Vijf keer meer omzet met cadeaukaarten
6 december 2023 10:50
Als ondernemer in de retail ben je altijd op zoek naar manieren om je omzet te verhogen. En dat is knap lastig, want er is pittige concurrentie en consumenten stellen steeds meer eisen. Een eigen cadeaukaartensysteem kan je een stapje verder helpen. Want de cadeaukaart is nog steeds erg populair bij consumenten, zeker met de feestdagen in aantocht.
Cadeaukaart favoriet als eindejaarsgeschenk
De cadeaukaart is de laatste jaren topfavoriet. Als werknemers mogen kiezen tussen een kerstpakket of een cadeaukaart, dan kiest de meerderheid voor de cadeaukaart.* Ook bij consumenten is de cadeaukaart populair, zowel om te krijgen als om te geven. Want zeg nou zelf: een cadeaukaart is toch veel leuker om te geven dan contant geld of een digitale giftcard? Zeker als die extra feestelijk verpakt is.
Er zijn 5 manieren waarop een cadeaukaart jou als ondernemer meer omzet kan opleveren.
1. Extra omzet tijdens de feestdagen
Wist je dat er naar schatting in Nederland elk jaar voor een waarde van maar liefst 1,5 miljard euro aan cadeaukaarten wordt verkocht? Het is natuurlijk het hele jaar door een ideaal cadeau, maar zeker tijdens de feestdagen. Voor de winkelier is een eigen cadeaukaart dus een perfecte manier om extra omzet te genereren tijdens de feestdagen. Kun je zelf ook lekker veel pakjes van kopen voor onder de kerstboom.
2. Trek nieuwe klanten
Jouw vaste klantenkring kent jouw zaak van binnen en buiten. Zij hebben geen cadeaukaart nodig om ze te stimuleren te komen shoppen. Een cadeaukaart kan juist níeuwe klanten trekken. Dat werkt twee kanten op. Als jouw trouwe klant Brenda een cadeaukaart van jouw winkel op haar verlanglijstje zet, moet hulpsinterklaas of kerstman Olav die gaan halen. Ook als Olav nog nooit in jouw winkel is geweest. Andersom kan Olav ook jouw winkel ontdekken door zelf een cadeaukaart te krijgen, van Brenda bijvoorbeeld. Want blije klanten geven graag iets cadeau waar ze zelf enthousiast over zijn. Zo is de cadeaukaart jouw ideale nieuweklantentrekker.
3. Genereer meer omzet bij bestaande en nieuwe klanten
Wist je dat 54% van de consumenten meer geld uitgeeft dan de waarde die op de cadeaukaart staat? Een cadeaukaart werkt als een magneet. De ontvanger van de cadeaukaart komt graag bij je langs om zijn cadeau te verzilveren. Soms heel gericht, maar vaker met een onderzoekende blik: wat is er allemaal te koop? Grote kans dat hij of zij meer leuks ontdekt. En meer in zijn winkelmandje legt dan hij kan afrekenen met de cadeaukaart. De gemiddelde waarde van een cadeaukaart is 39 euro, terwijl er gemiddeld 47 euro extra wordt besteed. Meer dan een verdubbeling van je omzet dus. Kassa!
4. Cadeautje voor jezelf bij niet verzilveren
De cadeaukaart is natuurlijk in de eerste plaats bedoeld om klanten naar je bedrijf te trekken. Toch lukt dat niet altijd. Soms komt de kaart ergens onderin een keukenla te liggen en vergeet men de kaart gewoon te verzilveren. Naar schatting wordt zo’n 15% van alle giftcards nooit ingeleverd. Is dat erg? Nee hoor. Jij hebt de kaart immers al verkocht en je omzet gemaakt. Door niet te verzilveren, wordt het een cadeautje voor jouw bedrijf, in plaats van voor de ontvanger ;-)
5. Maak het jezelf gemakkelijk met een compleet systeem
Je kent ze vast nog wel: de handgeschreven cadeaukaarten. Simpel, maar niet meer van deze tijd. Een plastic pas ziet er niet alleen veel professioneler uit, met de juiste software bespaar je ook nog eens administratieve rompslomp. Een goed ingericht cadeaukaartensysteem sluit met de juiste apparatuur naadloos aan bij je kassasysteem. De kaarten kunnen dan eenvoudig gescand worden, zowel bij het verkopen ervan als bij het verzilveren. Alles wordt direct geregistreerd en verwerkt in je administratie. Zo heb jij altijd inzicht in je verkoopcijfers. Hou je lekker veel tijd over voor die echte nummer 1: jouw klant.
Terugverdienmodel aanvragen?
Natuurlijk moet je eerst investeren als je begint met een eigen cadeaukaart. Maar in de praktijk heb je dat vaak algauw weer terugverdiend. Om een goed onderbouwde beslissing te kunnen nemen, heeft DCP uit Groningen een speciaal terugverdienmodel voor jou. Daarmee krijg je van tevoren een heldere indicatie van de investeringen én de opbrengsten. Zo ontdek je of een cadeaukaartensysteem ook voor jouw bedrijf interessant is. Je kunt het terugverdienmodel gratis en vrijblijvend aanvragen.
* Bron: Onderzoek door GfK Nederland in opdracht van de Branche Vereniging Cadeaukaarten Nederland
BEDRIJFSGEGEVENS
DCP
Aarhusweg 7
9723 JJ Groningen
Tel. 050 579 00 84
E-mail info@dcp.nl
www.dcp.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.