RENSA koppelt traditionele waarden aan innovatie
12 oktober 2023 11:48
Bij RENSA denkt u wellicht aan verwarmingsketels of koelinstallaties, maar er schuilt veel meer achter dit bedrijf.
Het voorjaar van dit jaar markeerde het 70-jarige bestaan van RENSA. Wat ooit begon als een lokale handel in Rijwielen, Elektra, Naaimachines, Sanitair en Aanverwante artikelen, groeide snel uit tot een groothandel in olie- en kolenkachels. De transformatie was opmerkelijk: van een regionale speler met één vestiging naar een internationale familie van toeleveranciers in de installatiesector. Vandaag de dag omvat Rensa Family maar liefst 15 bedrijven met meer dan 1600 medewerkers.
Naast groothandel RENSA maken diverse andere bedrijven deel uit van de Rensa Family zoals sanitair-groothandel Gévier, elektro-groothandel DTC, zonne-energie groothandel Libra Energy, airco-groothandel Gafco, meetinstrumenten-specialist Verholt, revisie-specialist Inexeon en vloerverwarmingsspecialist Albrand.
RENSA werd in 1953 opgericht door Evert Heijink. Hij werd opgevolgd door zijn zoon Frits in 1959. In 1988 nam diens zoon Erik het roer over. Vandaag de dag is Eriks zoon, Rik Heijink, samen met zijn zus Jodie en broer Tim actief betrokken bij het bedrijf. In 2018 droeg Erik Heijink zijn rol als directeur-eigenaar over aan zijn jongere broer Dennis Heijink, verantwoordelijk voor commercie bij RENSA, en Henk-Jan Wegman, algemeen directeur van Rensa Family.
Familiaire waarden
RENSA is een hecht familiebedrijf met familiaire waarden zoals de lange termijnvisie en het klantgericht denken en doen, altijd klaarstaan voor een ander en een stap extra zetten om elkaar verder te helpen. Alle bedrijven van Rensa Family hebben dat met elkaar gemeen. Deze waarden gaan hand in hand met een duurzame kijk op de toekomst, wat niet onopgemerkt is gebleven.
In 2021 ontving de familie Heijink namens RENSA de prestigieuze EY Family Business Legacy Award. De jury prees RENSA als een modern familiebedrijf binnen een cruciale sector, dat innovatie en traditie combineert. “Het winnen van deze award is een erkenning dat we met deze waarden, onze visie en passie, het verschil maken. Daarvoor staan we elke dag op en gaan we aan de slag”, zegt Rik Heijink. “Deze award is dan ook in de eerste plaats een enorm compliment voor alle collega’s die zich elke dag inspannen om deze waarden ook echt tastbaar te maken. Zonder die medewerkers zou Rensa Family geen complete familie zijn.”
Die familiaire waarden zijn voor de bedrijven van groot belang, maar zijn ook voor de medewerkers een grote drijfveer. Dat blijkt ook wel uit het feit dat RENSA een laag verloop van personeel heeft. “We hebben uiteraard wel natuurlijk verloop, maar het kost ons naar verhouding weinig moeite om de vacatures op te vullen”, geeft Dennis Heijink aan. “Onze mensen werken met plezier en grote eigen verantwoordelijkheid in onze bedrijven.”
Professionele vakman
De professionele installatiebedrijven staan centraal bij RENSA. Ongeacht de grootte van het bedrijf, alles draait om de klant. “Dit vormt de rode draad die al onze activiteiten en bedrijven verbindt: onze focus ligt op het optimaal ondersteunen van deze vakmensen in hun dagelijkse werk,” benadrukt commercieel directeur Dennis Heijink.
“We zorgen ervoor dat het altijd goed komt voor onze klanten”
De installateur legt zich vaak toe op een specifiek domein zoals zonnepanelen, elektra, sanitair, verwarming en/of warmtepompen. “We blijven dicht bij de klant staan door binnen Rensa Family per domein een handelsbedrijf te hebben. Door processen aan de achterkant van de verschillende handelsbedrijven te koppelen, creëren we een uniforme hoge standaard voor alle handelsbedrijven.”
Hoewel de professionele installateur de hoofdrol speelt, streven RENSA en haar zusterbedrijven ernaar inzicht te krijgen in de behoeften van de eindgebruiker. Dat gebeurt door feedback van de professional, maar ook door eigen onderzoek. “Weten wat de eindgebruiker wil, is niet alleen belangrijk voor onze klant”, stelt Rik Heijink. “Hoe completer ons beeld van de eindgebruiker, hoe beter wij onze dienstverlening door kunnen ontwikkelen. Daar draait het uiteindelijk om. Maximale toegevoegde waarde bieden aan het proces van de professionele installateur.”
Nieuwe ontwikkeling: klantreis
Hoewel RENSA zich volledig richt op professionele installateurs en monteurs, begrijpt het bedrijf dat er binnen deze groep uiteenlopende behoeften en wensen bestaan. Een nieuwbouw-projectinstallateur heeft bijvoorbeeld andere eisen dan een service- en onderhoudsinstallateur, of een grootschalige utiliteitsinstallateur ten opzichte van een zzp-installateur. “We willen begrijpen wat elke klant op elk moment nodig heeft”, legt Rik Heijink uit. “Daarom hebben we de klantreis van verschillende installateurs in kaart gebracht en onderzocht wat ze op verschillende momenten nodig hebben.”
Rik Heijink: “Een projectinstallateur, bijvoorbeeld, hecht waarde aan overzicht gedurende het project. Hij wil weten hoe hij de juiste materialen op het juiste moment op de juiste plek krijgt, tijdens verschillende fasen van het project. Bijvoorbeeld, in de ruwbouwfase heeft hij andere behoeften dan in de afbouwfase.” De beschikbaarheid van producten en de wijze waarop deze geleverd worden, zijn volgens hem cruciaal voor een succesvol project. Juist daar kan een groothandel als RENSA het verschil maken.
Het gaat hierbij volgens de heren Heijink ook om van tevoren inzicht te geven en proactief te zijn. “De meeste winst is namelijk in het voortraject van een project te behalen. We gaan zelfs zo ver dat we een eigen afdeling Technisch Advies hebben die ontwerptekeningen maakt vóór het project, zodat we kunnen meedenken en adviseren welke producten het meest geschikt zijn. En onderschat niet het belang van meedenken in het installatieproces en de logistieke stromen op de bouwplaats. Zo bieden we ook de mogelijkheid om producten te prefabriceren waardoor grote tijdsbesparingen op de bouwplaats kunnen worden gerealiseerd.”
Serviceapplicatie
De zzp’er is een heel ander type installateur en heeft zodoende een hele andere klantreis. “Denk aan een servicemonteur op locatie, die een defect onderdeel constateert. Ook hier draait het om beschikbaarheid, dus hoe zorgen wij ervoor dat hij de juiste spullen in zijn bus heeft liggen. Voor die groep ontwikkelen we momenteel een serviceapplicatie.”
Met RFID-technologie heeft RENSA de mogelijkheid om precies te weten welke materialen zich in de servicewagen bevinden en welke nog nodig zijn. Deze technologie, afgekort RFID (radio frequency identification), maakt gebruik van radiogolven om informatie te verzenden tussen een RFID-tag (of sticker) en -lezer. “We kunnen zo zelfs het voorraadbeheer voor die klant doen. We zorgen ervoor dat de bus altijd is uitgerust met de juiste materialen. Via een app kan de monteur het nummer van het defecte onderdeel opzoeken en ook direct zien wat er in zijn bus ligt. Als het onderdeel in zijn bus ontbreekt, kan hij meteen zien waar hij het benodigde product kan vinden. Hij kan dan beslissen of hij het onderdeel zelf gaat ophalen of door RENSA op locatie laat bezorgen. Zo denken wij continu na over hoe wij onze klanten het beste van dienst kunnen zijn.’’
Deze nieuwe ontwikkelingen vloeien voort uit de kernwaarden die RENSA sinds de oprichting heeft omarmd. “Als familiebedrijf zijn deze waarden ons met de paplepel ingegoten”, deelt Rik Heijink. “We richten ons niet op de korte termijn, maar hebben een langetermijnvisie. Hoe kan het beter, hoe kunnen wij het beter doen dan de ander? De waardering komt dan vanzelf.” Deze bevlogenheid, doorgegeven van generatie op generatie, vormen het hart van RENSA’s missie: “We zorgen ervoor dat het altijd goed komt voor onze klanten,” besluit Dennis Heijink. «
Tekst en fotografie: Dick Leseman
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.