Relatiegeschenk is branding
10 februari 2020 11:01
Een relatiegeschenk dient in het marketingplan te passen. Het dient een doel zoals de naamsbekendheid bij bestaande of juist nieuwe klanten te vergroten. Een juist relatiegeschenk zorgt dat klanten zich meer aan het merk binden en de verkoop een plus geven.
Branding
De naamsbekendheid van een product of bedrijf vergroten, is een specifieke campagne. Herhaling is dan het actiepunt in plaats van een specifiek product aanprijzen. Met marketing wordt de merkbeleving bevorderd. De manier waarop dit wordt gedaan, dient aan te sluiten bij het bedrijf of product. Hetzelfde geldt voor het logo, kleuren en fotografie. Het merk dient een goed gevoel op te roepen. Het gaat dan niet om de directe verkoop van producten of diensten, maar dat het product gevoeld en ervaren wordt.
Geschenk
Een eenvoudige methode van branding is een relatiegeschenk. Fysieke producten waarop het logo wordt geprint of gegraveerd. Dit kunnen promotieartikelen zijn zoals pennen, kleding, sleutelhangers en relatiegeschenken. Branding kan ook met sponsoring van sport of evenementen waarbij de bedrijfsnaam met bijvoorbeeld reclameborden genoemd mag worden. In feite is elke vorm van communicatie met klanten en publiek branding omdat het merk centraal staat.
Duurzaamheid
Het milieu staat centraal. Het is goed om als bedrijf de doelstellingen van duurzaamheid te benadrukken. De weggooi mentaliteit heeft plaats gemaakt in producten die beantwoorden aan een duurzaam en milieubewuste fabricage. Door relatiegeschenken van duurzame of gerecyclede materialen te geven, laat een bedrijf zijn mentaliteit zien.
Origineel
Zorg wel voor een origineel relatiegeschenk. Er zijn veel verschillende creatieve opties. Origineel hoeft niet perse duur te zijn, maar het moet positief opvallen en het dient bruikbaar te zijn. In feite moet er goed zijn nagedacht over het product. Zorg wel voor een graduatie in de geschenken. Er zijn promotieartikelen die je uitdeelt op een beurs en er zijn exclusieve relatiegeschenken voor de beste relaties.
Het gaat om het vergroten van de relatie. Voor de bestaande klant en de klant die je graag binnen haalt. Dat doe je uitsluitend met een doordacht relatiegeschenk wat onderdeel is van het marketingplan.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.