Optimaliseren van veiligheid bij werken aan het spoor: dit moet je weten
23 oktober 2024 08:45
Dagelijks reizen ruim 1 miljoen Nederlanders met de trein naar hun bestemming; een groot deel hiervan is woon-werkverkeer. Ook worden er per jaar zo’n 42 miljoen ton goederen via het spoor vervoerd. Dat blijkt uit onderzoek van Atlas Leefomgeving. Op en rondom het spoor zijn dagelijks honderden mensen aan het werk om ervoor te zorgen dat deze processen soepel verlopen.
Daarom is het een must dat er af en toe werkzaamheden, zoals onderhoud en reparaties, aan het spoor worden uitgevoerd. Omdat deze werkzaamheden vaak complex zijn en zich bevinden op een werkterrein in de nabijheid van rijdende treinen en andere elektrische installaties is veiligheid hierbij van groot belang. In dit artikel lees je meer over het optimaliseren van de veiligheid bij werken aan het spoor.
Het belang van veiligheidsconstructies bij het spoor
Een van de toepassingen die een cruciale rol speelt bij het beschermen van werknemers (en publiek) rondom spoorwerkzaamheden is het plaatsen van veiligheidsconstructies, zoals hekken en andere fysieke barrières, zoals de toepassingen van Rail Safety Solutions. Een van de primaire functies van hekken rondom werkzaamheden is natuurlijk het afbakenen van gevaarlijke gebieden. Een hek maakt voor zowel werknemers als voorbijgangers duidelijk waar ze wel en niet mogen komen.
Naast voorbijrijdende treinen heb je op het spoor namelijk te maken met andere gevaarlijke onderdelen zoals elektrische geladen bovenleidingen en zwaar materieel. In het geval van werkzaamheden is het voor werknemers van belang dat dergelijke hekken juist geplaatst zijn, zodat zij duidelijk zien wat de grens is tussen het werkgebied en de operationele sporen. Hierbij dienen dergelijke veiligheidsconstructies als barrière om eventuele ongevallen en ongelukken te voorkomen.
Goed opleiden van werknemers op het spoor is een must
Mensen die bij of aan het spoor werken, hebben een goede opleiding nodig. Dit soort werknemers moeten namelijk ten alle tijden gespecialiseerde trainingen krijgen waarin ze leren om om te gaan met bepaalde risico’s waarmee ze te maken kunnen krijgen op het spoor. Dit betekent dat specifieke gevaren moeten herkennen en dat ze moeten weten hoe ze bepaalde noodprocedures moeten volgen.
Hierbij zijn er verschillende opleidingen beschikbaar die in dit geval van pas kunnen komen. Zo is er een uitgebreide veiligheidsopleiding die regelmatig moet worden herhaald zodat het personeel up to date blijft met betrekking tot veiligheid op het spoor. Zowel het kunnen als het kennen is hierbij van groot belang. Ga daarom voor een combinatie van theorie en praktijk, zodat men weet wat er moet gebeuren in bepaalde situaties en zodat ze beter kunnen samenwerken met het team.
Investeer in het verbeteren van communicatie tussen verschillende partijen
Bij werkzaamheden op of aan het spoor komen verschillende partijen kijken. Denk aan ProRail, maar ook aan diverse aannemers en onderhoudsteams. Het is van belang dat deze verschillende partijen op een juiste en duidelijke manier met elkaar communiceren om zo misverstanden maar vooral incidenten te voorkomen. Dit betekent dat er moet worden geïnvesteerd in een duidelijke vorm van gemeenschappelijke communicatie, waarbij iedere partij weet wat er van ze verwacht wordt.
Een veiligheidsplan opstellen is hierbij noodzakelijk. Gelukkig zijn er vandaag de dag alsmaar meer moderne technologieën waarmee dit gemakkelijker kan. Denk bijvoorbeeld aan mobiele communicatiesystemen of aan GPS-volgsystemen die werknemers kunnen gebruiken om snel en efficiënt te communiceren met elkaar. Uiteraard moet er ook regelmatig worden overlegd tussen deze verschillende partijen en moeten er duidelijke afspraken worden gemaakt met betrekking tot een gemaakt veiligheidsplan, zodat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt.
Maak gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)
Naast verschillende fysieke toepassingen op het gebied van rail safety, het aanbieden van opleidingen en het investeren in onderlinge communicatie is het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen natuurlijk ook onmisbaar op of bij het spoor. Werknemers moeten altijd de juiste beschermingsmiddelen dragen wanneer ze werkzaam zijn bij het spoor. Denk aan het dragen van een helm, veiligheidsschoenen, gehoorbescherming, oogbescherming en reflecterende kleding waarin men opvalt.
Tot slot moet je weten dat deze persoonlijke beschermingsmiddelen regelmatig moeten worden gecontroleerd. Versleten, oude of kapotte middelen zijn vaak niet meer goed genoeg en bieden onvoldoende bescherming. Dit betekent dat regelmatige inspectie en waar nodig vervanging van dergelijke middelen cruciaal is om de veiligheid van personeel op en aan het spoor te waarborgen. Kort samengevat is veiligheid op het spoor van groot belang en betreft het een gedeelde verantwoordelijkheid. Investeer actief in de juiste opleidingen en bewustzijn, PBM’s en fysieke veiligheidsconstructies voor een optimale veiligheid.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.