Ontwikkeling van een eigen sportmerk en sportproducten

26 mei 2021 14:04

Ontwikkeling van een eigen sportmerk en sportproducten

Steeds meer ondernemers kiezen ervoor om een eigen sportmerk te beginnen. Dit is in de breedste zin van het woord en kan dus betekenen dat een ondernemer eigen sportkleding ontwikkelt of sportartikelen gaat verkopen. Het hele proces van merkontwikkeling tot en met levering van producten is niet eenvoudig. Daarom wordt er vaak voor gekozen dit (deels) uit te besteden. Een groeiend bedrijf dat zich specialiseert in sport en fitness producten en het helpen van ondernemers met de ontwikkeling van hun merk tot aan levering aan klanten, is Gym Label.

Over Gym Label

De sportmarkt blijft in Nederland groeien. Vanwege de corona pandemie kon men niet naar de sportschool en stonden de meeste sporten ook stil. Een geschikt alternatief was om thuis te trainen. De verwachting is dat velen dit zullen blijven doen, ook na de pandemie.

Gym Label is tijdens de pandemie opgezet om enerzijds sportaccessoires te leveren en anderzijds ondernemers te helpen met merkontwikkeling, marketing, strategie en dropshipping/het leveren van producten.

Op de website, Gymlabel.nl, wordt dan ook aangegeven dat sportmerken op basis van private label (white label) kunnen worden ontwikkeld. Dat betekent dat je zelf producten kunt kiezen, of dit voor jou laat doen, en dat hier vervolgens jouw logo en naam op komt te staan. Je maakt het product dus niet zelf, maar je ontwikkelt wel je eigen merk. Op deze manier gaan veel (nieuwe) sport bedrijven te werk.

Gym Label is onderdeel van EXPIRIAL, een bedrijf dat focust op fysieke product branding en promotiemateriaal. Door de pandemie was de groei van EXPIRIAL kleiner dan verwacht. Eigenaren Wesley Kelder en Stephano Boadi besloten daarom om Gym Label op te zetten, wat een goede zet bleek te zijn.

Importeren en distribueren van sport en fitness producten

Een van de specialisaties van Gym Label is het importeren en distribueren van sport en fitness producten voor allerlei sport bedrijven: van sportscholen en fitnesscentra tot aan webshops en beginnende fitnessmerken. Hierbij kan er naast import en levering ook nog eens voor private labeling worden gekozen door producten te bedrukken. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Het importeren en bedrukken van shakebekers om deze vervolgens te leveren. Dit is een van de populairste producten, omdat iedere sporter wel een shakebeker gebruikt.
  • Ook sportkleding kan worden geleverd. Hierbij is het ontwikkelen van een eigen merk ook mogelijk door middel van white label.
  • "Home Workout" materialen en accessoires. Dit zijn onder andere fitnessmatten, weight vesten en push up bars. Ook dit kan private label worden geleverd met eigen logo en naam.

De groei van Gym Label

Afgelopen maart kwam Gym Label met dit persbericht, waarin wordt beschreven hoe de onderneming floreert in de covid-crisis. Wesley en Stephano gaven toen aan dat er 50 tot 70 aanvragen per week binnenkomen. Dit terwijl het bedrijf vrij jong en nog altijd groeiend is. De aanvragen blijven nog altijd binnenstromen en de verwachting is dat deze groei zich alleen maar voortzet.

Dat thuis trainen sinds de pandemie sterk is gestegen in populariteit, is een belangrijke factor geweest voor het succes van Gym Label. Steeds meer startende ondernemers hebben interesse in het opzetten van een eigen sportmerk om bijvoorbeeld sport/fitness producten te verkopen. Daarnaast willen bestaande bedrijven vaker sportaccessoires verkopen. In beide gevallen kan dit gedeeltelijk of geheel worden uitbesteed aan Gym Label. Dit zorgt voor veel aanvragen en dus een sterke groei van het bedrijf.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.