Vrouwelijke ondernemers 10% minder kans op funding bedrijf
8 september 2023 10:03
ABN AMRO MeesPierson en Choices by DL creëren nieuw netwerk
Voor het tweede jaar organiseren ABN AMRO MeesPierson en Choices by DL de Verkiezing Ondernemende Vrouw. Het is een initiatief ontstaan vanuit het juwelenmerk om meer collectief draagvlak te creëren voor vrouwelijke ondernemers. De bank sloot zich aan om samen vrouwelijke ondernemers van nu en van de toekomst te versterken, onder meer door hen met elkaar in contact te brengen.
“In Nederland waren vorig jaar 715.000 vrouwelijke ondernemers ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dat is 37 procent van de Nederlandse ondernemers. Als je dat afzet tegen de werkende bevolking is dat echt uit verhouding”, aldus Sophie van der Giessen, directeur private banking ABN AMRO MeesPierson.
Onderzoek
De onderzoeksafdeling van de bank vond data waaruit bleek dat vrouwelijke ondernemers 10 procent minder kans hebben op voldoende funding voor hun bedrijf dan mannen. “Dat heeft natuurlijk meerdere oorzaken, maar een van de grote boosdoeners is toch de onbekendheid met vrouwen die een eigen bedrijf starten”, legt Van der Giessen uit.
“Van de vrouwelijke ondernemers gaf 40 procent aan herkenbare rolmodellen te missen. Ze zouden graag meer netwerkmogelijkheden hebben. Ook mentoren en sponsors moeten de vrouwelijke ondernemers ontberen. Wij hopen dat dit op korte termijn zal verbeteren. Mede door onze verkiezing en het netwerk dat hierdoor ontstaat.”
Sterk netwerk van genomineerden
In de Verkiezing Ondernemende Vrouw 2023 worden twaalf vrouwelijke ondernemers genomineerd verdeeld over drie categorieën: duurzaamheid, filantropie en media persoonlijkheid. Onder de genomineerden van de Verkiezing Ondernemende Vrouw 2022 is een hecht netwerk ontstaan, merken de organisatoren. “The old boys network is een bekend fenomeen. Als CCO bij GASSAN zie ik nog steeds dat er veel mannen aan de top zitten en het zou mooi zijn als we er samen met ABN AMRO Mees Pierson voor zouden zorgen dat dit meer onder de aandacht komt en dat uiteindelijk meer vrouwen de top bereiken”, aldus Debora Huisman-Leeser, creatief directeur van GASSAN.
“Het leuke is dat uit de eerste verkiezing die we organiseerden een soort new girls network is gekomen. De organisatoren, de boegbeelden en alle genomineerden zitten samen in een appgroep. Daarin vragen ze elkaar om mee te denken over een initiatief, worden er introducties binnen het eigen netwerk aangeboden en ook zijn er inmiddels concrete samenwerkingen ontstaan.” Zie voor de volledige lijst genomineerden de website van de Verkiezing Ondernemende Vrouw 2023.
Samenwerkingen
Huisman-Leeser verwijst onder meer naar de T-shirtlijn ‘Ik ben V’ die sportjournalist en ondernemer Barbara Barend, de winnaar van de Verkiezing Ondernemende Vrouw 2022 in de categorie media, deze zomer lanceerde. Barend dacht al langer na over een campagne rondom gelijke kansen voor meisjes in de voetbalwereld. Medegenomineerde en ondernemer in de mode Naz Kawan kon zich hier helemaal in vinden en samen zetten ze een duurzame T-shirtlijn op die meisjesteams van uit-shirts voorziet.
Een andere samenwerking ontstaan uit het nieuwe netwerk is die van oud-genomineerden prinses Laurentien en Claudia Straatmans, de hoofdredacteur van tijdschrift Nouveau. Samen zetten zij zich in voor ‘de gouden generatie’ en leggen zij nadruk op de waarde van vrouwen van boven de vijftig jaar.
Groei door nieuwe contacten
“Natuurlijk gaat het niet alleen om nieuwe bedrijfsinitiatieven”, benadrukt Debora Huisman-Leeser. “Een van de genomineerden van vorig jaar had jassen nodig om vluchtelingen te helpen. Dan gaat er ook gewoon een appje de groep in en schiet iedereen die kan te hulp.” Choices by DL en ABN AMRO MeesPierson hopen dat met de genomineerden van dit jaar het netwerk zich nog meer zal verstevigen. “We gaan rustig door”, vertelt Sophie van der Giessen. “Als het aan ons ligt is over een paar jaar ons eigen new girls netwerk niet meer weg te denken in de wereld van vrouwelijke ondernemers.”
De Ondernemende Vrouw 2023 wordt gekozen door het publiek via een online stemmodule. Degenen met de meeste stemmen wint een bedrag van €2.000,- wat ze kan doneren aan een zelfgekozen doel. Volgens de organisatoren is ‘eerste worden’ niet het belangrijkste. “Voor de winnaar is er weliswaar een geldprijs”, legt Huisman-Leeser uit, “maar door het plezier en alle ideeën die uit de contacten ontstaan wint uiteindelijk iedereen.” De winnares zal het gewonnen bedrag doneren aan een zelfgekozen doel. De uitreiking vindt plaats op 5 oktober in het Ketelhuis van GASSAN Diamonds in Amsterdam.
Over Choices by DL
Choices by DL is een juwelenmerk van GASSAN. Het is een initiatief van ontwerpster en zakenvrouw Debora Huisman-Leeser. Het gepatenteerde concept van verwisselbare 18 karaats gouden juwelen is inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle juwelenlijn. Dragers van de juwelen kunnen op elk moment hun persoonlijke juwelengarderobe aanpassen en combineren met bijpassende oorbellen, ringen en armbanden. Zowel qua juwelen als qua carrière vindt Choices by DL het belangrijk dat vrouwen hun eigen pad kiezen.
Over ABN AMRO MeesPierson
ABN AMRO is een Nederlandse bank voor particuliere, zakelijke en private banking klanten. De bank biedt een breed pallet aan financiële producten en diensten. Het hogere doel van de bank is Banking for better, for generations to come. De bank bedient meer dan vijf miljoen klanten en heeft de focus liggen op Noordwest Europa. ABN AMRO Mees Pierson is de private bank van ABN AMRO in Nederland en marktleider in het segment private banking.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.