Uit de bouw in de bolderkar
2 mei 2019 11:07
Gerjan Koster, eigenaar van Beach Wagon Company, is innovatie gedreven. Hij mag graag dingen bedenken, ze vervolgens zelf maken en ze laten produceren zodat het daadwerkelijk op de markt komt. Door een samenloop van omstandigheden in zijn leven heeft deze gedrevenheid ertoe geleid dat hij een carrièreswitch maakte. Hij verkocht zijn goedlopende heibedrijf en bouwde een naam op in de wereld van de bolderwagens.
De voorgeschiedenis
Gerjan is eind 2017 met Beach Wagon Company gestart, maar is daarvoor ook altijd zelfstandig ondernemer geweest. Nadat hij bij een adviesbureau in de bouw gewerkt had, begon hij zijn zelfstandige loopbaan met een heibedrijf. Daarnaast had hij op een gegeven moment het bedrijf Rambler waarmee hij een bolderwagen ontwikkelde voor sportief outdoor gebruik en kinderdagverblijven. Gerjan: “Ontwikkelen doe je nooit alleen. Er zijn altijd meerdere mensen bij dat soort projecten betrokken. Daarom vind ik het een beetje pretentieus om te zeggen ‘Die heb ik ontwikkeld’, maar ik ben wel de initiatiefnemer en sta als zodanig aan de basis ervan.”
Als ik hem zeg dat ik het best wel bijzonder vind dat hij vanuit de bouwwereld, met als specialisatie heipalen en funderingen, in de bolderwagens terechtkwam, antwoordt hij met de opmerking dat daar toch een logica in zit: “Wat voor mij als persoon in het leven belangrijk is, is bewegen, sport en buiten zijn. Daarnaast mag ik graag iets met mijn handen creëren en vind ik het van kinds af aan al heerlijk om in een atelier, annex werkplaats dingen te maken. Mijn vrouw en ik hielden van wandelen en fietsen en toen we kinderen kregen, kwam daar ‘een transportdingetje’ bij. Je moet dan, naast je kinderen, ook spullen voor hen meenemen. En dat is eigenlijk de basis geweest voor het idee van de bolderwagen. Mijn eerste bolderkar komt vanaf een bouwtekening uit het damesblad ‘Margriet’.”
Van daaruit heeft hij, door eigen gebruikservaring, allerlei verbeterde versies ontwikkeld. De bolderwagen werd groter, steviger en lichter in gewicht. Zijn creaties sloegen zo aan, dat hij in 1999 besloot om zijn heibedrijf te verkopen en zich volledig te richten op Rambler. Hij nam zelfs een industrieel ontwerpbureau in de hand om de wagen nog mooier te maken, met als eindresultaat de Rambler Explorer. Zelf noemt hij het een hightech bolderkar. De wagen beschikt over trommelremmen en om het zo licht mogelijk te houden, bestaan de materialen uit aluminium en doek. Rambler bestaat nog steeds en wordt gerund door een aantal mensen die voorheen met hem samenwerkten. Zelf is Gerjan een paar jaar geleden uit het bedrijf gestapt.
“Ik ben altijd innovatie gedreven geweest”
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en de bolderwagen liet hem niet los, waardoor Gerjan in oktober 2017 Beach Wagon Company heeft opgericht waarmee hij de Beachwagon Lite op de markt brengt. “In de loop der jaren ontwikkelden zich allerlei ideeën in mijn hoofd.”, aldus Gerjan: “En wat ik erg leuk vind is dingen bedenken, ze vervolgens zelf maken, ze laten produceren zodat het daadwerkelijk op de markt komt en dan tot slot het stukje marketing en verkoop. Ik vind dat hele traject interessant, maar met name het voorste stuk: het zelf bedenken en dan prototypes bouwen in mijn atelier is écht mijn ding! Ik ben altijd innovatie gedreven geweest, zowel met mijn heibedrijf als met de bolderwagens.”
Met Beach Wagon Company houdt Gerjan zich voornamelijk bezig met het bedenken en maken van de prototypes, waarna hij het vervolgens uitbesteedt aan mensen die allemaal zo hun specialiteit hebben in het hele proces. Zo vindt de productie plaats in China. Men krijgt daar van Gerjan de bouwtekeningen met alle specificaties en vervolgens worden de bolderwagens precies naar zijn wensen en ideeën geproduceerd. Zodra er een container vol bolderwagens in Nederland arriveert, zorgt de logistieke partner van Beach Wagon Company voor het leeghalen ervan, de opslag van de inhoud en de levering van de bolderwagens bij de klanten.
De klanten bestaan uit particulieren, die hun bestelling doen via de website, en winkels, zowel online als fysiek. Het grootste deel van zijn klantenkring bevindt zich in Duitsland. Gerjan vindt dat zelf niet vreemd, omdat het land ruim acht keer groter is dan Nederland en bolderwagens daar net zo’n normaal verschijnsel zijn als bij ons. Naast Duitsland en Nederland zijn er ook exemplaren van de Beachwagon Lite verkocht op Hawaï, in Amerika en in Australië.
De Beachwagon Lite
Gerjan vertelt wat de Beachwagon Lite onderscheidt van andere bolderwagens: “Hij is licht van gewicht. Dat is belangrijk, want als een vrouw hem bijvoorbeeld achterin de kofferbak wil doen, mag het niet zwaarder zijn dan zo’n elf à twaalf kilogram. Hij is, in een paar handelingen, heel makkelijk opvouwbaar. Qua uitstraling lijkt hij meer op een kinderwagen, in die zin dat de wagen gemaakt is van buisvormige profielen met doek en schuimplastic. Dus als je ‘m aanraakt, voelt het lekker zacht aan. Hij is veel stabieler dan de gemiddelde bolderkar, wat gerealiseerd wordt door het stuurmechanisme aan de voorkant. Dat kun je vergelijken met het stuurmechanisme van een auto. En tot slot is de kwaliteit-prijsverhouding heel gunstig, want hij kost nog geen driehonderd euro; tweehonderdnegenentachtig om precies te zijn.”
Hij legt uit dat de Beachwagon Lite door het stuurmechanisme nooit kan kantelen. Bij andere bolderwagens heb je de trekstang en zit er aan de voorkant één pen waar de vooras omheen draait. Bij een bocht van negentig graden staan de voorwielen in de lengterichting van de kar waardoor deze dus heel gemakkelijk kantelt. Bij de Beachwagon Lite zijn de voorwielen, net als bij een gewone bolderwagen, ook verbonden met de trekstang. Maar als je naar links of naar rechts gaat, blijven ze op dezelfde plaats en draaien elk afzonderlijk mee.
Tekst: Leo Singor
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.