Online oplichting van shoppers: Check Point-onderzoek onthult dat cybercriminelen luxemerken inzetten voor fraude

17 november 2023 15:39

Online oplichting van shoppers: Check Point-onderzoek onthult dat cybercriminelen luxemerken inzetten voor fraude

  • Koerierdiensten zijn doelwit van cybercriminelen tijdens deze winkelperiode
  • In oktober 2023 was er een stijging van 13 procent in het aantal schadelijke bestanden gerelateerd aan bestellingen en bezorging/verzending in vergelijking met oktober 2022
  • Check Point Research ziet misbruik van luxemerken: een wake-up call voor shoppers om online waakzaam te blijven

In aanloop naar Black Friday heeft Check Point Research een verontrustend e-mailpatroon ontdekt dat door hackers wordt gebruikt. Bij deze misleidende tactiek worden websites en mails van bekende merken zoals Louis Vuitton, Rolex en Ray-Ban nagebootst als lokaas om consumenten te verleiden om op kwaadaardige links te klikken.

Te midden van de opwinding bij het vinden van de perfecte deals, schuilt er een gevaar waar het winkelend publiek zich bewust van moet zijn: cybercriminaliteit gericht op nietsvermoedende slachtoffers. Check Point Research ziet dat dit jaar vooral luxemerken en koeriersdiensten ingezet worden om consumenten in de val te lokken.


Voorbeeld van een frauduleuze website die het luxemerk Louis Vuitton nabootst

Cybercriminelen maken verleidelijke e-mails waarin flinke kortingen op gewilde luxeproducten worden beloofd, waarbij de e-mailadressen slim worden gemanipuleerd om de authenticiteit van de merken na te bootsen. Ondanks de schijn van legitimiteit, blijkt bij nadere bestudering dat de e-mailadressen geen verband houden met de echte bedrijven.

Als iemand op een link in zo'n e-mail klikt, wordt het nietsvermoedende slachtoffer naar een website geleid die zorgvuldig is ontworpen om de officiële site van het beoogde merk na te bootsen. Op deze frauduleuze sites worden vervolgens luxe producten 'verkocht' tegen ongelooflijk lage prijzen om potentiële kopers in de val te lokken. Het echte gevaar schuilt echter in de kwade bedoelingen achter deze sites. Bij het afrekenen wordt gevraagd gegevens in te voeren, die vervolgens gemakkelijk gestolen kunnen worden door cybercriminelen.


Voorbeeld van een frauduleuze website die het merk Reebok nabootst

Cybercriminelen maken verleidelijke e-mails waarin flinke kortingen op gewilde luxeproducten worden beloofd, waarbij de e-mailadressen slim worden gemanipuleerd om de authenticiteit van de merken na te bootsen. Ondanks de schijn van legitimiteit, blijkt bij nadere bestudering dat de e-mailadressen geen verband houden met de echte bedrijven.

Als iemand op een link in zo'n e-mail klikt, wordt het nietsvermoedende slachtoffer naar een website geleid die zorgvuldig is ontworpen om de officiële site van het beoogde merk na te bootsen. Op deze frauduleuze sites worden vervolgens luxe producten 'verkocht' tegen ongelooflijk lage prijzen om potentiële kopers in de val te lokken. Het echte gevaar schuilt echter in de kwade bedoelingen achter deze sites. Bij het afrekenen wordt gevraagd gegevens in te voeren, die vervolgens gemakkelijk gestolen kunnen worden door cybercriminelen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.