Top 10 marketing games

15 mei 2024 09:00

Top 10 marketing games

Marketing games zijn perfect voor hoge conversiepercentages in het behalen van hogere sales.

Het gebruik van games in marketing is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Maar welke games zijn het meest geschikt voor marketing games? In dit artikel delen we onze top 10 meest gebruikte games. Je kunt ook een demo van elk spel spelen via onze website

1. Quiz

Als je op zoek bent naar een manier om meer over jouw publiek te weten te komen en de verkoopconversie te stimuleren, is een quiz het beste bewezen spelconcept.

Heb je een uitgebreid productassortiment? Dan vereenvoudig je het selectieproces van jouw doelgroep door een matchmaker quiz aan te bieden. Wil je profielen bouwen en segmenteren? Dan is een profielquiz de beste optie.

Demo: https://demo.smaragt.com/app/c/demo/demo-quiz-coca-cola

Profiel Quiz

Na het beantwoorden van de vragen in deze quiz wordt er een profiel aangemaakt op basis van de gegeven antwoorden. Dit profiel is vaak gebaseerd op vooraf gedefinieerde stereotype profielen.

Score Quiz

Na het beantwoorden van de vragen in deze quiz wordt een score berekend op basis van de gegeven antwoorden. Elk antwoord heeft een score of gewicht dat wordt gebruikt om de eindscore te berekenen.

Matchmaker Quiz

De matchmaker is een niet-lineair quiztype en wordt vaak gebruikt om de klant te helpen een geschikt product te vinden. De quiz resulteert in een aantal persoonlijke productsuggesties en tips.

2. Rad van fortuin

Een rad van fortuin is een leuke en interactieve manier om verschillende kleine prijzen weg te geven en om leads te genereren of trouwe klanten te belonen.

Demo: https://demo.smaragt.com/app/c/demo/wheel-of-fortune-demo-walmart

Een rad van fortuin is er in verschillende varianten. Het rad kan punten, winst/verlies of prijzen weergeven. Het rad van fortuin is de meest gebruikte optie voor weggeefcampagnes.

3. Kraskaart

Een kraskaart is een leuke en interactieve manier om verschillende kleine prijzen weg te geven om leads te genereren of loyale klanten te belonen. De prijs wordt pas zichtbaar als de deelnemer de kaart heeft opengekrast. Dit zorgt voor een spannende ‘thrill’ voor de deelnemer.

Demo: https://demo.smaragt.com/app/c/demo/scratch-game-demo-dominos

Kraskaarten worden vaak gedrukt op papier met een zilveren kraslaag. De kosten voor het drukken en verspreiden zijn relatief hoog. En omdat de kaarten maar één keer worden gebruikt, heeft dit ook nog eens een hoge impact op het milieu. Een online kraskaart is wat dat betreft een duurzame keuze.

4. Vang spel

Het vangspel is een uitdagend spel waarbij voorwerpen in een mand moeten worden gevangen.

Demo: https://demo.smaragt.com/app/c/demo/catch-game-kfc

Het spel kan worden gespeeld op tijd, op score of beide. Je kunt ook strafpunten krijgen voor bepaalde objecten. Deze game is perfect voor het weergeven van producten die verband houden met een campagne.

5. Memory

Memory is een bekend spel waarbij de deelnemer kaarten moet omdraaien en matchen met dezelfde afbeelding.

Demo: https://demo.smaragt.com/app/c/demo/memory-game-chiquita

De deelnemer is actief bezig met het onthouden van de afbeeldingen op de kaarten. Daarom wordt een memoryspel vaak gebruikt om verschillende (nieuwe) producten in een assortiment extra onder de aandacht te brengen.

6. Code Check

Een code check is een goede keuze als je inzicht wilt krijgen in de consumenten die jouw product kopen.

De codes kunnen worden afgedrukt op een product of een coupon bij het afrekenen. Je kunt de code check gebruiken voor verschillende marketingdoelen, zoals het belonen van je klanten, het verzamelen van klantgegevens of het verkrijgen van nieuwe productrecensies.

De meest gebruikte formaten voor code check zijn:

  • Voer code in & win
    Aan een code kan een prijs worden gekoppeld. De prijs wordt direct toegekend zodra de deelnemer deze code invoert.
  • Voer code in & access
    Zodra de deelnemer een juiste code invoert, krijgt hij of zij toegang tot exclusieve content, zoals games of prijskortingen.

7. Woordzoeker

Een woordzoeker is simpel, leuk en perfect om bepaalde producten uit te lichten Het wordt ook gebruikt voor het onder de aandacht brengen van een bepaald productassortiment.

Demo: https://demo.smaragt.com/app/c/demo/word-puzzle-nyt

Deelnemers moeten de woorden die zijn verstopt in de woordzoeker binnen de tijd vinden.

8. Fruitautomaat

Een fruitautomaat is een bekend casinospel, dat heel goed kan worden ingezet voor marketing gamification.

Demo: https://demo.smaragt.com/app/c/demo/slot-machine-nespresso

Het voordeel van dit spel is dat de deelnemer gemiddeld 5 tot 10 beurten neemt. In deze buerten kun je je producten aan je voorbij laten gaan, wat goed is voor de branding en tijdsbesteding.

9. Side scroller

Een side scroller game is bekend van o.a. Super Mario, waarbij de deelnemer over objecten moet springen om de finish te halen. Het leuke aan de side scroller is dat je het gehele landschap en de objecten in het thema van jouw merk en campagne kunt gieten.

Demo: https://demo.smaragt.com/app/c/demo/side-scroller-vodafone

Dat maakt de game ideaal voor branding en interactie met jouw publiek.

10. Klik Game

Een klik spel is een spannend en interactief spel waarbij de deelnemer de voorwerpen binnen een bepaalde tijd moet wegklikken.

Demo: https://demo.smaragt.com/app/c/demo/click-game-oreo

De game wordt vaak gebruikt voor branding omdat je gemakkelijk verschillende producten in één game kunt toevoegen. Voor elk object dat wordt weg geklikt, krijgt de deelnemer punten. We kunnen ook objecten toevoegen waar de deelnemer punten aftrekt.

Interesse in een van deze top 10 games? We komen graag met je in contact!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.