Tess ter Horst (Zakenvrouwenclub): ‘We hebben vormen van nieuw leiderschap nodig’
7 december 2023 09:04
Eind november lanceert Tess ter Horst, oprichter van het bedrijf Zakenvrouwenclub, haar derde glossy. Ook deze keer bevat het blad een groot aantal inspirerende en diepgaande interviews met zakenvrouwen. Naast het blad heeft Zakenvrouwenclub een actieve community met zakenvrouwen. Het staat allemaal in het teken van de missie van het bedrijf: het verbeteren van de positie van zakenvrouwen en hen te inspireren om het beste uit zichzelf te halen.
In 2021 heb je de glossy Zakenvrouwenclub voor het eerst op de markt gebracht. Waarom heb je dat gedaan?
“Wij willen hierdoor actief bijdragen aan de positie van zakenvrouwen in de bedrijfswereld. Wij willen vrouwen in hun kracht zetten en hen een podium geven. Via de glossy laten we de vrouw achter het bedrijf zien en we maken dat heel persoonlijk. We verbinden deze vrouwen ook via events aan elkaar, waardoor er een community wordt gevormd van krachtige zakenvrouwen.”
Naast het blad heb je dus ook een soort van community opgericht.
“Dat klopt. We hebben al een aantal events voor vrouwen georganiseerd. Ik wil dit nu meer kanaliseren in een online platform. Ik wil daarnaast de glossy in de toekomst vier keer per jaar gaan uitbrengen, in plaats van één keer per jaar. Dan kunnen we ook meer events gaan organiseren. Het lijkt me leuk als parallel daaraan een online omgeving is, waar vrouwen elkaar ook kunnen ontmoeten.”
Waarom richt jij je uitgerekend op zakenvrouwen?
“Het is een vernieuwende groep, met vernieuwende competenties en kwaliteiten. Die competenties hebben wij op dit moment nodig in de bedrijfswereld en als je het mij vraagt überhaupt in de wereld. Zouden vrouwen ooit oorlog voeren? We hebben behoefte aan vrouwen in dit systeem. Heel veel systemen zijn masculien ingericht en dat is logisch gezien de tijd, waarin zij zijn ontstaan. Maar het is niet meer houdbaar. Het is een bodemloze put. We hebben nieuwe vormen van leiderschap nodig. Ik wilde daarom deze doelgroep naar voren schuiven en een platform geven, waardoor zij zich met elkaar kunnen verbinden.”
Hoe breng je hen in het blad over het voetlicht?
“Er is geen enkel magazine dat hun verhaal en kwetsbaarheden op tafel legt. Dat doen wij, vind ik, heel erg goed. Wij interviewen vrouwen zodanig dat het niet één groot succesverhaal is, we laten ook zien wat vrouwen hebben getrotseerd om succesvol te zijn, blijven en/of worden. Iets waar mensen doorheen zijn gegaan. De weg die ze hebben gebaand naar het succes.”
Je ziet op het gebied van genderdiversiteit nog geen veranderingen in de boardrooms van bedrijven?
“Boardrooms is voor mij één aspect, maar daar zie je inderdaad nog niet de gewenste verandering. Er is gelukkig op dit moment veel aandacht voor diversiteit en inclusie. We roepen er veel over. Maar het moet zich nu ook doorvertalen naar de praktijk. We focussen ons met onze glossy niet alleen op de vrouwen in de boardroom, maar het blad kan wel een inspiratiebron voor hen vormen. Het komt uiteindelijk allemaal neer op gedrags- en cultuurverandering. Dat kost tijd. Je kunt niet verwachten dat dat met één glossy of event is opgelost.”
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.