Strategie en duurzaamheid – niet meer los van elkaar te bezien!
3 juli 2024 08:00
Uit een recente BDO-enquête onder 150 bedrijven in diverse Europese landen blijkt dat duurzaamheid naar verwachting grote impact zal hebben op de activiteiten van bedrijven. In minder dan 5 jaar verwacht 97% van de respondenten dat duurzaamheid hun bedrijfsmodel en activiteiten zal veranderen. Zelfs 22% van de bedrijven denkt dat hun bedrijf volledig hervormd zal worden door duurzaamheid. De meeste druk om te verduurzamen komt van klanten, personeel en wet- en regelgevende instanties.
Dat zijn heldere getallen over hoe duurzaamheid en bedrijfsstrategie meer en meer vervlochten raken. Als auditors & adviseurs bij BDO Sustainability herkennen wij uit de eigen praktijk het beeld dat organisaties steeds vaker ervaren dat duurzaamheidsoverwegingen direct raken aan bedrijfsstrategie en verdienmodel. Doordat bedrijven meer duurzame, bijvoorbeeld energiezuinige, producten ontwikkelen, door efficiënter gebruik van grondstoffen, of doordat financiers meer vragen stellen over uw duurzaamheid. De recente Europese goedkeuringen van de CSRD (duurzaamheidsrapportages) en de CSDDD (verantwoordelijkheid in de hele waardeketen) zullen leiden tot extra beweging.
Wat vanuit ‘duurzaamheid’ is belangrijk voor uw bedrijf?
Door duurzaamheid te verankeren in de bedrijfsstrategie van een bedrijf en bedrijfsprestaties systematisch bij te houden, kunnen organisaties op lange termijn waarde creëren voor alle belanghebbenden. Dat is het idee. Maar hoe kiest u de juiste ‘groene’ onderwerpen die relevant zijn voor uw bedrijf? De ‘dubbele materialiteitsbeoordeling’, een hulpmiddel uit de CSRD, helpt om uw juiste prioriteiten te identificeren door een gedegen impactbeoordeling te maken. Op basis van deze prioriteiten kunt u als ondernemer beter een organisatiestrategie ontwikkelen die impactvol en relevant is. Het helpt voor uzelf om duurzaamheid daarbij niet alleen als een compliance-oefening te zien, maar juist als een manier om extra waarde te creëren, om u zelf te onderscheiden en een goede positie te claimen. Daarbij is winst geen vies woord. Maar, het is ook niet het enige woord: ook (mede)mens en milieu neemt u mee in de overwegingen in de waardecreatie.
Strategische relevantie van ‘anders’ kijken naar waarde
BDO heeft daarom een ‘andere’ kijk op waarde. Vanuit een gedegen impactbeoordeling kunnen organisaties de juiste prioriteiten identificeren en vervolgens een strategie ontwikkelen die impactvol en relevant is voor uw stakeholders en passend in uw context. De dienstverlening van BDO Sustainability besteedt daarom ook nadrukkelijk aandacht aan uw strategie en businessmodel.
Niels Dijkman
Niels Dijkman werkt sinds 2022 voor BDO Sustainability. Zijn werk is gefocust op de CSRD, in het bijzonder om bij klanten te adviseren over een logische verbinding tussen de organisatiestrategie, de waardeketen, duurzame thema’s en de rapportage. Hij werkt al meer dan 15 jaar in het vakgebied Duurzaamheid en is tevens verbonden als parttime professor Strategic Management aan een buitenlandse universiteit.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.