Een uurtje extra: dít doet de innovatieve ondernemer er mee
31 oktober 2017 15:52
Afgelopen weekend ging de wintertijd in. In de nacht van zaterdag op zondag draaiden we massaal de klok een uur terug. Veertig jaar geleden werd het idee ingevoerd om een zomer- en wintertijd in te stellen. Ideaal, want op deze manier genieten we optimaal van het daglicht en verbruiken we dus minder energie. De laatste tijd is er nogal wat te doen in het nieuws rondom het verzetten van de klok. Zo zijn de beoogde energievoordelen nooit behaald en ziet Europa het liefst een standaardtijd. Tot op heden is er nog geen beslissing over genomen en zorg ik er als ondernemer voor dat ik dit – voor mijn gevoel – extra uurtje optimaal benut door na te denken over de volgende stap binnen mijn bedrijf. Tijd is immers kostbaar en dat weten mijn collega-ondernemers ook.
Digitaliseer en innoveer
Uit onderzoek blijkt dat 24 procent van de ondernemers geen tijd vrij kan maken om na te denken over de volgende stap binnen het bedrijf. Zij zijn vooral bezig met randzaken, factureren en overige processen die te veel tijd opslokken. Natuurlijk zijn deze taken en processen ook belangrijk binnen een bedrijf, maar ze helpen niet om het bedrijf een stap verder te brengen. De eerste stap om tijd te creëren is het digitaliseren en automatiseren van deze processen. Dit zorgt voor een flinke tijdsbesparing. Tijd die de ondernemer kan besteden aan innovatie, aan klanten én aan het nadenken over de volgende stap binnen het bedrijf. Wanneer je namelijk niet bezig bent met de toekomst, blijf je stilstaan en dat is - in mijn ogen - achteruit gaan. Om mee te kunnen blijven doen in deze veranderende wereld moet je je als bedrijf kunnen onderscheiden van andere bedrijven. Dit doe je bijvoorbeeld door het gebruiksgemak en de snelheid te vergroten en uitmuntende service richting klanten te bieden. Meer tijd vrij hebben om over de toekomst na te denken, is dus van onschatbare waarde.
Ondernemers snappen dat het belangrijk is om te blijven werken aan de toekomst van hun eigen bedrijf. Innovatieve ondernemers doen er daadwerkelijk iets mee en vinden een manier om de snel veranderende wereld in hun voordeel te laten werken. Om aantrekkelijk te blijven voor klanten is het moet je jezelf continu de vraag te stellen of je bereid bent om tijd te investeren in het nadenken over de volgende stap en te innoveren.
Bouw een vliegtuig terwijl je vliegt
Innovatie gaat gepaard met risico’s nemen. Als ondernemer is het belangrijk om af en toe een sprong in het diepe te wagen om voorop te blijven lopen. Het onderzoek liet ook zien dat 26 procent van de ondernemers het zich niet kan veroorloven om fouten te maken en dus liever stilstaat, maar zoals ik al benoemde betekent stilstaan in veel gevallen achteruit gaan. Door te innoveren en risico’s te nemen, onderscheid je je van de concurrent. Neem de tijd om na te denken over jouw volgende stap en begin eraan. Wanneer gaandeweg iets niet lukt, stop er dan direct mee en sla een andere weg in. Doe dit net zolang tot je ziet dat iets wél werkt. Oftewel: bouw een vliegtuig terwijl je vliegt.
De wintertijd is ingegaan en iedere ondernemer heeft gevoelsmatig een uurtje extra. Het is aan jou om dit uurtje – en natuurlijk de rest van de tijd – goed te benutten. Start met het automatiseren van processen die geautomatiseerd kunnen worden en bedenk zo concreet mogelijk waar je naar toe wilt met je bedrijf. Denk na over hoe je je klanten kunt blijven geven wat ze wensen en leg deze plannen vast in bijvoorbeeld deze tijdcapsule. Dan hoor ik graag over een jaar welke plannen werkelijkheid zijn geworden.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.