SEO voor het MKB | zo pluk je het laaghangende fruit

26 november 2024 13:06

SEO voor het MKB | zo pluk je het laaghangende fruit

Vaak zegt je onderbuikgevoel al dat je ‘iets (meer) moet doen’ met SEO of online marketing. Begrijpelijk, want tegenwoordig gebeurt alles online. Maar wat heb je precies nodig voor meer naamsbekenheid en sales? Dat is misschien nog onduidelijk. Logisch, want er zijn veel marketingkanalen om uit te kiezen. Dat brengt ons bij SEO: vindbaar worden in zoekmachines. Deze vorm van marketing is niet sexy. Hij komt namelijk langzamer op gang, maar zorgt voor veel duurzamere resultaten. Elke maand krijg je meer bezoekers die kunnen veranderen in klanten. Stop je met SEO? Dan blijf je nog lang resultaten zien. Dit in tegenstelling tot betaald adverteren. Op termijn verdien je daarom SEO vele malen terug, zeker als het afzet tegen je kosten per click voor betaalde advertenties. Een ander voordeel is dat behoefte van de zoeker actief is: hij wil op dat moment jouw product of dienst kopen. Redenen genoeg dus om er zelf mee aan de slag te gaan of het uit te besteden, toch? In dit artikel geef ik je wat korte uitleg over zoekmachine-optimalisatie en een aantal praktische tips die direct je vindbaarheid verbeteren.

Wat is SEO en waarom is het belangrijk

Search Engine Optimization (SEO) is de verzamelnaam voor alle activiteiten waarmee je jouw website of webshop beter vindbaar maakt in Google, Bing en andere zoekmachines (ja, ook ChatGPT is een zoekmachine). Onder zoekmachineoptimalisatie vallen onpage en offpage SEO. Ofwel: "dat wat je doet op je website om je vindbaarheid te verbeteren” en "dat wat je niet op je website zelf doet om beter gevonden te worden".

On-page SEO

Optimalisaties op je website zijn bijvoorbeeld:

  • Verbeteren van de laadtijd (zelf klik je weg als het langer dan 3 seconden duurt, je klant dus ook)
  • Zorgen dat de juiste pagina’s makkelijk bereikbaar zijn (techniek)
  • Plaatsen van je zoekterm in de titel, metatekst, h1, h2 en platte tekst
  • Implementeren van JSON-LD schema’s (code die bijvoorbeeld zorgt dat je product, vacature of evenement direct getoond wordt in Google)
  • Linken naar interne artikelen en pagina’s die relevant zijn

Offpage SEO

Optimalisaties buiten je website zijn bijvoorbeeld:

  • Schrijven van gastblogs zoals deze, met een link naar je website (kies bij linkbuilding voor kwaliteit boven kwantiteit - websites waar jouw potentiële klanten aanwezig zijn)
  • Google mijn bedrijf aanmaken en volledig invullen (hoe vollediger je jouw profiel invult, hoe meer Google van je houdt. Word Google verliefd op je? Dan wordt jij sowieso gevonden!)
  • Zorg dat je organisatie in bedrijfsgidsen staat die relevant zijn (Gebruik altijd hetzelfde telefoonnummer, mailadres en bedrijfsnaam. Zo voorkom je verwarring voor zoekmachines.)
  • Verzamel reviews op platforms zoals Trustpilot (en platforms die gebruikt worden in jouw niche)
  • Ben aanwezig op social media (zorg voor meer volgers, post regelmatig en zorg voor interactie)

Het laaghangende fruit waar SEO bureaus je niets over vertellen

Noem ons maar nerds, want SEO is niet alleen ons werk, maar ook onze hobby. We hechten daarom weinig waarde aan het roeptoeteren van guru’s. Wij testen liever elke factor zelf. Wij doen hoofdzakelijk SEO voor MKB omdat het ons een kick geeft underdogs de gevestigde orde in te laten halen in de zoekresultaten. Let op: SEO is een tak vol met misinformatie en aannames. Onthoud daarom dit: wat je moet doen verschilt per zoekwoord. Ja, natuurlijk zijn er algemene dingen die iedereen moet doen. Denk aan je zoekwoord een aantal keer vermelden op je pagina. Dat is logisch, want anders weet Google niet waar je pagina echt over gaat. Ook linkjes heb je vaak nodig omdat je concurrenten die ook hebben. Ga echter nooit mee in specifieke tips die "altijd werken”. Wat moet je dan wel doen? Testen! Daarom kunnen we je alleen algemene tips geven die je vindbaarheid ten goede komen. En… Tips en inzichten die je waarschijnlijk never-ever ergens anders zal lezen.

1. Google maps gebruikt een ander algoritme

99,5% van de Google Mijn Bedrijven gebruikt een ‘homepage link’. Zelfs SEO bureaus en marketing bureaus nemen dit over (voor klanten). Waarom? Simpelweg omdat “iedereen het doet". Terwijl wat op jouw Google Maps profiel staat “concurreert” met profielen in Maps. Dus niet met het algortime voor de zoekresultaten pagina. De gekozen pagina die je koppelt moet vervolgens geoptimaliseerd worden voor waar je jouw profiel voor optimaliseert. Dit zorgt voor herkenning bij Google (trust is een grote ranking factor). Je kan je voorstellen dat als je duurste dienst leidend is in maps, dat dat niet resoneert met de content van je homepagina. Ook zal die waarschijnlijk niet geoptimaliseerd zijn voor lokaal niveau. Hoe meer zoekwoorden je ‘propt’ in je profiel, hoe minder je geoptimaliseerd bent voor de 1-2 zoekwoorden waar je het gros van je geld mee verdient. Hieronder een voorbeeld van de maps rankings (let op het ontbrekende icoon, wel een website en geen website ranken dus beiden.

2. Gebruik Bing webmaster tools om in ChatGPT te komen

Een van de belangrijkste databanken die ChatGPT gebruikt zijn de zoekresultaten van Bing. Zorg daarom dat je website daar vindbaar is. Heb je al flink wat Pagina’s? Rank je al op Google? Top! Google even "Bing Webmaster Tools” en log in. Importeer vervolgens je Google Search Console (zie plaatje). Is dat gelukt? Ga naar het kopje sitemaps en druk op de knop “Sitemap indienen” voer hier de url van je sitemap in. Let op Bing is hier niet altijd even goed in. Soms moet je dus je post-, page- en categoriesitemaps apart indienen.

3. Achterhaal de bron om getoond te worden in AI

Voor je heel veel geld uitgeeft aan legio met backlinks, check eerst even dit truckje. Vraag ChatGPT of Perplexity (2 AI tools) eens naar waar jij op gevonden wilt worden. Bijvoorbeeld “Wat zijn de beste [jouw dienst] bedrijven in [regio]? (Zie plaatje hieronder). Hoover nu over de kleine bronnen blokjes. Dit zijn bronnen waar jij: links van wilt verzamelen (als het gaat om blogs en overzichten), reviews wilt verzamelen (als dat de context is) of waarvan je het backlinkprofiel wilt gebruiken als inspiratie. Dit zijn de plekken waar AI zijn data vandaan haalt, zo kom je dus zelf in een overzicht. Andere factoren die daarbij meespelen zijn bijvoorbeeld de hoeveelheid reviews. Als jij in Amsterdam 5 reviews hebt, maar de top 10 staat vol met bedrijven die 50 reviews hebben, zal je nog steeds 50+ reviews nodig hebben. Kijk wat haalbaar is voor jou, ga voor een plek 1 als je dat kan of richt op de plek 1-5. PS. Zorg natuurlijk dat je ook op dit reviewplatform weer de juiste zoekwoorden hebt staan in je profiel.

 

4. Één unieke foto op je pagina kan al het verschil maken

We gebruiken de website doorlopend voor ‘fun tests’. Testen doen we door factoren zoveel mogelijk te isoleren in gelijke omstandigheden. Vervolgens checken we of de uitkomsten te herhalen zijn. We durven zelfs met zekerheid te stellen dat we het meest wetenschappelijke onderbouwde SEO bureau zijn in Nederland. Dit is een bevinding uit een van onze recente testreeksen. Gemiddeld stijgen de pagina’s waar al lang niets mee gedaan is, die al voor meer dan een maand een stabiele 9-12 positie hebben met 2-5 posities in 2 weken. Hoe? Door het plaatsen van één unieke afbeelding op de pagia gemaakt met een mobiel. De afbeelding gaat NIET over het onderwerp en heeft geen zoekwoord in de titel, beschrijving of meta. Ralf van Veen is een icoon in de SEO wereld waar we respect voor hebben, met onze tests haalden we hem toevallig in. We hoeven net als hem waarschijnlijk niet op #1 te ranken voor on page SEO bureau, we wilden slechts iets valideren. Wil je weten of dit truckje voor jou werkt? Probeer het! Als je wilt weten wat we onder “fun tests” verstaan, Google dan voor de grap maar eens “on page seo bureau” bekijk de pagina en scroll helemaal naar beneden. Dan snap je waarom het eigenlijk te gek is dat we met deze pagina al gemiddeld op plek #5 tot #8 staan. Meer weten over ons zelf? Bekijk hier onze website: online marketing bureau MKB

5. Overweeg je het? Doe het!

Overweeg je SEO? Begin dan! Twijfel je nog? Dan bieden we een gratis SEO voorproefje. En nee, we zetten je niet gratis op #1 (sorry). Onze SEO pakketten beginnen daarnaast bij €1.600,- per maand. Vind je dat veel geld? Niet doen. Wil je morgen resultaat van je marketing? Niet doen. Denk je dat het ook voor €300,- per maand kan? Niet doen. 

Denk je nu: Ja, maar dit vind ik juist wél interessant! Dan geven we je graag een half uur gratis advies met betrekking tot het laaghangende fruit in de vorm van een live audit. Deze kun je gewoon boeken via onze contact pagina. Als je wilt doen we ook wat aanpasisngen voor je om direct je pagina een flinke boost te geven. Ben je overtuigd? Pas dan ga je met ons in zee.

Is SEO voor mij als MKB’er de moeite waard?

Goede vraag. Het antwoord is bijna altijd: Jazeker! Je kan meestal makkelijk berekenen hoeveel een extra klant oplevert én wat die klant oplevert als hij terug blijft komen. Zo kan je berekenen wat SEO je gaat kosten versus wat het gaat opleveren. Het voordeel is dat de resultaten blijven stapelen. We zeggen echter altijd tegen onze klanten: als het je niets gaat opleveren, waarom zou je er dan aan beginnen? Of het je genoeg oplevert, dat kan alleen jij beslissen! Wij kunnen je slechts adviseren.  

Auteur: Marco van Gils | De Maandelijkse Marketeer

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.