Spionage Chinezen schrikt Nederlandse consument niet af

5 augustus 2019 11:39

Spionage Chinezen schrikt Nederlandse consument niet af

Ondanks de sterke aanwijzingen dat Chinese merken hun klanten bespioneren en privégegevens doorsluizen naar de inlichtingendiensten, blijft de Nederlandse consument gewoon producten uit de Aziatische grootmacht kopen. Ruim 46,5 procent van alle Nederlanders bestelt online digitale producten van een Chinees merk.

Zo blijkt uit onderzoek dat Internetvergelijk.nl door Multiscope heeft laten uitvoeren onder 1.041 Nederlanders. Van die 46,5 procent doet 13 procent hun aankopen wel met enige argwaan; zij geven expliciet aan bang te zijn voor spionage. Hoewel hen dat niet van de aankoop heeft weerhouden, ligt dat voor 14,5 procent van de respondenten anders. Zij vinden het risico op privacyschending namelijk wél een reden om helemaal geen producten van Chinese merken te kopen via internet.

Hoe ouder, hoe huiveriger

Met name de hogere leeftijdsgroepen zijn er volgens het onderzoek wat huiveriger voor. Zo stelt 22,2 procent van de 55-plussers en 22,7 procent van de respondenten tussen de 45 en 54 jaar oud bang te zijn voor spionage vanuit China. Terwijl hier in de leeftijdsgroepen 35-44, 25-34 en 18-24 jaar oud respectievelijk slechts 20, 17,2 en 14,0 procent voor vreest. Hoe jonger de respondenten zijn, hoe minder ze dus om de potentiële spionage lijken te geven.

Niet bang voor spionage

Over het algemeen laten de recente berichten de meeste Nederlanders koud. Voornamelijk in de drie westelijke provincies (Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland) en de drie grote gemeenten (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) liggen ze er niet wakker van, blijkt uit het onderzoek. In die gebieden geeft respectievelijk 81,3 en 84,8 procent aan niet bang te zijn om bespioneerd te worden. Maar ook in de andere provincies maakt ruim driekwart van de bewoners zich er niet druk over.

Verborgen achterdeur telecom

Eerder dit jaar kwam naar buiten dat de Chinese technologiefabrikant Huawei toegang heeft tot klantdata van drie Nederlandse providers: Vodafone/ Ziggo, T-Mobile/Tele2 of KPN. Huawei maakt behalve smartphones ook apparatuur o.a. zendmasten. T-Mobile gebruikt Huawei-antennes voor mobiele verbindingen. Ook wil KPN een radionetwerk van Huawei. Verschillende Chinese fabrikanten leveren modems voor vast internet aan KPN en T-Mobile die in miljoenen meterkasten staan in Nederland. Het is niet uit te sluiten dat de hardware van Chinese afkomst wordt gebruikt voor spionage.

AIVD doet onderzoek

Of Huawei inderdaad een ‘verborgen achterdeur’ heeft naar de klantgegevens van de genoemde telecomproviders - zoals verschillende bronnen tegenover de Volkskrant hebben verklaard - wordt door de providers niet bevestigd. Daarom onderzoekt de Algemene Inlichten- en Veiligheidsdienst (AIVD) nu of er persoonsgegevens worden doorgespeeld aan de Chinese inlichtingendiensten, welke gegevens dat dan zijn en met welk doel dit gebeurt.

‘Digitale spionage en sabotage’

Maar de verdenkingen zijn al zodanig dat zij het kabinet in afwachting van de definitieve resultaten vast hebben geadviseerd om Huawei niet te betrekken bij de aanleg van het 5G-netwerk in Nederland. ‘We zijn als gehele Nederlandse samenleving in toenemende mate kwetsbaar bij potentieel misbruik door digitale spionage en sabotage’, werd in dat advies gesteld. Landen als de Verenigde Staten, Australië, Japan en Nieuw-Zeeland nemen het risico helemaal niet en hebben het merk allang in de ban gedaan.

Bron: https://www.internetvergelijk.nl/

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.