Vernieuwing Nijmeegse centrum is cadeau vóór en dóór de stad

6 juli 2021 11:56

Vernieuwing Nijmeegse centrum is cadeau vóór en dóór de stad

“Een sterke binnenstad is een veelzijdige binnenstad”

Verbeterde looproutes in het centrum, meer groen en ontmoetingsplekken in de stad, het verbeteren van de uitstraling van panden, extra ondersteuning voor en door ondernemers, aandacht voor ‘support your locals’ en een herstelmanager horeca. Het nieuwe Nijmeegse Actieplan Binnenstad bruist van de energie.

“Dat klopt”, vertelt Monique Esselbrugge, wethouder van onder meer Economie, Binnenstad & Toerisme en Citymarketing. “Met dit Actieplan geven we een impuls aan het economisch herstel en zorgen tegelijkertijd voor stappen naar een toekomstbestendige binnenstad. Natuurlijk is de impact van corona ook op onze binnenstad groot, we weten bovendien nog niet precies wat het effect op de langere termijn is. We zien nu bijvoorbeeld minder leegstand dan je aan de hand van cijfers zou verwachten. Dat ondernemers het tot nu toe weten vol te houden, is te danken aan creativiteit en doorzettingsvermogen, maar waarschijnlijk ook aan de landelijke en lokale steunpakketten. De klap komt nog, voorspellen de kenners. Dat geldt voor de retail, maar ook horeca, cultuur en evenementen. Het is dus urgent om een impuls te geven aan de binnenstad, de plek waar al deze sectoren samenkomen. Tegelijkertijd zien we dat het centrum bij versoepelingen weer stap voor stap tot leven komt. Daar willen we met dit plan aan bijdragen. Natuurlijk kijken we ook verder vooruit. Een binnenstad is geen statisch gegeven. Veranderingen, nu en in de toekomst, in de manier waarop we winkelen, leven, consumeren, werken of wonen hebben ook los van corona invloed. Dat zorgt permanent voor uitdagingen, maar biedt ook grote kansen. Die willen we grijpen met dit Actieplan.”

Plan van de stad

Monique Esselbrugge houdt niet van ‘stadhuisplannen’, dat bleek bijvoorbeeld al eerder toen ze een economische visie maakte die echt samen met ondernemers tot stand kwam. “Ik vind het belangrijk dat plannen praktisch toepasbaar zijn en dat alle betrokkenen zich eigenaar voelen. Dat levert betere ideeën op die niet in een la verdwijnen omdat niemand zich ervoor verantwoordelijk voelt. Ons Actieplan Binnenstad heet niet voor niets ‘Een cadeau aan de stad, vóór de stad, dóór de stad’. Dat is geen vrijblijvende titel. Het actieplan is een resultaat van de inbreng van bewoners, ondernemers, vastgoedeigenaren en bezoekers. Het Actieplan is dus niet van de gemeente maar van de binnenstad. Het is een plan dat we samen uitvoeren. Ook organisaties als het Huis voor de Binnenstad hebben hierin een belangrijke rol. We zijn samen aan de slag gegaan en hebben alle ideeën getoetst in gesprekken met experts en via analyses en studies. Dat leverde grote en kleine acties op. In totaal zijn er zo’n 450 ideeën opgehaald. Dat geeft aan dat de betrokkenheid groot is en dat de binnenstad breed gezien wordt als het visitekaartje van onze stad.”

Nieuwe focus

“Het transformatieproces van ‘place to buy’ naar ‘place to be’ was al ingezet en gaat door met dit actieplan. Experts verwachten bovendien dat corona die beweging nog eens heeft versterkt. Beleving en ontmoeting worden belangrijker dan ooit en een mooie aanvulling op de klassieke retail en horeca-functie. Bezoekers vragen om een juiste mix aan winkels, horeca en terrassen, wonen, cultuur en groen. Daarom hebben we een integraal plan gemaakt dat vanuit al die brillen kijkt en zo voor nieuwe kansen zorgt. Denk dus aan meer bijzonder eten, meer speciale winkels, meer kleinschalige werkplekken, meer wonen, meer manieren om onze historie te beleven, en meer cultuur. Tegelijkertijd willen we inspelen op nieuwe kansen als groen, duurzaamheid, ontmoeten en gezondheid. Nog intensievere samenwerking is daarbij essentieel. Alleen zo ontstaan verrassende concepten en versterken we de economische veerkracht. In het plan is dus aandacht voor kennisuitwisseling en slimme samenwerking tussen ondernemers en met andere aanbieders van producten, evenementen of cultuur. De gemeente moet daar ook soepel in meebewegen. Dat betekent nog beter weten wat er speelt en daar sneller op inspelen door nauw contact met ondernemers, slim meten wat er gebeurt, en daar waar nodig de juiste partijen samenbrengen. Op die manier is de binnenstad weer snel de plek waar inwoners, ondernemers, toeristen en andere bezoekers Nijmegen als bruisende stad beleven, met evenementen, economisch sterk en vol cultuurhistorie. Zo onderstrepen we het jonge en eigenzinnige karakter van Nijmegen, een ‘Old city’ met een ‘Young vibe’.

Juiste balans

Binnensteden in heel Nederland hebben te maken met blijvende verandering ziet Esselbrugge als bestuurlijk trekker van de themagroep Vitale Binnensteden van de G40, het netwerk van 40 grote en middelgrote Nederlandse steden. “Een simpel voorbeeld: we kopen minder kleding in de stad terwijl op dit moment de mode-en schoenenketens de winkelstraten domineren. Daarnaast nemen door de groei van online verkoop fysieke retail-meters af. Toch blijft de binnenstad het kloppend hart van Nijmegen. Het is ons belangrijkste toeristisch product, de plek waar we met z’n allen naar toe gaan om iets moois te beleven, het beeldbepalende gezicht van onze stad. De binnenstad is daarnaast een plek waar heel veel mensen werken en wonen. De hamvraag voor ons als gemeente, maar natuurlijk ook voor al die ondernemers en bewoners, is hoe we in het licht van veranderingen een nieuwe, krachtige balans vinden tussen al die functies. In het actieplan is terecht veel aandacht voor dat toekomstbestendige, veelzijdig en vitale hart van Nijmegen. Alle partijen kiezen voor winkelstraten die groener, gevarieerder en socialer worden, om ze meer in lijn te brengen met vraagstukken als vergroening, woningnood, duurzaamheid of de functie van de stad als handels-en ontmoetingsplaats. Daarom was ik heel blij met de intensieve dialoog tussen ondernemers, bewoners en bezoekers van onze stad. Dat zorgt voor een goed evenwicht tussen leefbaarheid en levendigheid, zeker omdat in de toekomst alsmaar meer functies mixen in de binnenstad.”

Flexibel

“Een veerkrachtige binnenstad is eigenlijk altijd op weg naar de volgende fase. Een actieplan is dus nooit 100 procent aansluitend. We hebben koers bepaald en concrete acties uitgezet, maar het is geen blauwdruk. Zo houden we ruimte om bínnen de ingeslagen koers flexibel in te spelen op kansen en veranderingen in consumentengedrag, woonwensen of demografische veranderingen. De binnenstad is nooit echt af, maar met dit plan creëren we méér samenwerking, méér samenhang en méér relevantie. Onze prachtige Nijmeegse binnenstad verdient zo’n mooi cadeau vóór en dóór de stad!”

Kijk op www.nijmegen.nl voor het Actieplan Binnenstad

Foto’s: gemeente Nijmegen

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.