Vele misvattingen over growth hacking

23 oktober 2023 14:00

Vele misvattingen over growth hacking

We leven in het digitale tijdperk en de ondernemerswereld is de laatste tijd flink veranderd. Tegenwoordig besluiten steeds meer mensen te ondernemen, omdat er veel kansen liggen. Een ondernemer wil in deze tijd ook snel groeien en daarvoor kun je gebruikmaken van growth hacking.

Dit is een bepaalde mindset die ondernemers kunnen toepassen om sneller te groeien. Het is dus wat anders dan reguliere marketing. Misschien heb je weleens van growth hacking gehoord, maar weet je niet precies wat het is. In dit artikel ontkrachten we de vele misvattingen wat betreft growth hacking.

Het is alleen bedoeld voor hele grote bedrijven 

Veel kleine ondernemers zijn in de veronderstelling dat growth hacking alleen bedoeld is voor grotere bedrijven. Dit is echter een misvatting, want een growth hacking bedrijf zoals Sprints en Sneakers kan ook veel betekenen voor kleinere ondernemingen. Growth hacking is juist geschikt voor kleinere bedrijven, omdat je met weinig financiële middelen veel resultaat kunt boeken.

Growth hacking werkt niet goed

Sommige ondernemers denken ook dat growth hacking een hype is. Ze denken dat het nu even populair en effectief is, maar op de lange termijn niet meer. Ook dit is een misvatting, want growth hacking is een bepaalde mindset die je duurzaam kunt toepassen. 

Het kan natuurlijk zijn dat de naam van de activiteit in de toekomst gaat veranderen, maar de mindset en de methodes die worden toegepast, zoals de SCRUM-methodiek, zijn bewezen effectief. 

Alleen startups hebben iets aan growth hacking

Het is inderdaad een feit dat veel startups growth hacking toepassen, maar dat is ook logisch. Veel jongeren beginnen een onderneming en die zijn op de hoogte van de voordelen van growth hacking. Ze zien tegelijkertijd dat bepaalde ouderwetse marketingmethodes achterhaald zijn.

Dit wil echter niet zeggen dat growth hacking alleen door startups toegepast kan worden. Juist iedere organisatie kan er baat bij hebben. Denk aan bedrijven die al een lange periode actief zijn op de markt, maar ambities hebben om te groeien. Of bedrijven die even in een dipje zitten omdat ze klanten hebben verloren. 

Growth hacking is oneerlijk

De term growth hacking kan natuurlijk impliceren dat het om valsspelen gaat. Je associeert de term misschien met hacken en dat brengt natuurlijk geen fijne connotaties met zich mee. Maar gelukkig is dit niet wat ermee wordt bedoeld. Met growth hacking speel je namelijk niet vals, maar het houdt in dat je op een andere manier denkt.

Het gaat dus in principe over het hacken van je eigen brein. Veel mensen zitten namelijk vast in bepaalde denkpatronen en dat kan natuurlijk negatieve aspecten met zich meebrengen. Met growth hacking stimuleer je je geest om creatiever te worden en buiten de gebaande marketingpaden te kijken. Het is dus zeker niet oneerlijk of fout, maar juist goed. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.