Slim ondernemen in e-commerce: bouwen aan een future-proof webshop

24 april 2025 15:24

Slim ondernemen in e-commerce: bouwen aan een future-proof webshop

E-commerce verandert razendsnel. Denk aan het gedrag van de consument, de concurrentie en natuurlijk de technologie die continu aan het ontwikkelen is. Het is daarom ook belangrijk om mee te gaan met de toekomst en een future-proof webshop te bouwen. Zo wil je natuurlijk dat jouw webshop over vijf jaar nog steeds draaiende is. Hieronder vertellen we je meer over een future-proof webshop en hoe je hieraan kunt bouwen.

1. Technologische basis die meegroeit

Een webshop begint bij de technologische basis. Zo kun je kiezen voor SaaS-systemen, maar kun je ook kiezen voor een open source-platform. Denk bijvoorbeeld aan het open source-platform Magento. Magento zorgt ervoor dat je flexibel kunt blijven bouwen aan jouw webshop en dat het met jouw bedrijf meegroeit. Wil je ook jouw webshop bouwen met Magento? Dan is het slim om hiervoor een Magento specialist in te schakelen, zodat deze een webshop voor jou kan realiseren die jij voor ogen hebt.

2. UX en conversiegericht design

Een future-proof webshop houdt ook rekening met UX en conversiegericht design. Zo is mobile first een norm waar jouw webshop aan moet voldoen, zeker vandaag de dag. Steeds meer mensen gebruiken het internet met hun telefoon en bezoeken dus ook webshops met hun mobiel. Zorg er daarom voor dat jouw webshop mobile first is. Het is daarbij ook belangrijk dat je zorgt voor een snelle laadtijd, goede navigatie en een ontwerp dat past bij jouw doelgroep.

Je kunt ook overwegen om te werken met Hyvä in combinatie met Magento, wat ervoor zorgt dat je webshop nóg beter in elkaar steekt. Zo kan Hyvä er onder andere voor zorgen dat jouw webshop beter presteert, dat SEO beter wordt toegepast en gebruiksvriendelijker wordt. Wil je meer weten over Hyvä en de combinatie met Magento, en wil je weten of het ook iets is voor jouw webshop? Ontdek er alles over als je zoekt op ‘Magento Hyva’.

3. Duurzaamheid en ethiek in je merkverhaal

Op jouw webshop is het belangrijk om aandacht te schenken aan jouw merk. Vertel bijvoorbeeld meer over jouw bedrijf en hoe het tot stand is gekomen. Klanten verwachten namelijk meer dan alleen maar goede prijzen: ook duurzaamheid, transparantie en een interessant verhaal kunnen belangrijk zijn. Bovendien is ook de manier waarop je pakketten verzendt een onderdeel van je merkpositionering: denk aan de verpakking, verzendmethodes en het retourbeleid. Hierdoor kunnen klanten bij jouw webshop terugkomen en dat kan zeker een belangrijk onderdeel in je langetermijnstrategie zijn.

4. Slimme logistiek en voorraadbeheer

Om ervoor te zorgen dat de logistiek op rolletjes loopt en voorkomen dat producten uitverkocht raken, is slimme logistiek en voorraadbeheer van groot belang. Het is namelijk slim om jouw voorraad slim te managen met data en ervoor te zorgen dat dit ook gekoppeld is met jouw webshop. Zo zien klanten meteen of een product is uitverkocht, of ze kunnen aangeven dat ze een seintje willen ontvangen als het product weer terug op voorraad is. Zo schenk je ook weer aandacht aan de klantervaring en kun je ervoor zorgen dat ze alsnog een product bij jou aanschaffen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.