Social media toevoegen aan je marketingplan, waar begin je?

1 juni 2022 16:05

Social media toevoegen aan je marketingplan, waar begin je?

Social media is niet meer weg te denken uit je marketingstrategie, maar waar begin je?

Content marketing is het maken en verspreiden van informatie, oftewel content, naar je doelgroep. Deze vorm van marketing omvat alles van foto’s, video’s, podcasts en downloads zoals een e-book.

Om aan contentmarketing te doen op social media heb je een contentstrategie nodig. Dit is het plan waarmee je via social media je doelen kan behalen. Maar wat zet je in zo’n plan?

Bepaal je doelen.

Er zijn 3 categorieën om je doelen te categoriseren:

  • Klanten
  • Organisatie
  • Omgeving

Bij klanten kun je denken aan het vergroten van je naamsbekendheid, het verbeteren van je klantenservice en het genereren van leads.

Voor je organisatie kun je social media inzetten om personeel te werven of je medewerkers te betrekken bij je merk.

Voor je omgeving kun je doelen hebben als het verbeteren van je reputatie, je marktpositie vergroten en samenwerkingen te creëren.

Maak “ik wil meer volgers” niet je doel. Je doel kan wel zijn om te zorgen dat 70% van je volgers binnen 25km van je onderneming wonen. Maak je doelen meetbaar om de effectiviteit van je social media te kunnen meten in bijvoorbeeld: bereik, betrokkenheid, verkeer en conversie.

Wat gebruikt je doelgroep.

Belangrijk is om te weten waar jouw doelgroep het meest actief op is.

Meeste activiteit per generatie:
Babyboomers (geboren 1944 en 1964), Facebook en Whatsapp.
Generatie X (geboren 1965 en 1979), Facebook, Pinterest en Twitter.
Millenials (geboren 1980 en 1994), Facebook, Instagram, LinkedIn en Youtube.
Generatie Z (geboren 1995 en 2015), Instagram, Youtube en Snapchat.

Het is verstandig om je bedrijfsnaam te claimen op de social media platformen die bestaan, maar het is niet verstandig om 5 kanalen tegelijk te willen beheren. Focus je op een hoofdplatform en kijk welke sub platformen je erbij kan gebruiken én bijhouden.

Waar kun je over posten?

Om te weten waar je over gaat posten kun je je content verdelen in 3 tot 5 rubrieken, ook wel content pillars genoemd.

Je gebruikt deze rubrieken om de focus te houden waarover je namens je onderneming wilt posten én je volgers krijgen een mix van consistente content.

Voorbeeld:

  1. Aanbod (ter informatie en promotie).
  2. Team (voor vertrouwen en entertainment).
  3. Nieuws intern en van de markt (voor relevantie en expertstatus).
  4. Klanten feedback (voor betrokkenheid en social-proof).

En hoe vaak moet je posten?

Hier is geen eenduidig antwoord op. Dit verschilt afhankelijk van je keuze in platform, doelen, doelgroep en functies die je inzet.

Het is een feit dat als je 3 tot 5 keer per week post, dat je sneller groeit dan als je 1 tot 2 keer per week post. Belangrijker dan frequentie is consistentie. Kan jij het aan om veel waardevolle content te posten? Zo ja, doen! Zo niet, ben realistisch en probeer consistent 2 berichten per week te posten of schakel een social media manager in.

Ellis Jaspers
Social media manager – Happily Virtual

Foto's: Kristel Fotografie Thorn

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.