Order to cash versus purchase to pay

28 september 2023 15:56

Order to cash versus purchase to pay

In het bedrijfsleven vliegt de ene na de andere (Engelse) vakterm je regelmatig om de oren. Vaak om communicatie gemakkelijker te maken, maar met al die verschillende termen overlapt er wel eens wat. Zo ook order to cash en purchase to pay. Het ene proces is van toepassing als jij als bedrijf een order doet (purchase to pay) en het andere proces is van toepassing als iemand anders bij jou een order doet (order to cash). Wat houden de processen in?

Het inkoopproces

Purchase to pay vindt plaats tijdens het inkoopproces en loopt van de order tot de afhandeling hiervan. Denk hierbij aan stappen zoals het aanvragen, het kopen, het ontvangen, verwerken en betalen van een product of dienst. Voor een goedlopend purchase to pay-proces is een juiste inkoopadministratie van belang: facturen dienen op tijd te worden betaald voor een zo efficiënt mogelijke werkwijze.

Klantbestellingen

Order to cash is het proces dat een klant doorloopt vanaf het moment van het plaatsen van de order tot het moment van het betalen van de factuur. Doorgaans zijn de stappen die hierin meegenomen worden: de order, de facturatie, debiteurenbeheer, incassatie en rapportage. Als de klant op tijd betaalt, is de afhandeling snel gedaan. Gaat hier een langere tijd overheen, dan komt hier ook meer werk bij kijken. Wanneer je overgaat op Order to cash automation kun je dit proces efficiënter inrichten.

Uitgaven en inkomsten

Bij purchase to pay draait het om het proces van inkoop tot aan de betaling van de leverancier, terwijl het bij order to cash draait om het proces van verkoop tot aan het ontvangen van de betaling van de klant. Beide processen kunnen zeer tijdrovend en foutgevoelig zijn wanneer alle stappen handmatig uitgevoerd worden. Een geautomatiseerd proces daarentegen kan zorgen voor een efficiënte werkwijze.

Werk uit handen

Hoewel sommige bedrijfsprocessen baat hebben bij handmatig werk en persoonlijk contact, kun je zeker profiteren van een geautomatiseerd facturatieproces. De processen omtrent de inkomende betalingen kunnen voor een hoge werkdruk zorgen, terwijl je je eigenlijk het grootste deel van de tijd wil bezighouden met je core business. Daarnaast zorgt een geautomatiseerd proces voor minder fouten in facturen, en een snellere afhandeling van betalingen.

Purchase to pay en order to cash zijn qua verloop vrijwel hetzelfde, maar ze vinden op een ander moment in de bedrijfsketen plaats. Purchase to pay omvat de uitgaven die het bedrijf doet, terwijl order to cash alles rondom inkomende betalingen registreert. Het automatiseren van beide processen biedt tal van voordelen voor je bedrijf.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.