Techniek biedt beroepen van de toekomst
1 januari 2019 15:36
“Inspelen op de gigantische tekorten aan goed geschoold technisch personeel kan alleen in nauwe samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs en door flexibilisering van het laatste. Wordt er niet ingegrepen dan zoeken werkgevers nog vaker hun heil in het buitenland of ontstaan er grote problemen in de productieprocessen”, zegt Gerrit Averesch, directeur Deeltijdstudies Faculteit Techniek HAN. HAN Faculteit Techniek is de grootste landelijke deeltijdaanbieder van de hogescholen.
Hogeschool en energie-branche werken samen aan de Human Capital Agenda
Deeltijdstudenten techniek combineren werken met leren. Dat heeft als voordeel dat kwesties uit de praktijk besproken worden in een college, vervolgt Averesch. En vice versa wordt de onderzochte materie weer ingezet in het werkveld. “Om de wisselwerking met het bedrijfsleven in de praktijk verder vorm te geven zijn er diverse samenwerkingsverbanden tussen de HAN en het bedrijfsleven. Samen met het energiegerelateerde bedrijfsleven in de regio werft de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) onder andere zij-instromers ter bevordering van de Human Capital Agenda en bieden wij hen onderwijs en een arbeidsplaats op het gebied van duurzame energie. Dit komt samen in SEECE, het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise. Daarnaast zijn er samenwerkingsverbanden met de automotive-sector middels ACE, het Automotive Center of Expertise. Die legt onderzoeksvragen voor aan voltijd- en deeltijdstudenten, onder meer gericht op de ontwikkeling van elektrische auto’s.”
Tekorten
De oorzaken voor de tekorten aan tienduizenden technisch geschoolden zijn divers. De aangetrokken economie is een belangrijke factor, zegt Averesch, met meer ruimte voor innovaties en nieuwe technologieën daaraan gekoppeld. De energietransitie met duurzamere energiestromen doet eveneens een beroep op Nederlands technische skills. En voor vernieuwing van de informatiesector, gekenmerkt door data-oplossingen en ontwikkelingen rondom het Internet of Things, geldt hetzelfde. “Tel daar de vergrijzing in de sector en het feit dat er al voor de crisis niet voldoende instroom in technische opleidingen was bij op en je weet dat er een enorme inhaalslag moet worden gemaakt.” Voor Smart Cities zijn meer en anders opgeleide professionals nodig.
Kennisinstelling HAN
De hogeschool levert niet alleen kundige mensen af met o.a. kennis van energieontwikkelingen. Het zet zich ook in de markt als samenwerkende kennisinstelling. Zo werkt het Lectoraat Meet- en Regeltechniek tot eind 2019 samen met 5 andere kennisinstituten en marktpartijen in het project HP-Launch aan een prototype voor een betaalbare en duurzame warmtepomp die kan worden toegepast in bestaande woningen.
Studeren in je eigen tempo
Jongeren zijn nog steeds niet erg tech-minded. Hoewel ze veel high-tec gebruiken. Denk maar aan de smartphone. Het imago van de technische sector is snel aan het veranderen. Van vieze vingers naar high-tec specialisme. Dat is ook een beter beeld van de sector. Techniek kent onder meer een grote vraag naar engineers, (werktuig)bouwkundigen, elektrotechnisch ingenieurs en ICT’ers.
Om het gat te helpen dichten zoekt de HAN het onder meer in flexibilisering van het onderwijs, meer specifiek: het flexibiliseren van de deeltijd bacheloropleidingen. Technische opleidingen zijn ‘opgeknipt’ in modules met bijbehorende certificaten. In de meeste opleidingen kan een student kiezen voor een eigen combinatie van modules. “Een student die zich op zijn werkplek bij een architectenbureau bezighoudt met domotica kan zijn opleiding bouwkunde nu nog niet combineren met een relevante module ICT. Maar daar gaat het onderwijs wel naartoe. Flexibel onderwijs zit ‘m daarnaast in de mogelijkheden tot zelfstudie, online leren, eventuele vrijstelling voor vakken, de werkplek gebruiken als studieomgeving en dat mensen in hun eigen tempo kunnen studeren.”
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.