Ook bezig met wat klanten morgen beweegt
19 oktober 2017 09:19
Terberg Leasing verzorgt mobiliteitsoplossingen voor ondernemers en is daarnaast marktleider in private lease. In een gesprek met Hét Ondernemersbelang delen directeur Rogier van Ewijk en ketenregisseur Karel Vaal hun vooruitstrevende visie op mobiliteit. “In essentie wil de moderne klant mobility as a service.”
“Dicht bij het stadscentrum en de onder Utrecht doorlopende A12, staat het vier verdiepingen hoge kantoorpand van Terberg Leasing en Justlease, een online private leasemaatschappij”, legt Rogier van Ewijk uit. Voordat hij in 2009 directeur werd bij Terberg Leasing had hij een eigen online leasemaatschappij die hij verkocht. Van Ewijk is in Nederland de initiator van private lease.
Met zijn uitgebreide ervaring op dit gebied startte hij Justlease. Zoals Terberg Leasing een autonoom bedrijfsonderdeel is binnen de Terberg Group, zo staat Justlease zelfstandig naast Terberg Leasing, dat zich richt op zakelijke leasing. “Ik heb Justlease er bewust los naast gezet om zo optimale innovatiekracht los te krijgen. Daar profiteren beide bedrijven van. Maar ook onze klanten, want leasen is niet meer alleen weggelegd voor de zakelijke rijder maar ook voor de particulier.”
Terberg Leasing is een atypisch bedrijf binnen de transportgerichte Terberg Group die vrachtwagens en bedrijfswagens bouwt en ombouwt en zich richt op de productie van kentekenloze voertuigen die specialistische taken in bijvoorbeeld havens uitvoeren. Dat het bedrijf in 1969 ‘lange termijn verhuur’ zou aanbieden, dat vanaf 1973 leasing ging heten, is een illustratief voorbeeld van een kans die Wim Terberg zag en greep. Het leasingconcept was toen namelijk nog maar net overgewaaid uit Amerika. Die innovatieve en ondernemende mentaliteit zit diep in het bedrijf en leverde de Terberg Group de eervolle ‘Familie Bedrijven Award 2017’ op, die in april door prinses Laurentien werd uitgereikt. Ook Van Ewijk en Vaal denken onafgebroken na over vernieuwingen die inspelen op klantwensen. Zo is ook de uitbreiding naar private lease, en dus van B2B naar B2C, een antwoord geweest op een groeiende klantvraag.
“De Citroën of Opel die we leveren is enkel een drager van diensten”
Assetloos
Overigens vraagt private lease een compleet andere service dan zakelijke leasing. Van Ewijk: “Zakelijke rijders willen soms nog de kleur van de stiknaden van de bekleding bepalen. Zij willen hun wensen heel specifiek terugzien in het geleaste voertuig. Terwijl de particuliere klant alleen vraagt of we een goede auto op voorraad hebben tegen een aantrekkelijk tarief. Daarbij spelen zaken als merk en kleur geen belangrijke rol. Particulieren zoeken in feite naar mobiliteit voor een betaalbaar bedrag.” Van Ewijk realiseerde zich dat er dus goed nagedacht moest worden over het aan te bieden concept. Daarvoor liet hij zich inspireren door de branche van mobiele telefonie. “Jij hebt een Nokia en ik een Apple, verschillende producten, maar we kunnen er allebei mee bellen. Het gaat dus niet om de hardware maar om de functionaliteit daarvan. Dat geldt voor auto’s precies zo, in essentie wil de moderne klant mobility as a service aangeboden krijgen. De Citroën of Opel die we leveren is enkel een drager van diensten.”
“In die lijn denken we na over manieren om assetloos mobiliteitsdiensten te gaan verkopen. We kunnen niet blijven doorgaan met meer auto’s op de weg brengen”, zegt Van Ewijk. Karel Vaal ziet een mooie kans liggen in de combinatie van het weghalen van zakelijke voertuigen om die te vervangen door de auto-deelconcepten van Terberg Leasing. “Je zorgt dat die auto’s beschikbaar zijn op het werk- of industrieterrein en koppelt daar een mobiliteitsbudget aan waarbij de werknemer zelf bepaalt wat hij daarmee doet. Dat is feitelijk geen verslechtering maar een verbetering van zijn arbeidsvoorwaarden. Mensen kunnen bij die verschillende en aanvullende vervoersmogelijkheden hun mobiliteitscirkel rond krijgen en houden vaak ook nog geld over.” Ook gebruiksgemak blijft een belangrijk ingrediënt voor klanttevredenheid, weet Vaal. “In die gedachte ontzorgen wij zakelijke rijders met onze nieuwe dienst, Drive Guide. Die bestaat uit een kastje in je auto plus een app. Samen zorgt dat ervoor dat je als ondernemer makkelijk en precies je gereden kilometers kunt bijhouden, maar óók dat je aanvullende service krijgt. Je kunt er bijvoorbeeld mee betalen voor het parkeren. Je hoeft geen sms’je meer te sturen om je af te melden, want zodra je wegrijdt signaleert de auto dat, meldt hij je af en betaalt.”
Extra Productief
Als bedrijfswagenspecialist kan Vaal nog een mooi voorbeeld geven van mobility as a service, wat Terberg Leasing aanbiedt onder de nieuwe dienst Extra Productief. “Een frustratie van ondernemers is de onderhoudstijd die ze voor hun bedrijfsauto kwijt zijn. Dure tijd, omdat een auto niet ingezet kan worden voor klanten en dus omzet kost. Wij laten auto’s van onze klanten buiten werktijd, in avonden en tijdens weekenden, halen en brengen. Onderhoud, schadeherstel of reparaties worden op één servicepunt uitgevoerd. Daar merkt de ondernemer dus allemaal niets meer van. En in geval een klant strandt kunnen wij door heel Nederland binnen een uur voor een vervangende bedrijfswagen zorgen.” Het is een van de vele loten aan de stam van de Terberg Leasing filosofie: voor en in samenspraak met klanten oplossingen ontwikkelen waar die klant behoefte aan heeft. Nu én morgen. «
Terberg Leasing B.V.
Eendrachtlaan 280 3526 LB Utrecht
Telefoon 030 - 288 47 74
E-mail info@terbergleasing.nl
Tekst: Baart Koster / Fotografie: Ruud Voest
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.