Uitgaven digital advertising stijgen met 13% in eerste halfjaar 2017
16 oktober 2017 11:17
De online advertentiemarkt blijft maar explosief groeien. In het eerste halfjaar van 2017 groeiden de online bestedingen wederom met +13% naar een omzet van 954 miljoen euro. Binnen de totale bestedingen neemt mobile advertising een steeds dominantere plek in. Van de totale online spend is inmiddels 40% van search, display en video advertising afkomstig van mobile devices. Dit en meer blijkt uit de Online Ad Spend Study H1 2017 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland.
Alle resultaten van en conclusies over de digitale advertentiemarkt in de eerste helft van 2017 zijn gebundeld in ‘Online Ad Spend Study – H1 2017’, die vanaf vandaag te downloaden is op www.iab.nl
Groei social media en online video zet door
Waren de social media-uitgaven in 2014 nog € 95 miljoen, inmiddels is dit toegenomen tot € 129 miljoen in de eerste helft van 2017. Online video is al sinds 2013 het meest populaire advertentieformaat en groeit ook in dit eerste halfjaar fors met +42%. Inmiddels is online video met € 73 miljoen goed voor 8% marktaandeel in de totale online advertising bestedingen.
Verschuiving van desktop naar mobile
De uitkomsten van de Online Ad Spend Study H1 2017 tonen een definitieve verschuiving van desktop naar mobile advertising. Search, display en video advertising op mobile behelzen nu 40% van de totale online advertising bestedingen. Waarbij display en video op mobile een stijging van maar liefst +35% laten zien. De indrukwekkende groeicijfers van social media zijn een belangrijke oorzaak voor de stijging van de mobile uitgaven, omdat sociale platformen voornamelijk worden geconsumeerd op mobile devices
Verwachting voor 2017
Nathalie La Verge, digital media expert Deloitte: “Ook over het gehele jaar 2017 verwachten wij dubbele groeicijfers, met een verwachte groei van 11% over het hele jaar. Dat zijn prachtige cijfers, maar het is wel belangrijk om te realiseren dat deze groei met name toe te schrijven is aan de internationale spelers. Voor een aantal lokale spelers uit het advertentie ecosysteem breken er uitdagende tijden aan, zeker met de nieuwe privacyregelgeving (GDPR) op komst.”
Nog meer focus op kwaliteit
Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: “De cijfers zijn wederom indrukwekkend, maar we moeten er als branche wel voor waken dat deze extreme groei maakt dat we de kwaliteit niet uit het oog verliezen. Het is ontzettend belangrijk dat we blijven rapporteren in echt resultaat op de communicatiedoelstelling en niet in views, clicks of andere ‘halfway metrics’. Deze groeicijfers, maar ook de aankomende GDPR, dwingen de markt om nog sneller belangrijke ‘spelregels’ te standaardiseren, transparanter te communiceren en zaken als ad fraud aan banden te leggen.
Over de Online Ad Spend Study
De Online Ad Spend Study is een onafhankelijk onderzoek dat Deloitte in opdracht van IAB Nederland heeft uitgevoerd. Voor de Online Ad Spend Study heeft Deloitte 31 Nederlandse spelers op de internetmarkt ondervraagd. De Online Ad Spend Study 2017 is vanaf vandaag te downloaden op www.iab.nl.
Over IAB Nederland
Het IAB is de branchevereniging voor marketing innovatie en digitaal adverteren. Het IAB versnelt de digitale groei en levert een structurele bijdrage aan de kwalitatieve ontwikkeling van de markt. Dankzij sponsorbijdragen en contributies geven leden van de vereniging deze strategie samen inhoud, onder andere door events te organiseren, onderzoeken te doen en whitepapers te publiceren. Binnen het IAB is de hele mediaketen vertegenwoordigd. In Taskforces en op IAB-bijeenkomsten wordt genetwerkt en kennis en ervaring uitgewisseld door adverteerders, uitgevers, mediabureaus, technologiepartijen en creatieven. Meer informatie: www.iab.nl.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.