Tips voor maximale exposure met jouw beursstand

6 november 2023 10:17

Tips voor maximale exposure met jouw beursstand

Voor een lange periode werden zakelijke events en beurzen alleen online georganiseerd. Met name in 2020, 2021 en zelfs nog een deel van 2022 had de pandemie het wereldwijde (zakelijke) leven in haar greep. Online werken en thuiswerken was lange tijd de norm en ook in de toekomst zullen veel bedrijven deels op afstand werken.

Wil je echter je bedrijf of merk onder de aandacht brengen bij een groter publiek op een beurs of evenement, dan is het aan te raden om dit fysiek te doen. Als er namelijk iets is dat we geleerd hebben van de pandemie dan is het wel dat sommige zaken echt beter uit de verf komen in het echte leven. Maar: hoe val je nou op op zo’n beurs? We zochten het voor je uit in dit artikel over maximale exposure met jouw beursstand.

Beursstand volledig naar wens met modulaire standbouw

Wat je als ondernemer in ieder geval moet doen op een beurs is om op te vallen, is kiezen voor modulaire standbouw. Modulaire standbouw is de benaming voor stands op beurzen die in verschillende samenstellingen kunnen worden opgebouwd. Hierbij kunnen persoonlijke wensen worden meegenomen, waardoor het geheel echt passend is én opvalt bij de bezoeker. Dat is zeker niet het enige voordeel van modulaire standbouw op een beurs.

Deze stands zijn over het algemeen namelijk wat eenvoudiger, waardoor zo’n stand gemakkelijker zelf kan worden opgezet en uit worden gebouwd. Hierbij wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen een dergelijke simpele constructie waarmee men zelf aan de slag kan gaan en een modulaire stand op maat. Omdat geen beurs hetzelfde is, maar je wel overal exposure wil halen, kun je met een basis in modulaire standbouw bij verschillende gelegenheden aan de slag. Je bepaalt de mate van zichtbaarheid hierbij zelf.

Less is more om exposure te behalen bij beursstand

Wat goed is om te weten, is dat je bij het inrichten van een beursstand, of dat nou wel of geen modulaire standbouw betreft, je moet focussen op dat wat belangrijk is. Meestal geldt hierbij: less is more. Wanneer je te veel wil vertellen of laten zien, dan is de kans groot dat bezoekers afhaken. Je kunt beter de nadruk leggen op één idee of één motto. De focus ligt hierbij op: mensen aantrekken. Veel ondernemers denken daarom dat ze los moeten gaan met kleuren, kreten, uitspraken en meer.

Natuurlijk wil je dat je stand opvalt, maar te veel willen en te veel laten zien, komt al gauw schreeuwerig over. Dat schrikt mensen waarschijnlijk af. Verzin dus voordat het event plaatsvindt waar je de focus op wil hebben. Wat is het doel van de stand: een product of dienst verkopen? Bedenk daar een plan omheen zodat je op basis van het motto ‘less is more’ precies de exposure kunt creëren waar je naar op zoek bent.

Interactiviteit toevoegen door photobooth of toepassing VR

Wist je dat mensen daarnaast graag geprikkeld worden door stands waar ze iets kunnen doen? Het bekijken van producten of het aanhoren van informatie over een bepaalde dienst is interessant (als je het goed aanpakt), maar het zelf kunnen doen en beleven van iets is voor mensen vaak nog leuker. Kijk daarom ook naar het onderdeel interactiviteit bij het inrichten van je beursstand. Er zijn verschillende manieren om je stand interactiever te maken. Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van een tijdelijke werkplek voor ondernemende bezoekers.

Of pak het wat informeler aan op een beurs en ga aan de slag met virtual reality (VR). Er zijn steeds meer mogelijkheden op het gebied van VR toe te passen. Laat je bezoekers met behulp van een virtual reality bril bijvoorbeeld rondlopen in je kantoor of werkplek of laat ze via zo’n bril een product dat je bedrijf levert zien. Ook leuk: plaats een digitale fotobooth bij je stand met fysieke en digitale prints met je bedrijfsnaam erop. Dat trekt vrijwel altijd mensen aan!

Winactie of prijsvraag organiseren bij je beursstand met juiste promo

Heb je tot slot de mogelijkheid om nog meer interactiviteit toe te passen bij je beursstand door middel van een winactie of prijsvraag? Doen! Organiseer een leuke en toepassende prijsvraag met een aantrekkelijke prijs. Denk aan een product of dienst die je aanbiedt op de beurs. De prijs hoeft niet eens heel groot te zijn, zolang de winactie maar prikkelt. De meeste mensen vinden de deelname aan een prijsvraag ontzettend leuk.

Het gevoel van iets kunnen winnen doet namelijk iets met de mens. Het zorgt voor spanning en het opwekken van adrenaline. Wanneer je ervoor zorgt dat je duidelijk adverteert met een prijsvraag zul je zien dat het mensen naar je beursstand trekt. Wie weet kan en mag je een of twee medewerkers op een plek ergens op de beurs laten flyeren met de informatie dat er bij jullie traditionele of modulaire standbouw beursstand iets te winnen valt. Benoem duidelijk waar de stand te vinden is en je hebt een interessante manier van exposure te pakken.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.