Relatiegeschenken als duurzaam statement
29 maart 2021 09:01
Steeds meer bedrijven werken aan het duurzamer maken van hun bedrijfsvoering en willen hun relaties en medewerkers daar deelgenoot van maken. Verantwoorde relatiegeschenken dragen dan bij aan het realiseren van een duurzamer imago.
Duurzaam ondernemen staat bij steeds meer bedrijven hoog op de agenda. Natuurlijk zijn er veel manieren waarop je kunt streven om duurzamer te worden, zoals het terugdringen van de CO2-uitstoot van productieprocessen en het energiegebruik in de kantooromgeving. Als je bezig bent de transitie te maken naar een duurzame bedrijfsvoering, dan wil je dat ook aan de buitenwereld laten zien. Je belandt dan op het terrein van marketingcommunicatie, waarbij relatiegeschenken en give-aways een integraal onderdeel uitmaken van een duurzame marketingstrategie. Zo wordt een relatiegeschenk een duurzaam statement.
Dat klinkt goed en gemakkelijk, maar de vraag is hoe je dat in praktijk brengt. Waar haal je duurzame relatiegeschenken vandaan en wat voor mogelijkheden zijn er? In dit artikel laten we je zien dat er veel en vooral verrassende keuzes zijn.
Ecoleer en bamboe
In de eerste plaats kun je kijken naar het materiaal waarvan een artikel is gemaakt. Natuurlijke materialen zoals hout en katoen bij goedkopere give-aways. Bijvoorbeeld houten pennen van hout uit duurzame bosbouw (FSC) of tasjes van biologisch katoen (GOTS).
Mag het wat luxer zijn, dan kun je ook denken aan een leren portemonnee, etui of een schrijfmap. Maar dan moet het leer natuurlijk wel ecoleer zijn, oftewel plantaardig gelooid. In tegenstelling tot regulier gelooid leer worden daar niet of nauwelijks chemische stoffen bij gebruikt, maar hoofdzakelijk plantaardige stoffen. Dit is veel beter voor het milieu én voor de werknemers van de leerlooierij. Het ecoleer-assortiment van de eco & fair leverancier MoreThanHip is bovendien Fair Trade geproduceerd, wat ook een aspect van duurzaamheid is.
Ook bamboe wint snel aan populariteit. Bamboe blijkt namelijk een zeer duurzaam materiaal te zijn. Het is een snel groeiende grassoort dat zonder pesticiden kan worden geteeld en genoeg heeft aan regenwater. Van bamboestengels kan stof worden gemaakt dat het op alle fronten wint van katoen. Hiervan worden bijvoorbeeld sokken en t-shirts gemaakt en zelfs prachtige sjaals, die zo zacht zijn dat ze zelfs ‘vegan cashmere’ worden genoemd.
De kunst van het recyclen
Naast natuurlijke materialen zijn ook gerecyclede materialen zeer geschikt voor relatiegeschenken. Dit kunnen zelfs materialen zijn die soms verbazend goed aansluiten op je eigen bedrijfsactiviteiten. MoreThanHip is gespecialiseerd in dit soort gerecyclede artikelen. Zij beheersen de kunst van het recyclen en bieden een breed assortiment artikelen van uiteenlopende materialen, zoals vrachtwagenbinnenbanden, vrachtwagenzeil en reclamebanners, dat van je eigen logo is te voorzien of zelfs geheel op maat gemaakt kan worden.
Gerecyclede binnenbanden van vrachtwagens zijn een goed voorbeeld van een materiaal dat bij uitstek bij de automotive-branche past, maar natuurlijk ook veel breder inzetbaar is. Binnenband is zacht en soepel, waardoor het goed te verwerken is een grote variëteit aan artikelen. Van portemonnees, etuis en toilettassen tot laptoptassen en rugtassen met een ingegraveerd bedrijfslogo.
Het duurzame aspect van binnenbandtassen zit hem niet alleen in het hergebruik van materiaal dat anders op de vuilnisbelt zou belanden. Wat zeker ook meeweegt is dat de productie plaatsvindt in een atelier in een sloppenwijk van de Colombiaanse hoofdstad Bogotá, waar mensen aan de onderkant van de samenleving werk en een opleiding krijgen. Daarmee bieden de autoband-producten eveneens de toegevoegde waarde van Fair Trade, oftewel eerlijke handel.
Recycling van eigen materialen
Helemaal leuk wordt het als je restmaterialen uit je eigen bedrijf kunt laten recyclen tot relatiegeschenken. Materialen die anders direct worden gedumpt of eerst jarenlang in een magazijn liggen te verstoffen waarna ze alsnog worden afgevoerd.
Zo blijkt dat veel bedrijven oude reclamebanners in hun opslag hebben. Bedrukte PVC-doeken die zijn gebruikt voor beurzen, congressen, reclamecampagnes, noem maar op. Dit materiaal is sterk en soepel en daardoor zeer geschikt om een tweede leven te geven als schoudertas, rugtas, toilettas of etui. En het mooie is dat de bedrukking zorgt voor herkenbaarheid en het tegelijkertijd een heel eigen en uniek product maakt. Eigenlijk is upcycling een beter woord, omdat de nieuwe toepassing hoogwaardiger is dan de oorspronkelijke.
Hergebruik van vrachtwagenzeil
Een ander materiaal dat zeer geschikt is voor hergebruik vinden we volop in de transportsector. Van talloze vrachtwagens is de oplegger bespannen met zeil, dat vaak bedrukt is met bedrijfsnamen, slogans, logo’s en andere grafische afbeeldingen. Na vele jaren en honderdduizenden kilometers op de weg worden deze zeilen afgedankt en vervangen door nieuwe zeilen. Op beschadigde delen na zijn deze oude vrachtwagenzeilen - net zoals reclamebanners - nog te goed van kwaliteit om er voorgoed afscheid van te nemen. In een andere vorm kan het nog jarenlang mee en veel plezier verschaffen aan de nieuwe eigenaar. Bovendien heb je er een leuk verhaal bij als je relatiegeschenken van eigen, hergebruikt materiaal weggeeft.
Natuurlijk zijn er nog veel meer afgedankte materialen die zijn te upcyclen tot nieuwe artikelen. Ga maar eens na wat dit in jouw bedrijf kan zijn. En wie weet verras jij je klanten en medewerkers dit jaar nog met een prachtig duurzaam en uniek relatiegeschenk.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.