Van website naar online platform voor je bedrijf
5 februari 2025 09:57
Als je een bedrijf start dan kom je er vandaag de dag niet meer onderuit om een website te lanceren. Die kan heel eenvoudig zijn, met basisinformatie over je bedrijf en de contactgegevens. Misschien nog een formulier waar een bezoeker eenvoudig een bericht kan sturen om een vraag te stellen of een offerte aan te vragen. Maar misschien wil je wel een stapje verder gaan. Bijvoorbeeld met een webshop waar de klant direct kan bestellen, of een geavanceerd platform waar je allerlei activiteiten bundelt. Dan hebben we het over webdesign 2.0.
Wanneer gebruik je een platform?
Een platform gebruik je als je online diensten wilt aanbieden die verder gaan dan simpelweg kopen en verkopen. Denk bijvoorbeeld aan een website waar je kunt handelen in aandelen of CFD’s. Maar ook veel belangenverenigingen hebben een platform. Denk aan belangenverenigingen voor mensen met een bepaalde ziekte of aandoening waar patiënten en anderen hun ervaringen kunnen delen. Maar ook veel bedrijven maken gebruik van een dergelijk clash system om mensen online samen te kunnen brengen. Bezoekers kunnen de berichten lezen als het om een openbaar platform gaat, maar het is uiteraard ook mogelijk om dit achter een login te zetten zodat alleen geregistreerde leden toegang hebben. Zeker als het gaat om het delen van ervaringen met aandoeningen of ingrijpende ervaringen is het belangrijk dat de bezoekers zich veilig voelen.
Hoe bouw je een platform?
Een platform bouwen vraagt meer expertise dan een website in elkaar zetten. Bij QBayLogic weten ze daar wel raad mee. Dit bedrijf heeft ruime ervaring met het opzetten van verschillende platforms. Het is belangrijk om vooraf goed op papier te zetten wat je precies wilt met het platform. Natuurlijk is het mogelijk om later aanpassingen te maken of dingen toe te voegen, maar het is natuurlijk een stuk makkelijker om alles in één keer goed online te kunnen zetten.
Beheren en modereren
Een platform waar leden hun berichten kunnen plaatsen moet beheerd worden. Soms glipt er een spammer doorheen bij het toelaten van deelnemers. Op die manier kunnen er ongepaste berichten op het platform worden geplaatst of reclame uitingen die je daar niet wilt zien. Daarom is het belangrijk om berichten te monitoren. Op een groot platform is dit soms niet te doen door één persoon. Dan wordt er vaak een team van beheerders en moderatoren samengesteld die de taken verdelen. Een beheerder, ook wel admin genoemd, heeft meer rechten dan een moderator. Een admin kan leden toelaten en verwijderen en basisinformatie van de groep aanpassen. Een moderator heeft vaak alleen rechten voor het verwijderen van ongepaste content. Door een goed beheer kun je ervoor zorgen dat het platform zijn oorspronkelijke doelen behoudt en dat iedereen die lid is geworden zich er veilig voelt. Zeker als er gevoelige informatie wordt gedeeld is dat heel belangrijk. Het vertrouwen van de leden mag nooit worden beschaamd.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.