Vallei Autogroep: van autobedrijf naar mobiliteitsaanbieder

3 mei 2022 15:59

Vallei Autogroep: van autobedrijf naar mobiliteitsaanbieder

De autosector is volop in beweging. Elektrische auto’s veroveren de markt, consumenten kiezen voor gebruik in plaats van bezit en het aanbod nieuwe en gebruikte auto’s is schaarser dan ooit. Hoe speelt Vallei Autogroep, een begrip in de vallei-regio, in op deze veranderingen?

Met de recente overname van Zijm door Vallei Autogroep, groeide het bedrijf uit tot een organisatie met 500 collega’s op 11 vestigingen. Commercieel directeur Michiel Weijers vertelt: ‘Als multimerkdealer van Volkswagen, Audi, SEAT en ŠKODA, verkopen we zo’n 10.000 auto’s per jaar aan eindklanten. Hiermee zijn we een grote speler op de markt, terwijl we een sterke regionale focus houden met lokale contacten en klantherkenning. Door de overname en groei van ons bedrijf kunnen we bovendien nog beter inspelen op de trends en ontwikkelingen die we zien in de automotive sector.’

Vraag naar mobiliteitsoplossingen

De belangrijkste ontwikkeling volgens Weijers? ‘We veranderen van autobedrijf naar mobiliteitsaanbieder. Consumenten en bedrijven zoeken naar manieren die bij hen passen om mobiel te blijven. Dat kan het kopen, leasen of delen van een auto zijn, maar ook (elektrische) fietsconcepten worden steeds populairder. Ook zien we dat er steeds meer vraag is naar elektrische auto’s, laadpassen en laadpalen. We zien dat dit vraagstuk complexer en breder wordt. Daar spelen wij op in door complete mobiliteitsoplossingen aan te bieden en daar ook passend advies over te geven.’

Privé en zakelijk elektrisch rijden

Met name de opkomst van elektrische auto’s zorgt voor een flinke verschuiving op de automarkt. In 5 jaar tijd groeide het aandeel elektrische auto’s op de markt van 5 naar 25 procent. ‘Dat vraagt autobedrijven om mee te bewegen’, vertelt Weijers. ‘Een elektrische auto heeft een hele andere onderhoudsbehoefte dan een auto die op benzine of diesel rijdt. Dat heeft impact op ons business model; schadeherstel en vervanging van banden en ruiten worden belangrijker.’ Ook ziet Weijers dat elektrisch rijden steeds interessanter wordt voor bedrijven. ‘De nieuwe elektrische ID Buzz Cargo van Volkswagen heeft bijvoorbeeld een acceptabele range voor zakelijk gebruik. Dit zal alleen nog maar verder verbeteren in de toekomst.’

In tijden van schaarste

Recente spanningen op de wereldmarkt, zoals het coronavirus en de oorlog in Oekraïne, zorgen voor een tekort aan grondstoffen, chips, kabelbomen en andere materialen. Weijers: ‘Levertijden worden langer en zijn bovendien onbetrouwbaar. Dat betekent dat wij nieuwe auto’s vrijwel niet meer uit voorraad verkopen; we hebben het al snel over 6 tot 12 maanden levertijd. Maar een klant heeft vaak nú behoefte aan een nieuwe auto. Omdat de huidige auto aan vervanging toe is, of omdat er binnenkort een nieuwe medewerker start. Gelukkig beschikken wij over een verhuurafdeling met 800 auto’s die we tijdelijk kunnen inzetten. Zo bieden we onze klanten flexibele mobiliteit. Dit kan voor slechts 1 dag maar ook zelfs tot 2 jaar.

De juiste kennis paraat

Al deze ontwikkelingen vragen om aanpassingsvermogen en flexibiliteit van de collega’s van Vallei Autogroep. ‘We hebben bijvoorbeeld steeds meer digitaal contact met klanten. En waren we vroeger vooral in gesprek met de wagenparkbeheerder; nu zitten we aan tafel met de HR-manager om fietsconcepten te bespreken. Wij moeten ervoor zorgen dat onze collega’s zijn uitgerust met de juiste kennis om deze rol in te vullen. Gelukkig vinden de collega’s het stuk voor stuk een mooie uitdaging.’

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.