Verhoog je omzet met een klantenkaart, op meer manieren dan je denkt
29 augustus 2023 10:17
Klantenkaarten, wie kent ze niet. De blauwe Air Miles-pas, de klantenkaart van het tankstation bij jou om de hoek of de spaarkaart van je favoriete drogist. Als consument heb je er vast wel een paar in je portemonnee. Maar levert een klantenkaart jou als ondernemer nu ook echt meer omzet op? Daar zijn de meningen over verdeeld. Maar als je hem slim inzet, levert het je meer op dan je misschien denkt.
Waarom jouw klanten blij worden van een klantenkaart
Klanten willen graag een klantenkaart als het ze voordeel oplevert. In eerste instantie denken we dan aan een financieel voordeel. Je geeft ze een x-percentage korting op aankopen of je laat ze sparen voor een gratis product of voucher.
Maar een klantenkaart kan ook een emotioneel voordeel opleveren. Je kunt er de relatie met je klanten mee versterken. Zo kun je exclusieve events organiseren voor geregistreerde klanten of early bird korting geven op een nieuwe collectie. Je zet je klant extra in het zonnetje. Je geeft je klant het gevoel dat je voor hem of haar nét een stapje harder rent.
Financieel voordeel is niet altijd het belangrijkste
Korting vindt iedereen fijn. Toch gaan klanten niet altijd voor de goedkoopste aanbieder. Sterker nog, soms blijven ze jarenlang klant, terwijl ze weten dat hetzelfde product ergens anders goedkoper is. Ze betalen graag wat meer voor de service of aandacht die jij ze geeft. En dat is iets waar je met een slim klantensysteem op in kunt spelen.
Ken je klant
Vraag je allereerst af waar jouw klanten blij van worden, voordat je een klantensysteem gaat inrichten. Willen ze sparen? Of hebben ze liever standaard korting? Willen ze een strippenkaart of juist achteraf beloond worden met een extraatje?
Vraag het ze bij het afrekenen. Of laat ze een klein enquêteformulier invullen voordat ze de winkel uitlopen. Dat kan natuurlijk ook online. Met een QR-code breng je ze daar snel naartoe.
Zodra je weet hoe je je klantensysteem wilt gaan gebruiken, kun je hem inrichten. Of bespaar je een hoop gedoe en laat je klantensysteem inrichten door een specialist.
Leer je klanten nog beter kennen
Gebruik je je klantenkaartsysteem al een tijdje? Dan is het tijd om je te verdiepen in de informatie die je hebt verzameld. Want om een klantenkaart te ontvangen, vraag je je klanten natuurlijk om hun gegevens. Zo krijg je waardevolle informatie: waar wonen ze, hoe oud zijn ze, hoeveel besteden ze, hoe vaak kopen ze iets? Maar ook: wie zijn je beste klanten, welke merken zijn favoriet, hoe vaak bezoeken ze je winkel of shoppen ze liever online? Je kunt zowel je assortiment hierop aanpassen als je reclame-uitingen.
Hoe meer informatie je verzamelt, hoe gerichter jij met je klanten kunt communiceren.
Een voorbeeld
Een damesmodezaak krijgt een nieuwe collectie van Studio Anneloes in de winkel. Alle klanten die al eens een kledingstuk van dat merk hebben gekocht, krijgen een mailtje dat de nieuwe collectie binnen is. Inclusief foto’s van de nieuwe shirts, broeken en jurken. En natuurlijk de mogelijkheid om direct door te klikken naar de webshop. Zo’n mail valt op, want de ontvangers herkennen het merk. Toch even kijken welke prints Studio Anneloes nu weer bedacht heeft.
Een ander voorbeeld: Als je de Meer HEMA-kaart aanvraagt, geef je je geboortedatum op. De HEMA weet zo precies hoe oud je bent en kan daar haar marketingacties op afstemmen. Daardoor krijg jij een voucher waarmee je op je verjaardag een gratis tompouce kunt afhalen. Leuke actie, denk jij. En dikke kans dat je ook gelijk een paar extra koopt voor je verjaardagsbezoek. Leuk verdiend, denkt HEMA.
Kortom, hoe beter je je klanten kent, hoe beter je kunt inspelen op hun vragen. Zo geef je klanten het gevoel dat ze bijzonder zijn voor je. En als je je bijzonder voelt, vertrek je minder snel naar een andere aanbieder.
Tot slot: kies je voor een fysieke klantenkaart of niet?
Het voordeel van een plastic pas is dat je hem zelf kunt printen. Met jouw eigen cardprinter kun je je klanten direct iets tastbaars meegeven. Met een mooi ontwerp maak je zeker een goede indruk.
Een nadeel is dat je eraan moet denken om die fysieke pas elke keer mee te nemen naar de winkel. Niet iedereen heeft zin in een portemonnee vol pasjes, zeker nu we steeds meer de telefoon gebruiken om te betalen.
De oplossing is simpel: laat je klant kiezen.
HEMA bijvoorbeeld introduceerde begin 2017 de Meer HEMA-kaart en gaf de klant de keuze: klantenpas of app. Beide bleken populair en de meeste mensen kozen voor een combinatie van de twee. Ook jongeren. Na slechts een halfjaar hadden al 2 miljoen leden zich geregistreerd. Wat ze over de streep trok? Dat ze direct 25 spaarpunten cadeau kregen. En die gratis tompouce natuurlijk.
BEDRIJFSGEGEVENS
DCP
Aarhusweg 7
9723 JJ Groningen
Tel. 050 579 00 84
E-mail info@dcp.nl
www.dcp.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.