Onderzoek door Culture Amp: toppresteerders zijn niet alleen het resultaat van werving, ze worden gevormd door bedrijfscultuur en leiderschap

17 april 2025 14:26

Onderzoek door Culture Amp: toppresteerders zijn niet alleen het resultaat van werving, ze worden gevormd door bedrijfscultuur en leiderschap

Culture Amp, aanbieder van een employee experience-platform, publiceert vandaag de bevindingen van wereldwijd onderzoek naar toppresteerders in het rapport ‘The Science of Sustainable High Performance’. Dit rapport biedt belangrijke strategieën voor het cultiveren en op peil houden van sterke prestaties.

Het rapport is gebaseerd op onderzoek onder ruim een half miljoen werknemers bij meer dan 1.500 bedrijven. Het zet vraagtekens bij de traditionele veronderstelling dat de neiging om sterk te presteren een eigenschap is, die slechts een handvol buitengewone werknemers bezit.

De onderzoekers analyseerden hoe lang werknemers er na hun indiensttreding over doen om voor het eerst als toppresteerder te worden gekwalificeerd tijdens een beoordeling. Volgens de onderzoeksgegevens doet een kwart van alle werknemers er meer dan 18 maanden over om deze status te behalen. Dit onderschrijft de veronderstelling dat het neerzetten van sterke arbeidsprestaties niet het resultaat is van individuele aanleg, maar van een cyclisch proces dat bepaald wordt door de werkomgeving, leiderschap en de teamdynamiek.

Het onderzoek toont aan dat de arbeidsprestaties worden beïnvloed door de werkomstandigheden en dat topprestaties met de juiste strategie kunnen worden gerealiseerd:

  • Topprestaties blijven zelden lang in stand: Slechts 2% van alle werknemers slaagt erin om twee beoordelingsrondes lang, de status van top performer te behouden. Dit onderzoeksresultaat is een signaal dat prestaties vaak in cycli komen, en misschien gerelateerd zijn aan specifieke projecten of deadlines.
  • Betrokkenheid geeft de prestaties een boost: Het onderzoek wijst op een nauw verband tussen de betrokkenheid en prestaties van werknemers. Bij organisaties die qua betrokkenheid sterk scoren zijn vaker voorbeelden te vinden van uitmuntende prestaties. Bedrijven die qua betrokkenheid tot de 25% hoogst scorende organisaties behoren, beschikken over een groter aantal toppresteerders (14%). Voor bedrijven die qua betrokkenheid tot de laagste 25% behoren ligt dit percentage lager (10%). Sterk presterende werknemers tonen zich ook aanzienlijk sterker gemotiveerd. Ze zijn 12% sterker geneigd om hun beste beentje voor te zetten dan minder sterk presterende collega’s.
  • Feedback is van doorslaggevend belang: Sterk presterende teams geven en ontvangen vaker feedback. Sterk presterende werknemers geven blijk van een significant hogere tevredenheid met de feedback van hun manager (83%) ten opzichte van minder presterende collega’s (71%).
  • Sterk leiderschap werkt als vermenigvuldigingsfactor: De invloed van leidinggevenden strekt verder dan hun eigen werk en zet de toon voor het hele team. Werknemers met een sterk presterende manager zullen met een 4,5 keer grotere waarschijnlijkheid goed presteren, terwijl werknemers die rapporteren aan slecht presterende managers met drie keer grotere waarschijnlijkheid zelf ook onder de maat zullen presteren.

“Onze onderzoeksresultaten laten zien dat het mogelijk is om sterke prestaties te waarborgen als daarvoor de juiste omstandigheden aanwezig zijn. Organisaties moeten dus bewust voorwaarden voor topprestaties scheppen. Toen we onderzochten hoe lang werknemers erover doen om toppresteerder te worden, bleek dat een kwart van alle werknemers dat pas 18 maanden na hun indiensttreding bereikt. Slechts 2% van alle werknemers was in staat om meerdere beoordelingsrondes op rij hun status als toppresteerder te behouden. Dit bewijst dat ook toppresteerders pieken en dalen kennen”, zegt Arne Sjöström, regional director People Science bij Culture Amp. “Met dit onderzoek krijgen we inzicht in onder welke omstandigheden sterke prestaties kunnen worden gecultiveerd en in stand worden gehouden en hoe feedback, het stellen van doelen en het gedrag van leidinggevenden daaraan bijdragen.”

Creëer een omgeving voor continue sterke prestaties

Het rapport identificeert diverse factoren die organisaties helpen sterke prestaties te creëren.

Een passende rolverdeling blijkt met name van belang. Werknemers die het tijdens de onboarding eens te zijn met de stelling "Deze functie is mij op het lijf geschreven" zullen met 48% grotere waarschijnlijkheid uitgroeien tot toppresteerders. Dat percentage is 33% bij werknemers die zich neutraal opstellen of het met deze stelling oneens zijn.

Het stellen van doelen wordt eveneens met sterke werkprestaties in verband gebracht. Toppresteerders zijn eerder geneigd dan hun minder goed presterende collega’s, om zichzelf persoonlijke doelen te stellen en ervoor te zorgen dat die aansluiten op de zakelijke doelstellingen, met een verschil van respectievelijk 21% en 26%. Dit lijkt erop te wijzen dat duidelijke kaders en processen voor het stellen van doelen, de bedrijfsbrede prestaties een aanzienlijke boost kunnen geven.

Ten slotte onderscheiden sterk presterende organisaties zich door een krachtige feedbackcultuur. Volgens de onderzoeksresultaten tonen toppresteerders zich niet alleen meer tevreden met de feedback van hun manager, maar leveren zij zelf ook 36% meer feedback dan hun minder presterende collega’s. Dit zou erop kunnen wijzen dat organisaties die open communicatie en regelmatige uitwisseling van feedback aanmoedigen, daarmee een omgeving in het leven roepen waarin sterke prestaties tot bloei komen.

Meer informatie over het rapport is hier te lezen: www.cultureamp.com/performance.

Over het onderzoek:

In dit onderzoek werden gegevens over performance management onderzocht van 567.000 werknemers bij 1.517 bedrijven, waardoor een breed, brancheoverschrijdend, wereldwijd perspectief ontstond op de factoren die hoge prestaties stimuleren en ondersteunen.

19,8% van de onderzochte bedrijven is gevestigd in APAC, 20,7% in EMEA en 59,5% in Noord-Amerika. 65,8% van deze bedrijven had minder dan 200 werknemers, 27,9% had 200-1000 werknemers en 6,3% had 1000+ werknemers.

Van de industrieën die het meest vertegenwoordigd waren is 28% new tech, 19% zijn bedrijven in de professionele dienstverlening, 9% in de creatieve sector en media, 6% in de bouw en zware industrie, 5% in technologie, wetenschap, onderzoek, 5% in de detailhandel en 5% in de gezondheidszorg.

Om consistentie tussen organisaties te verzekeren, heeft Culture Amp de beoordelingsschalen voor prestaties gestandaardiseerd in de volgende vier categorieën:

  • Behoefte aan ontwikkeling (1) - Werknemers waarvan is vastgesteld dat ze ondermaats presteren (mediaan: 4% van het personeelsbestand) • Voldoet consequent aan de verwachtingen (2) - Werknemers die aan de rolverwachtingen voldoen (mediaan: 45%)
  • Overtreft vaak de verwachtingen (3) - Werknemers die consequent de verwachtingen overtreffen (mediaan: 33%)
  • Stelt een nieuwe norm (4) - Werknemers die worden erkend als toppresteerders (mediaan: 8%)
terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.