Too good to go opnieuw verkozen tot meest inspirerende organisatie

12 september 2022 09:11

Too good to go opnieuw verkozen tot meest inspirerende organisatie

App tegen voedselverspilling wint voor vierde keer op rij ‘Inspirerende 40’

Too Good To Go, de snelgroeiende app tegen voedselverspilling, is opnieuw verkozen tot meest inspirerende organisatie van Nederland. De missiegedreven organisatie voert voor het vierde jaar op rij de Inspirerende 40 aan. In aanloop naar de landelijke Verspillingsvrije Week die 12 september is gestart is dit een eervolle kroon op het werk van team Too Good To Go. Met maar liefst 15 miljoen geredde maaltijden sinds de start in 2018 behoort Nederland tot de Europese voorhoede. Wageningen University & Research en Lego zijn verkozen tot de nummers twee en drie op de lijst.

Voor het eerst in twaalf jaar ‘Inspirerende 40’ lukt het een organisatie om de titel ‘meest inspirerende organisatie’ voor de vier keer op rij op hun naam te zetten. Op maar liefst 8 van de 10 kenmerken wordt Too Good To Go als meest inspirerend beoordeeld. Het onderzoek onder ruim 5.100 Nederlanders laat zien dat organisaties met een maatschappelijke missie het meest inspireren. Maar liefst 23 van de 40 organisaties zijn aan te merken als impactorganisatie. Uit het representatieve marktonderzoek komt onder andere naar voren dat Too Good To Go werkt met een duidelijke, doordachte en betekenisvolle visie:een wereld zonder voedselverspilling. Producten/diensten heeft die écht iets oplossen of van waarde zijn voor de consument.

Positief activisme tegen voedselverspilling

Too Good To Go gaat voedselverspilling tegen door ‘Magic Boxes’ -een verrassingspakket met overgebleven eten - van fabrikanten en retailers via een app aan te bieden aan haar gebruikers. Dit doen zij samen met meer dan 8.500 partners die bijna dagelijks hun eten aanbieden voor ⅓ van de originele verkoopprijs. Hierbij kun je denken aan eten dat de volgende dag niet meer verkocht kan worden doordat de THT-datum bijna verstrijkt, een bestelling verkeerd bereid is of de kwaliteit minder is dan je zou willen. Per box gaat er een kleine fee naar Too Good To Go, maar de rest is voor de ondernemer.

Zo werden er in Nederland vorig jaar 5 miljoen maaltijden gered, een groei van 39%. Wereldwijd groeide dat aantal zelfs met 84% tot 52,5 miljoen. Het leverde een plek op in de TIME100, een lijst met de 100 invloedrijkste bedrijven ter wereld. Het aantal geregistreerde gebruikers groeide met ruim 700.000 in Nederland tot 3,3 miljoen en het aantal partners met ruim 40%.

Partners doen voornamelijk mee om verspilling tegen te gaan, maar ook om nieuwe klanten uit de buurt aan te trekken. Maar liefst 78% van de consumenten komt terug als reguliere klant. Daarnaast krijgen ondernemers positieve reacties vanuit personeel en consumenten én verdienen ondernemers geld aan hun derving. Een echte win-win dus!

Dit jaar richtte Too Good To Go haar pijlen ook op het tegengaan van voedselverspilling bij fabrikanten. Dit leverde een belangrijke doorbraak op. Too Good To Go bundelde hiervoor de krachten met een brede coalitie van fabrikanten, waaronder Unilever (met merken als Hellmann’s, Knorr, Calvé, Conimex) en La Vache qui rit, St Môret, Bertolli en Arla. In navolging van 12 andere Europese landen, komt een nieuw ‘kijk, ruik, proef – voor je verspilt’ label standaard op verpakkingen in het Nederlandse schap. Het label is bewezen effectief en laat consumenten vaker op hun zintuigen vertrouwen in plaats van enkel op de Ten minste Houdbaar Tot-datum. Wereldwijd wordt meer dan een derde van al het voedsel weggegooid. Thuis is 10% van de voedselverspilling te herleiden naar een onjuiste interpretatie van de houdbaarheidslabels. Too Good To Go organiseerde daarnaast diverse bewustwordingscampagnes, zoals eind 2021 de ‘Maak oud als nieuw-campagne’ waarin mensen werden opgeroepen van feestdagen restjes iets nieuws te maken, en aansluitend de ‘Groene voornemens-campagne’ waarin bij consumenten werd geïnformeerd naar hun groene voornemens voor 2022.

Over Too Good To Go

Niemand vindt het leuk om te zien dat goed eten in de prullenbak belandt. Too Good To Gokan het ook niet langer aanzien dat meer dan 1/3 van het geproduceerde eten wordt weggegooid en is vastberaden dat er iets moet gebeuren. Altijd op een leuke en laagdrempelige manier. Via de app verbindt Too Good To Go winkels met overgebleven producten aan consumenten. Op die manier zijn in Nederland al 13 miljoen maaltijden gered van de verspilling. In Nederland heeft de app meer dan 3 miljoen geregistreerde gebruikers. Als Certified B Corporation zet Too Good To Go zich naast de app ook op verschillende plekken in de maatschappij in om impact te maken. Of het nu gaat om huishoudens, scholen, bedrijven of de politiek. Too Good To Go wil heel Nederland inspireren en motiveren om in actie te komen tegen voedselverspilling. De app is gratis te downloaden in de App Store en Google Play Store.

Over de Inspirerende 40

De ranglijst en het rapport van de Inspirerende 40 werden donderdag 8 september bekend gemaakt op het festival Impact on the Beach in Scheveningen.  Organisaties zijn geselecteerd op basis van representatief marktonderzoek van Dynata in opdracht van strategisch adviesbureau Synergie. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.