Roersma Transport & Handelsonderneming: veel meer dan alleen een transportbedrijf

12 juni 2024 10:51

Roersma Transport & Handelsonderneming: veel meer dan alleen een transportbedrijf

Roersma Transport & Handelsonderneming uit Grou van Piet en Yvonne Roersma is een veelzijdig bedrijf waar men niet alleen terecht kan voor transport, maar ook voor AdBlue, het huren van trailers, aanhangwagens, steigermateriaal, aggregaten, trilplaten en steenknippers én stalling en onderhoud van boten. Dit artikel maakt duidelijk hoe dat in de loop der jaren tot stand gekomen is.

Piets voorgeschiedenis

Piet is in 1968 geboren en Yvonne in 1967.

Na de Mavo heeft Piet op de Lts in één jaar tijd het derde en vierde jaar van de opleiding Fijnmetaal gedaan, wat mogelijk was omdat hij zijn theorie al via de Mavo op zak had. Daarna heeft hij vanaf zijn negentiende tot zijn eenentwintigste zijn militaire dienstplicht uitgezeten bij de Marine, waar hij zijn lasdiploma’s heeft gehaald en via een zelfstudie bij LOI zijn chaufeursdiploma.

Na zijn dienstplicht trad hij als chauffeur in dienst bij Sanders Transport Nieuwkoop B.V. in Bodegraven. Hij heeft bijna een jaar voor dat bedrijf gereden en heel wat van Europa gezien. Hij reed naar Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal en was soms in drie maanden tijd maar één weekend thuis.

Daarna heeft hij vijf jaar gereden voor Broersma Transport uit Stroobos. In die periode leerden Piet en Yvonne elkaar kennen. Omdat hij ambities had voor een eigen transportbedrijf volgde Piet in zijn vrije tijd een Opleiding Eigen Rijder. In 1995 zijn Piet en Yvonne getrouwd en een jaar later nam Piet ontslag bij Broersma en kocht hij zijn eerste truck om vervolgens Roersma Transport te starten. Piet ging de weg op en Yvonne deed de administratie, wat ze sindsdien altijd is blijven doen. Het bedrijf was toen gevestigd in Wergea.

De eerste jaren als zelfstandig rijder

Als zelfstandig rijder reed Piet in eerste instantie als charter voor andere transportbedrijven en hij begon in juli 1996 bij Benedictus Transport uit Harkema.

Piet: “Dat was een bijzondere tijd. We reden met verse vis naar Spanje, Portugal en Italië. Ik reed non-stop, was amper thuis en heb in een half jaar tijd ruim honderdtienduizend kilometer gereden. Ik heb in die tijd van alles beleefd en ben onder andere in Italië een keer met vrachtwagen en al gekidnapt.”

Door omstandigheden stopte de samenwerking rond de Kerstdagen van dat jaar en twee dagen later ging Piet met een gehuurde trailer rijden voor Transport Groep Valk die een bevrachtingskantoor had bij Portena Logistiek B.V. in Heerenveen. Deze samenwerking duurde anderhalf jaar, waarna het bedrijf haar tweede truck kocht, haar eerste chauffeur in dienst nam en met beide trucks op charterbasis ging rijden voor Bakker Transport uit Heerenveen.

Begin 2000 stopte de samenwerking met Bakker Transport en ging het bedrijf rijden voor M.C. Dekker Transport uit Warmenhuizen en Boonstra Transport uit Haulerwijk. In dat jaar werd er ook een container vrachtwagen gekocht om schroot mee te rijden. En in de loop van dat jaar werd de eerste trailer aangeschaft om, naast Dekker en Boonstra, ook voor van der Wal Transport uit Heerenveen te gaan rijden. De samenwerking met M.C. Dekker Transport en Boonstra Transport werd op een gegeven moment beëindigd en voor van der Wal Transport heeft het bedrijf bijna tien jaar gereden. Vanaf de start met Van der Wal hadden Piet en Yvonne al vrij snel zes vrachtwagens op de weg met zes chauffeurs in loondienst.

Een reeks tegenslagen

In 2004 kregen ze echter een reeks tegenslagen te verwerken. Het begon met een kapotte versnellingsbak in een van de trucks, verder hadden ze een chauffeur die bijna een half jaar niet kon rijden vanwege een ernstige ziekte van zijn vrouw en op Sinterklaasavond van dat jaar werden ze geconfronteerd met een ladingdiefstal met koper. De truck met oplegger is teruggevonden, maar de lading was weg. En omdat de verzekering maar de helft uitbetaalde, is het bedrijf hierdoor bijna failliet gegaan.

In het daaropvolgende jaar zagen Piet en Yvonne zich daarom genoodzaakt om vijf vrachtwagens te verkopen en hun chauffeurs te ontslaan. Ze hebben ze niet in de kou laten staan, want niemand is gedwongen ontslagen en het is Piet gelukt om ze allemaal netjes onder te brengen bij andere transportbedrijven; soms inclusief de vrachtwagen waar de betreffende chauffeur op reed.

Het bedrijf hield begin 2006 de container vrachtwagen over waar Piet zelf in reed en waarmee in twee jaar tijd alle schulden zijn afgelost. Eind 2008 is die met ruim een miljoen kilometers op de teller verkocht en heeft het bedrijf een truck met de helft aan gereden kilometers gekocht, samen met een walking floor trailer. Dat is een trailer met een hydraulisch aangedreven schuifvloer voor het automatisch laden en lossen van bulkproducten zoals zand, potgrond, dierenvoedergrondstoffen, diervoeders, suikerbieten en verpakte goederen.

In 2009 huurden Piet en Yvonne een pand in Wergea waarin ze vanaf begin 2010 met de verhuur van aanhangwagens, steigermateriaal en trilplaten zijn begonnen; iets wat Yvonne, naast haar administratieve werkzaamheden, onder haar hoede heeft genomen en waardoor de toevoeging ‘& Handelsonderneming’ in de bedrijfsnaam kwam te staan. Tegelijkertijd werd in februari van dat jaar de samenwerking met Van der Wal Transport beëindigd.

Tien ballen om in de lucht te houden

Dat werd een kentering in de bedrijfsvoering van Roersma Transport & Handelsonderneming, want Piet besloot dat hij geen charterwerk meer voor andere transportbedrijven wilde doen en voortaan zelf de transportopdrachten ging regelen.

 “Ik heb toen in het weekend een kameraad gebeld, Erik Vrieswijk, die ook een eigen transportbedrijf heeft en die ik al eens aan werk had geholpen.”, aldus Piet, “En die heeft mij toen geholpen. Die maandag erop hebben we samen een vracht penen opgehaald uit de Flevopolder en hebben we ’s nachts bij elkaar in de cabine gezeten om adressen uit te wisselen die we konden bellen voor opdrachten. En sindsdien ben ik op die voet doorgegaan en haal ik zelf de opdrachten binnen om zo mijn auto’s vol te plannen.”

Vrij snel nadat Vrieswijk hem geholpen had, werd Piet benaderd door Ate Wymenga van Wymenga Diervoedergrondstoffen uit Wergea met de vraag of hij voor hem wilde rijden; ondanks het feit dat die zelf ook twee vrachtwagens had. Het bedrijf zou een grote opdrachtgever voor Roersma Transport worden, waar Piet tot op de dag van vandaag nog steeds voor rijdt.

In 2014 is de handelsonderneming binnen het bedrijf, naast de verhuur ook begonnen met de verkoop van AdBlue. Dat is een oplossing van gedemineraliseerd water met drieëndertig procent ureum en dient als bijvoeging bij voertuigen die diesel gebruiken, om ze schoner te laten rijden en zo te laten voldoen aan de emissienormen die vastgelegd zijn in de Europese emissiestandaard.

Piet: “Ik liep er gewoon tegenaan. We waren op een beurs in Hardenberg waar ik in contact kwam met een vertegenwoordiger van een groot bedrijf die daarmee bezig was. Het was in de tijd dat het net een beetje geïntroduceerd werd en ik had zoiets van ‘We zijn gek als we het niet doen’. We hebben de stoute schoenen aangetrokken en moesten meteen vijftig IBC-tanks aanschaffen. (IBC staat voor Intermediate Bulk Container en een standaard IBC heeft een inhoudsmaat van duizend liter; red.) We hebben toen speciaal daarvoor een citytrailer gekocht om die tanks te kunnen vervoeren. Het was een heftige tijd waarin ik van alles aanpakte en waardoor ik wel tien ballen in de lucht moest zien te houden. Zo heb ik destijds voor Wymenga Diervoedergrondstoffen machines uit een fabriek in Emmen gehaald, waarop de eigenaar van die fabriek zoiets had van ‘Dat doe je handig, er moet ook nog een machine naar Nood-Holland toe’, dus dat deed ik dan ook maar weer. Vervolgens kwam ik weer bij die man en toen bleken er nog diverse machines onverkocht in de fabriek te staan, terwijl alles weg moest. Hij zat met zijn handen in het haar en vroeg mij of ik niet voor hem de resterende machines weg kon halen en elders aan de man kon brengen. Ik ben toen drie weken ‘plankgas gegaan’. Ik heb machines verkocht en heb slopers ingehuurd voor machines die niet te verkopen waren en waarvan de onderdelen naar oud ijzer gingen. Dat was een keerpunt voor ons bedrijf, want we hebben toen echt heel goed geld verdiend.”

De klus in Emmen was nog maar net geklaard, of tussen al het werk door diende de volgende grote opdracht zich alweer aan. Piet kwam in contact met Wim Veenbaas van Veenbaas Potgrond B.V. uit Drachten, waarvoor hij in totaal maar liefst twintigduizend ton potgrond moest vervoeren. Hij reed zelf en had daarnaast elke dag tien charters voor hem rijden om de klus te klaren. Veenbaas was dermate tevreden dat Piet vanaf toen voor hem bleef rijden. Dat zou tot 2020 duren, want toen verkocht Wim Veenbaas zijn bedrijf.

Van Wergea naar Grou

Piet heeft gemiddeld ongeveer tien vaste opdrachtgevers, waarvan Veenbaas Potgrond B.V. tot de grotere behoorde, samen met onder andere Wymenga Diervoedergrondstoffen. Het wegvallen van Veenbaas werd ook weer een keerpunt voor het bedrijf.

“Ik had altijd veel werk van Veenbaas en toen we hem als klant kwijtraakten, kwam er voor mij wat druk van de ketel en kregen Yvonne en ik meer tijd en rust om na te denken hoe we verder wilden met het bedrijf.”, aldus Piet, “Toen kwam op een gegeven moment de schoonzoon van Jurjen Mulder van Jurjen Mulder Jacht-en Scheepsbetimmering Grou B.V. bij ons iets brengen, volgens mij oud ijzer, en raakte ik met hem aan de praat. Ik vroeg naar zijn schoonvader, omdat Jurjen vroeger een achterbuurman van mij was in Wergea. Hij vertelde mij toen dat Jurjen dit pand wilde verkopen, omdat hij het wat rustiger aan wilde doen. Vervolgens ben ik hier eind 2020 op een zaterdag gaan kijken en had ik meteen zoiets van ‘Dit is een mooi pand!’. Maar ja, de banken werken niet meer zo makkelijk mee als vroeger, dus dat was allemaal moeilijk en ingewikkeld. Toen kwam ik via via in contact met Eijgen Finance en met onze contactpersoon van die organisatie hadden we direct een hele goede klik en was de financiering ook zomaar rond, waarna we in oktober 2021 het pand konden kopen.”

Het pand heeft een totale oppervlakte van zevenhonderd vierkante meter wat verdeeld is in drie ruimtes. Door de overstap naar Grou is de handelsonderneming binnen het bedrijf uitgebreid met bootstalling en verhuur van ligplaatsen, wat door de bijbehorende aanlegplekken een niet meer dan logische stap was. Inmiddels is er binnen en buiten ruimte voor meer dan vijftig boten en voor transport van boten kan het bedrijf ook zorgdragen. En naast de verhuur van aanhangwagens, steigermateriaal en trilplaten verhuurt het bedrijf tegenwoordig ook aggregaten, steenknippers en trailers. Het gaat bij de trailers om tien verschillende soorten die zowel voor de verhuur als voor eigen gebruik zijn.

Een deel van het pand is ingericht als ‘doe-het-zelf schilderloods’ waar booteigenaren de ruimte hebben om aan hun boot te werken. Dat is een volledig verwarmde en verlichte ruimte van acht bij vijfentwintig meter waarin mensen per week een gedeelte kunnen huren. Om daar gebruik van te maken is het niet verplicht om de boot bij het bedrijf te stallen. Het bedrijf beschikt over middelen om een boot uit het water te takelen, op een bok te zetten en vervolgens in de loods te plaatsen. Men kan bij het bedrijf ook verf en accu’s en dergelijke inkopen en desgewenst kunnen de mensen hun onderwaterschip, het deel van de romp onder de waterlijn, door het bedrijf laten onderhouden én bij Piet terecht voor kleine reparaties, zoals laswerkzaamheden en dergelijke.

Momenteel heeft Roersma Transport & Handelsonderneming twee trucks. Omdat er veel meer werk bijgekomen is, rijdt Piet zelf minder dan voorheen, maar dochter Femke werkt sinds 2021 ook voor het bedrijf en rijdt op een van de twee trucks.

Tekst: Leo Singor

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.