Van kleinschalig importeur tot internationale handelgigant - Van Caem Klerks Group groeit onder leiding van Michiel Kuijlaars
14 oktober 2024 16:00
Van Caem Klerks Group (VCKG) wist in 1998 nog niet hoe essentieel Michiel Kuijlaars ging zijn voor hun toekomstige succes toen ze hem aannamen als junior trader. Hij genoot van het handelen met tastbare producten – de logistiek, het transport, het hele internationale aspect. Kuijlaars zat perfect op zijn plek hier en kon geen genoeg krijgen van de actie.
Toen hij in 2001 het meerderheidsaandeel in handen kreeg, was hij vastbesloten om VCKG naar een nieuwe hoogte te tillen. Al snel realiseerde hij dat er meer verhandeld moest worden dan tabak en alcoholische dranken. Hij besloot de focus te verleggen naar luxe merkproducten (waaronder parfum en etenswaar), waardoor het bedrijf in een razend tempo groeide. Ze handelen nu onder meer in merken zoals Mars, Hugo Boss, Armani, Jack Daniels, en Gucci. Het is geen geheim dat Kuijlaars direct verantwoordelijk is voor dit succes dankzij zijn ‘hands-on’ bedrijfsbeleid en initiatieven. Hij geeft aan dat het benutten en actief op zoek gaan naar kansen, de sleutel tot succes is. “Hoe actiever je op zoek bent, hoe meer kansen zich voordoen.”
Passie voor het vak
Kuijlaars heeft de nodige ervaring als het aankomt op het maken van snelle keuzes onder stress. Hij begon zijn carrière namelijk als effectenhandelaar. Hierdoor leerde hij snel en succesvol handelen onder hoge druk – iets dat hem goed afging.
Na ongeveer een jaar actief te zijn op de beurs, werd Kuijlaars nieuwsgierig. Hij wilde meer en was vooral op zoek naar handel die tastbaarder was. Toen hij zijn kans zag, maakte hij de overstap naar VCKG.
Onder zijn leiding groeide het kleine importbedrijf met 20 werknemers uit tot een internationale handelgigant met meer dan 300 werknemers in verschillende divisies. “Vanaf dat moment keek ik niet meer terug.”
Harde werker met ambities
Kuijlaars begrijpt als geen ander dat hard werken de basis vormt van elk succesvol bedrijf. En hoewel hij zeker lange uren maakt, snapt hij vooral het principe van zichzelf omringen met een team gelijkgestemden. “Wij zijn altijd op zoek naar sociaal slimme kandidaten, mensen die snel kunnen schakelen en hard werken.” Uiteraard is er ook ruimte voor plezier.
Als hij iets belangrijk vindt, is het wel dat het succes van het bedrijf met iedereen gevierd moet worden. Want ieder jaar opnieuw een top resultaat neerzetten, is natuurlijk niet mogelijk zonder gemotiveerde werknemers. “We houden naast andere leuke uitjes regelmatig een BBQ, bieden een goed salaris en een uitstekende bonus als je je targets haalt. En natuurlijk hebben we gewoonweg een fantastische werkplek.”
Hij geeft daarnaast met trots aan dat VCKG al langer dan vijftig jaar een succesvol familiebedrijf is. Wereldwijd krijgen ze lof van partners en leveranciers voor hun goede reputatie en prettige samenwerking. Hij licht een tipje van de sluier op: “Wij proberen altijd een sympathieke service te bieden die beter en sneller is dan bij onze concurrenten.”
De toekomst is veelbelovend
Menig ondernemer zou al erg tevreden zijn met wat Kuijlaars allemaal heeft bereikt. Maar zijn ambities duwen hem verder en verder; hij streeft ernaar om de omzet van het bedrijf in de komende vijf jaar te verdubbelen. Nieuwe producten of marktaandelen? Dat weet hij nog niet, “maar alles is mogelijk.”
Het is deze mentaliteit waarmee hij zich onderscheidt van andere ondernemers. En een ding mag duidelijk zijn: Michiel Kuijlaars gaat, als een ware ondernemer, iedere kans pakken die zijn kant opkomt.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.