Richt je pijlen ook op de vakmedia

15 november 2022 08:30

Richt je pijlen ook op de vakmedia

PR kan een flinke boost geven aan je naambekendheid en zichtbaarheid en is zeker ook nuttig om je expertstatus op een specifiek vakgebied op te bouwen of uit te breiden. Nog steeds gaat bij veel organisaties hierbij de voorkeur vooral uit naar een publicatie in een nationaal dagblad of een interview op de landelijke radio en televisie. Vakmedia zijn in praktijk vaak het onderschoven kindje. Maar is dat wel terecht?

“Kunnen jullie ervoor zorgen dat ons nieuwe product volgende week op de voorpagina van De Telegraaf prijkt?  PR-professionals kennen deze vraag maar al te goed. Natuurlijk is zo’n publicatie goed voor het ego, maar of het de organisatie ook altijd brengt waar men op hoopt, valt te bezien. Juist (online) vakmedia bieden een interessant podium om jouw verhaal bij het juiste publiek onder de aandacht te brengen.

Specifiek lezerspubliek

Bedrijven onderschatten nogal eens de effectiviteit van een PR-campagne op de nichekanalen. De verleiding is groot om te gaan voor een artikel in een landelijk magazine of dagblad. Juist omdat je hierdoor veel mensen bereikt. Maar voordat je hier alle focus op richt, is het goed om je af te vragen of hun lezerspubliek ook jouw doelgroep is en of zij schrijven over onderwerpen die voor jouw organisatie relevant zijn?

Soms blijkt het kleinere, gespecialiseerde medium voor jouw organisatie een beter kanaal om je verhaal met het juiste publiek te delen, bijvoorbeeld als jouw product of service gericht is op een specifieke doelgroep of als je een heel technisch verhaal te vertellen hebt.

Relevante content en de juiste lijntjes

Het lezerspubliek van (online) vakbladen is namelijk geïnteresseerd in specifieke onderwerpen of een bepaalde expertise. Dé kans dus om jouw organisatie te profileren als expert met authentieke content in de vorm van nieuws, trends en ontwikkelingen in het vak, achtergrondverhalen of klantsuccessen.

Nadat je zorgvuldig hebt bepaald welke media het beste bij jouw organisatie passen qua onderwerpen en doelgroep, is het belangrijk om op de juiste manier je content te targetten: wie zijn de redacteuren en (freelance) journalisten die schrijven over jouw specialisme en vakgebied? Het helpt om regelmatig persoonlijk contact te hebben met redacties en journalisten om te horen over interessante topics, trends en specials die op de planning staan en waar jij als expert aan kan bijdragen.

Bovendien werken redacties van (online) vakbladen vaak in kleinere team die met man en macht onder druk van deadlines enorme hoeveelheden verhalen en (nieuws)berichten moeten produceren. Content van derden is, als het voldoet aan de redactionele formule, dan meestal welkome kopij.

Kortom, verleg de focus eens naar de (online) nichemedia. Het kan je meer succes opleveren dan je nu misschien denkt. Soms is het zelfs een opstap naar publiciteit in landelijke media. Want wanneer je al een aantal mooie publicaties in vaktitels op je naam hebt staan, zien journalisten van mainstream media je eerder als geloofwaardige expert.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.