Social Media Trends in 2017
16 augustus 2017 09:57
Met alweer een dikke zes maanden op de teller van 2017 is het een mooi moment om eens te kijken naar de ontwikkelingen op het gebied van Social Media. Wat werd eind 2016 en begin 2017 voorspeld en welke voorspellingen zijn uitgekomen? Want in onze snel ontwikkelende markt kan het iedere maand weer anders zijn.
Laten we, voordat we de trends onder de loep nemen, eerst eens kijken naar het gebruik van Social Media. Want wist je eigenlijk wel dat eind 2016 zo’n 2,3 miljard gebruikers van Social Media waren? Hiervan zijn meer dan 1,9 miljard gebruikers voornamelijk mobiel actief. En dat brengt ons meteen op de eerste trend.
1. Alles op de smartphone
Al een aantal jaar werd voorspeld dat 2016 hét omslagjaar zou worden voor mobiel gebruik. Niet alleen is deze voorspelling uitgekomen, afgelopen jaar was het aantal mobiele internetgebruikers groter dan het aantal desktopgebruikers, maar ook nog eens in een tempo dat veel hoger lag dan verwacht. Als de stijgingen aanhouden zal eind 2017 zo’n 75% van al het internetverkeer via smartphones verlopen. Wij blijven dus vooral “Mobile first” roepen en onze content aanpassen op optimaal mobiel gebruik.
2. Meer live, minder gepland
In 2016 introduceerde Facebook de live video optie. Dit was een antwoord op de toen al flinke toename van video’s, die al een tijdje aan populariteit winnen door hun hoge organische bereik. In de afgelopen maanden zijn andere grote spelers, zoals Instagram en Snapchat, niet achtergebleven en op de proppen gekomen met een live functie. Wat betekent dit voor ons? Dat we sneller moeten handelen. Door minder te plannen en minder te regisseren maken we unieke en persoonlijke content. En laat dit nou net de content zijn die zeer populair is bij de ongeduldige en kritische consument. Toch fan van het plannen? Promoot en kondig jouw livevideo aan bij jouw doelgroep. Kijkers gegarandeerd.
3. “pay to play”
Pay to play... Een ontwikkeling waar velen het waarschijnlijk niet mee eens zijn maar die, laten we wel wezen, onvermijdelijk is. Net als Google is Facebook niet dom en hebben zij het algoritme van de newsfeed in de afgelopen jaren steeds verder aangepast. Waar je eerst nog een tijdlijn had waar alle posts op chronologische volgorde werden getoond zie je tegenwoordig bovenaan wat voor jou relevant lijkt. Helaas voor ‘ons’ zitten de updates van bedrijfspagina’s daar zelden bij. Want door het vernieuwde algoritme ziet maar 3% tot 5% van de volgers van jouw bedrijfspagina de post die jij namens jouw bedrijf post.
Het gevolg van deze ontwikkeling is dat we steeds meer zullen moeten gaan betalen voor bereik op social media, oftewel: pay to play. Daarbij is het belangrijk om je te beseffen dat in ieder geval bij Facebook voor betaald bereik vergelijkbare ‘regels’ gelden als voor organisch bereik. Dat wil zeggen dat Facebook betaalde posts van goede kwaliteit voortrekt ten opzichte van betaalde posts die volgens de maatstaven van Facebook van slechte kwaliteit zijn.
4. Van meer naar minder (en weer terug)
In de afgelopen jaren was het voor veel bedrijven het doel om maar zo veel mogelijk te posten en dus te zenden. Deze vorm van eenrichtingsverkeer is echter niet effectief gebleken en, gelukkig, is het besef gekomen dat minder posten met méér kwaliteit voor iedereen beter is. Door de groei van Social Media zullen bedrijven de komende tijd echter toch weer aan de slag gaan met meer posten om meer zichtbaar te zijn. Maar, wel met kwaliteit! Want posten om het posten, dat is zo 2013.
5. Chatten met een bot
Hoewel het voor sommige misschien niet direct binnen het kader van Social Media valt is de opgang van chatbots toch echt een trend die hier thuishoort. Ken je ze? De chatbots op websites waarbij je een pop-up krijgt met “kan ik je helpen?”? Op dit soort websites zijn bots veelal geplaatst om de ervaring van de bezoeker te verbeteren en een oplossing te zoeken voor simpele vragen. De chatbots zijn echter wel gebonden aan regels en artificial intelligence, waardoor je als bezoeker niet gegarandeerd antwoord krijgt op de vraag. De komende tijd zullen chatbots steeds populairder worden en beter kunnen reageren op jouw wensen. Een grapje, de meterstand doorgeven of reserveren bij een restaurant? Geen enkel probleem. The rise of chatbots is onderweg.
Hoe gaat het met de bekende apps?
Twitter, Whatsapp, Linkedin. Hoe gaat het daar eigenlijk mee?
- Whatsapp blijft groeien en is nog steeds het populairste medium onder Nederlanders. Met 9,8 miljoen gebruikers in 2016 tegenover 10,9 in 2017 stijgt het aantal gebruikers op indrukwekkende wijze.
- Facebook blijft het meest gebruikte medium bij bedrijven. Niet zo gek als je nagaat dat er wereldwijd 60 miljoen facebookpagina’s online staan.
- Instagram heeft in 2016 zo’n 1,2 miljoen nieuwe gebruikers mogen verwelkomen. In reactie daarop komt Instagram regelmatig met nieuwe opties waar de meningen over verdeeld zijn. Waar ze naartoe gaan? Dat is een goeie vraag..
- Linkedin heeft in 2016 een stijging gemaakt van 33% als het aankomt op actieve gebruikers. Mede door een transformatie en de optie om jouw profiel direct te koppelen aan een vacature wordt dit platform steeds populairder en effectiever in gebruik.
- Vorig jaar daalde het aantal gebruikers van Twitter met 10%. In 2017 zijn ze niet gedaald in het aantal gebruikers totaal, maar zeker wel in het aantal dagelijkse gebruikers. Hoewel Twitter hard bezig is met mogelijkheden en veranderingen is het op dit punt maar de vraag of het genoeg is.
- Ook Youtube groeit nog steeds explosief met 31% meer gebruikers dan in 2016. Wist je eigenlijk al dat Youtube wordt gezien als de 2e belangrijkste zoekmachine na Google? Absoluut een platform om in de gaten te houden, of in te zetten in combinatie met SEA activiteiten.
Wat we in de gaten moeten houden
Ben je al bekend met Virtual Reality? In 2014 kocht Mark Zuckerberg het bedrijf Oculus, bekend van de VR-brillen die je tegenwoordig steeds meer ziet. Het is nog onduidelijk wat er gaat gebeuren en hoe, maar het feit dat er door een aantal technologiegiganten veel tijd en geld aan VR wordt besteed maakt wel duidelijk dat er wat staat te gebeuren. VR geeft de mogelijkheid om een verhaal te vertellen wat als meeslepend en intens wordt ervaren. Het nieuwe en innovatieve aspect is daarbij natuurlijk de perfecte trigger. Vooralsnog bepaalt de consument natuurlijk of dit een succes gaat worden of niet, maar houd de ontwikkelingen vooral in de gaten.
Triplepro Online Marketing
www.onlinemarketing.triplepro.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.