Voor als je gezien wilt worden

5 april 2019 15:42

Voor als je gezien wilt worden

René Spindelaar is oprichter en voormalig eigenaar van Spin-Off Nederland, zijn zoon Melvin heeft het inmiddels overgenomen en René staat hem nog dagelijks bij, en samen met Max Post oprichter van The White House. Dat is één van de vaste, jaarlijks terugkerende, pleinen op de beursvloer van Business Contact Dagen Noord, georganiseerd door WTC Expo Leeuwarden.

De voorgeschiedenis

René heeft zo’n vijftien jaar als burgerambtenaar op Vliegbasis Leeuwarden gewerkt. Ruim dertig jaar geleden wilde hij, als eenentwintigjarige jongen, naast die baan wat extra’s verdienen en begon hij freelance met de verkoop van kleding op markten. René: “Ik verkocht trainings- en joggingpakken, Friese sokken, Cambuursokken, noem maar op. De kleding was in hoofdzaak sportgericht. Op een gegeven moment liep het uit de hand, want ik kreeg het steeds drukker met de marktverkoop en er waren inmiddels ook diverse voetbalverenigingen bijgekomen waar ik alle kleding voor verzorgde. Omdat ik daarnaast nog steeds een tweeëndertigurige baan had, zijn mijn ouders er toen bijgekomen.”

Daarnaast had René op een gegeven moment een sportzaak in de Sport Citadel in Leeuwarden waar hij op zaterdag geholpen werd door voetballers van SC Cambuur. Zo hebben hij en zijn ouders het jarenlang met z’n drieën gedaan. In een periode dat het slechter ging met de markthandel in het algemeen, en zijn vader inmiddels was overleden, werd René in 2002 benaderd door Cruijff Sport met de vraag of hij de voetbalkleding van dat merk in Nederland wilde promoten. Door de samenloop van omstandigheden is hij daarop ingegaan en gestopt met zijn baan, de sportzaak en de markthandel en heeft hij een bedrijf gestart onder de naam René Fashion. Maar de samenwerking met Cruijff Sport verliep niet echt naar wens, waardoor het een jaar later stopte. Na een aantal roerige jaren waarin hij van alles aanpakte om zijn gezin financieel te onderhouden, is hij in 2006 gestart met Spin-Off Nederland. De naam is een knipoog naar René zijn achternaam en het is een Engelse aanduiding voor een nieuwe kwalitatieve entiteit die ontstaan is uit een andere entiteit. Een entiteit is iets dat wezenlijk bestaat en van belang is. (red.)

“Vanaf de begintijd werken we al landelijk”

Vanuit zijn vroegere handel in sportkleding, die hij desgevraagd ook bedrukte, was het een logische stap om weer met bedrukking van kleding te starten. Maar met Spin-Off Nederland wilde René een uitgebreider assortiment aanbieden en kocht hij er borduurmachines bij. Melvin was inmiddels bij zijn vader komen werken en nadat hij van pa alles geleerd had over bedrukking van kleding, ging hij zich verdiepen in het borduurwerk. Ze begonnen aan huis vanuit de garage waar ze alle apparatuur hadden staan, terwijl ze kantoor hielden in het WTC Expo en elders weer een loods huurden voor de opslag. Op een gegeven moment ging Melvin met deze twee takken van sport een periode voor zichzelf aan het werk onder de naam Spin-Off Logo Wear. Vader en zoon werkten wel samen met de twee bedrijven, waardoor het vervolgens een logische stap was om onder één vlag door te gaan.

René: “Op een gegeven moment heb ik tegen Melvin gezegd ‘Je komt er maar bij in’ en toen hadden we samen een vof. Vanaf de begintijd werken we al landelijk. Vooral uit het midden van het land krijgen we heel veel werk. We verzorgen onder andere borduren op en bedrukken van bedrijfskleding, motorkleding en reclamedoeken en -vlaggen. Daarnaast bestickering en belettering voor bedrijfswagens en nog veel meer. We doen uiteraard nog steeds veel met sportkleding. Zo komt alles wat bij Cambuur bedrukt is bij ons weg: de wedstrijdkleding, alle merchandise, noem maar op.”

Naast Cambuur verzorgt Spin-Off Nederland in de voetballerij de kleding voor diverse voetbalclubs uit de regio, zowel op het veld als in de zaal. Het blijft niet bij deze tak van sport. Vanuit uiteenlopende richtingen hebben diverse sportverenigingen hun weg naar het bedrijf gevonden, zoals de wielrennerij waar diverse teams door het bedrijf aangekleed worden. De slogan van het bedrijf is niet voor niets ‘Voor als je gezien wilt worden’.

De toch al stevige groei kreeg een behoorlijke impuls

Qua bedrijfskleding is de klantenkring ook al zo divers. “Onze klantenkring varieert van eenmanszaken tot en met hele grote bedrijven en organisaties zoals Wetterskip Fryslân.”, aldus René: “En naast de gewone bedrijfskleding nemen we ook de veiligheidskleding voor onze rekening. We hebben veel bouwbedrijven als klant en omdat we ook in autobelettering, bouw- en reclameborden, et cetera doen, krijgen we vaak het hele pakket waardoor we een bedrijf compleet ontzorgen. En met de autobelettering hebben we bijvoorbeeld weer diverse auto- en leasebedrijven als klant waar we het hele wagenpark voor doen.”

Begin 2014 verhuisden de Spindelaars van de garage en het WTC naar een ruimte in het pand van Muta Sport en in 2016 naar hun huidige bedrijfspand aan de Ceresweg in Leeuwarden, waarna de toch al stevige groei een behoorlijke impuls kreeg. Op mijn vraag of ze samen eigenaar zijn, antwoordt René: “Nee, mijn zoon is de eigenaar en ik mag hem af en toe nog eens op dingen wijzen, zodat wat ik fout heb gedaan hij beter doet. En hij doet het uitstekend! Natuurlijk gebruikt hij mij nog voor zijn netwerk wat ik in al die jaren opgebouwd heb, maar er komen via hem weer veel nieuwe klanten bij. Hij regelt alles qua de kleding en het borduren en bedrukken en ik doe de reclame, de sign en het aankleden van beurzen. Zo heeft BCDN 2019 diverse nieuwe pleinen, waaronder Het Financieel Café, die ook volledig door ons zijn ingericht.”

Waarop hij benadrukt dat ze het wel met z’n allen doen. Naast René en Melvin heeft het bedrijf vier vaste medewerkers in dienst en worden er ook nog regelmatig mensen ingehuurd.

The White House

Voordat WTC Expo de organisatie van BCDN op zich nam, en het nog Bedrijven Contact Dagen heette, was René al actief op de beurs en organiseerde hij alles rondom Het Cambuurplein. Toen het WTC de beurs in 2013 overnam, werd er aan René gevraagd of hij interesse had om een nieuw beursplein te bedenken. René op zijn beurt betrok zijn vriend Max Post erbij en samen bedachten ze het concept voor The White House. Max was eigenaar van Post Interieur & Design en verkocht veel wit meubilair, waardoor de mannen al sparrend met elkaar op deze naam kwamen.

Het eerste jaar sloten zich er twaalf bedrijven bij aan, waarvan de meeste uit Heerenveen kwamen. Dat is in de loop der jaren uitgegroeid naar jaarlijks twintig tot vierentwintig deelnemers vanuit verschillende branches. Dat maakt het concept volgens René juist zo krachtig: “Daardoor zie je dat de bedrijven onderling ook zaken met elkaar doen. In die zin hebben ze er allemaal veel meer profijt van.”

Dit werd in de begintijd nog eens versterkt doordat er vooraf aan de beurs bijeenkomsten georganiseerd werden, zodat men elkaar vast leerde kennen. “De eerste handel werd al gedaan op het plein zelf, om het zo maar te zeggen.”, aldus René: “Max en ik liepen daar als gastheren rond en wij stelden ons netwerk weer voor aan de deelnemende bedrijven, maar ook buitenstaanders die op de beurs rondliepen en aan ons ventileerden wat ze zochten, stelden we voor aan een deelnemer als die in aanmerking kwam om in de gevraagde behoefte te voorzien. Wij liepen als het ware weer te verkopen voor onze deelnemers.”

The White House is een open plein en niet afgegrensd door wanden, waardoor het heel laagdrempelig is en de bezoeker zo ‘naar binnen’ kan lopen, zoals René het zelf verwoordt. Uiteraard is qua lay-out wit de basiskleur; maar dat mag duidelijk zijn.

Elk jaar wordt er ook iets bijzonders georganiseerd. Dit jaar waren dat bier- en wijnproeverijen. De deelnemende bedrijven kregen daarbij de mogelijkheid om van tevoren relaties uit te nodigen die hier dan weer aan mee konden doen. De achterliggende gedachte was dat hierdoor voor alle aangesloten bedrijven het netwerken bevorderd werd.

Tijdens het interview komen René en ik gezamenlijk tot de conclusie dat de Spin-Off slogan ‘Voor als je gezien wilt worden’ ook helemaal van toepassing is op The White House.

Tekst: Leo Singor

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.