Verhoex Douane Service, grenzeloze dienstverlening
11 oktober 2017 15:30
Door het Schengenverdrag verdween in 1992 de grensbewaking van het personen- en goederenvervoer binnen de EU. Achter de schermen echter heeft de douane nog altijd bergen werk met de administratie en veiligheid rond de im- en export van goederen. Veel bedrijven laten het invullen van al die ingewikkelde documenten graag aan specialisten over.
Veel werknemers van bedrijven die binnen de EU-markt acteren, hebben sinds 1992 niet meer met de douane aan de grens te maken gehad. Maar met de Brexit bijvoorbeeld wordt dat een ander verhaal als je zaken doet in Engeland. En wie weet welke landen nog volgen. Dat wordt weer even wennen voor Nederland distributieland. Maar ook zonder grenscontroles zijn er heel wat douaneformaliteiten nodig tussen de plek waar een lading vertrekt en de plaats van bestemming.
Intermediair
Verhoex Douane Service in Venlo, onderdeel van Verhoex Companies, opereert als neutrale douanevertegenwoordiger voor zijn opdrachtgevers. Het verzorgt de geautomatiseerde documentenstroom rond douanezaken en adviseert bedrijven over de vele verschillen in de wet- en regelgeving waar ze rond im- en export tegenaan lopen in de landen waar ze zakendoen. Naast vestigingen in Venlo, Nettetal en Duisburg wordt Verhoex via partnerships ook vertegenwoordigd in de meeste EU-landen en buiten de EU. Door de AEO-certificering (in 2010) is Verhoex een betrouwbare en veilige intermediair en adviseur tussen bedrijven en de Europese douaneautoriteiten. Naast de eerdergenoemde vestigingen heeft Verhoex speciaal voor de agrosector nog een douanekantoor op Fresh Park Venlo.
Kennis gevraagd
Ruud Timmermans, managing director Verhoex Companies, stelt dat niet alleen zakendoen in de VS of het Verre Oosten veel kennis van de wet- en regelgeving vraagt, maar ook dichterbij, zoals in Oost-Europa en Turkije. “Die kennis leer je niet op school, maar doe je vooral op in de praktijk en op een vakopleiding als het nieuwe opleidingsinstituut Customs and Safety Training (CST) Nederland. Door de groeiende behoefte aan nieuw deskundig douanepersoneel op mbo- en hbo-niveau proberen we samen met CST studenten meer kennis op te laten doen over douanezaken.”
Training medewerkers
Naast die opleidingsinspanning voor studenten, traint Verhoex ook medewerkers van bedrijven die met douanezaken te maken hebben. Hen wordt bijvoorbeeld awareness bijgebracht van de risico’s die de controle van ladingen met zich meebrengt. Waar moeten ze qua veiligheid op letten, naast het in orde maken van de douanedocumenten. Voor dit laatste heeft Verhoex het softwareprogramma Customs Online ontwikkeld. Hiermee kunnen klanten via een template de documenten zelf invullen. Verhoex doet dan de laatste check voordat zij richting douane gaan. Na goedkeuring door de douane keren de documenten terug en worden opgeslagen in het computersysteem bij Verhoex. Deze brede dienstverlening wordt op werkdagen aangeboden van ‘s ochtends 6 tot ’s avonds 22 uur, alsmede op de zaterdagochtend. Hiertoe werkt Verhoex in twee ploegen.
Advies
Naast de douanedocumentatie is er het advieswerk op andere douaneterreinen voor klanten. Hiertoe moet Verhoex genoeg en voldoende opgeleide mensen hebben met de deskundigheid om bedrijven goed te kunnen adviseren. Daarom treden medewerkers van Verhoex als docenten op om studenten van de Vervoersacademie (de opleiding Techniek en Logistiek van Fontys Hogescholen in Venlo) en dezelfde opleiding van Gilde Opleidingen (Centrum voor Logistiek Vakmanschap) aanvullende praktijkkennis bij te brengen.
Ook worden medewerkers van bedrijven die met douanezaken te maken hebben op die manier bijgeschoold. “Voldoende en de juiste mensen opleiden, is best een probleem”, stelt Ruud Timmermans. “Wie voor dit vak kiest, moet iets hebben met cijfers en wetgeving. Een opleiding fiscale economie, juridische zaken, veiligheid of bedrijfseconomie geeft al een stevige basis om te slagen.” «
Verhoex Douane Service (Douanekantoor)
Olivier van Noortweg 19c
Telefoon - 077 354 07 31
5993 SL Venlo
Tekst: René van Zandvoort / Fotografie: Sjef Frijns
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.