Stappen die je dient te ondernemen na een inbraak op kantoor
31 mei 2018 13:46
Een inbraak op kantoor is de nachtmerrie voor iedere ondernemer! Als gevolg van de inbraak kunnen er waardevolle voorwerpen en documenten worden ontnomen. Denk bijvoorbeeld aan de financiële gegevens van je organisatie, laptops, tablets, enzovoorts. Gelukkig zijn er tegenwoordig tal van verschillende manieren om de kans op een inbraak op kantoor te minimaliseren. Denk hierbij niet alleen aan sloten, maar bijvoorbeeld ook aan een beveiligingscamera. Op deze manier worden de inbrekers afgeschrikt of vastgelegd, wat de pakkans vergroot. Mocht je onverhoopt toch te maken krijgen met een inbraak op kantoor, dan zijn er verschillende stappen die je kunt ondernemen. In dit artikel vertellen we meer over deze stappen!
Doe aangifte van de inbraak bij de politie
Voordat je begint aan het herstel van de mogelijke inbraakschade, is het belangrijk om aangifte te doen bij de politie. Wanneer je ten tijde van de inbraak op kantoor was, kun je het noodnummer 112 bellen. Mocht de inbraak ’s nachts of bijvoorbeeld na werktijd gepleegd zijn, dan is het niet noodzakelijk om het noodnummer te bellen. Bel nu het normale nummer van de politie op, om aangifte te kunnen doen van de inbraak op kantoor. De politie zal zeer waarschijnlijk op kantoor langskomen, om eventuele inbraaksporen veilig te stellen. Dit maakt ook dat het onverstandig is om de inbraakschade zelf te repareren of direct door een slotenmaker te laten herstellen. Mogelijk worden sporen hierbij gewist, wat de pakkans verkleint.
Ook kan het verstandig zijn om zelf foto’s van de inbraakschade aan je kantoor te maken. Zo heb je op een later moment zelf nog bewijs, als een verzekeraar naar dergelijk materiaal zou vragen. Ook is het verstandig om tijdens het wachten op de politie alvast een lijst op te stellen met de voorwerpen en documenten die gestolen zijn tijdens de inbraak.
Meld de inbraak bij je verzekeraar
Wanneer de politie de inbraakschade heeft opgenomen, kun je de inbraak melden bij je verzekeraar. Dit is noodzakelijk om de kosten voor het herstel van de schade vergoed te krijgen via je verzekeraar. Ook de kosten voor de ontnomen voorwerpen worden doorgaans door je verzekeraar vergoed. Enigszins afhankelijk van het type verzekering wat je voor het kantoor hebt afgesloten. Mocht je kantoor zich binnen een verzamelpand bevinden, dan is de kans groot dat je zelf verantwoordelijk bent voor schade aan je kantoorruimte. Dit geldt niet voor eventuele schade aan de algemene toegangsdeur van het pand.
Tip: informeer voorafgaand aan het afsluiten van een huurcontract altijd naar de verzekeringen die door de verhuurder zijn afgesloten. Zo weet je precies voor welke zaken je zelf een verzekering af moet sluiten.
Schade aan je kantoorruimte repareren
Tot slot is het zaak om de inbraakschade te laten repareren. Sloten repareren kun je het beste aan een slotenmaker overlaten. Mede door het feit dat de kosten voor het herstel van inbraakschade vergoed worden door de verzekeraar. Daarbij zijn sloten zeer complexe systemen. Dit maakt het erg lastig om inbraakschade aan sloten zelf te herstellen na een inbraak. Informeer direct bij de slotenmaker hoe je een nieuwe inbraak in je kantoor kunt voorkomen. Laat bijvoorbeeld een beveiligingscamera plaatsen, of laat magneetcontacten op de deur van je kantoor installeren. Dergelijke beveiligingscomponenten kunnen inbrekers afschrikken, wat de kans op een nieuwe inbraak sterk verkleint.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.