Online marketing voor jou als Consultant: hoe verhoog je jouw vindbaarheid?

4 april 2018 15:54

Online marketing voor jou als Consultant: hoe verhoog je jouw vindbaarheid?

Weinig MKB'ers (waaronder ook de consultants) die een marketingbudget hebben, zet online marketing in om de online vindbaarheid van het bedrijf te verhogen (MKB Online Monitor 2017). Dit is een opmerkelijk laag getal. Zeker omdat ruim driekwart van de Nederlandse consumenten aangeeft diensten zoals het verstrekken van advies, online af te nemen.

Daarom is het belangrijk voor consultants nu de kans te grijpen en het budget voor marketingactiviteiten komend jaar te verhogen. Het publiceren van unieke, goede en relevante content voor consumenten of bedrijven die van advies voorzien willen worden staat altijd voorop. Maar je inspanningen zijn niet de moeite waard als deze content, en daarmee jij als consultant, niet gevonden wordt. Daarom zetten we in deze blog 6 richtlijnen op een rij, waarmee je als consultant op de online markt snel gevonden wordt!

Lokale SEO voor consultants

Heb je als consultant een fysieke vestiging? Dan is het van groot belang dat je website en je bedrijf in de lokale zoekresultaten getoond worden. Hiervoor dient de lokale SEO van je website goed ingericht te zijn. Met deze tips zorg je als consultant voor een goede basis:

  1. Verifieer je als consultant op Google Mijn Bedrijf

Op Google Mijn Bedrijf kun je bepalen hoe jij als consultant wordt weergegeven in de lokale zoekresultaten. Je kunt hier informatie, zoals je locatie en openingstijden invullen, zodat internetgebruikers meteen weten waar en wanneer ze je kunnen vinden. Vraag tevreden klanten om een Google review achter te laten over jouw manier van werken als consultant, zodat andere internetgebruikers worden overtuigd om in zee te gaan met jouw bedrijf.

  1. Zorg voor juiste contactinformatie op alle kanalen

Zorg ervoor dat de contactinformatie op je website kloppend is. Door deze contactinformatie op meerdere kanalen terug te laten komen, geef je je lokale SEO een boost. Denk bijvoorbeeld aan het weergeven van je contactinformatie op social media, Google Mijn Bedrijf, bedrijfsgidsen en andere lokale websites.

  1. Optimaliseer je meta-tags voor lokale SEO

Je meta titel is de paginatitel van jouw website die wordt getoond in de zoekresultaten. Je meta beschrijving is de beschrijving van je webpagina die onder de meta titel wordt weergegeven. Door deze te optimaliseren voor lokale SEO zorg je voor een hogere doorklikratio op lokale zoektermen zoals bijvoorbeeld ''advies'', en dus meer bezoekers. Dit doe je door in je meta titel duidelijk te beschrijven dat je consultant bent en in welke bedrijfstak je advies geeft en daarnaast ook de plaatsnaam terug te laten komen. In de meta beschrijving geef je aanvullende informatie, waarin je beschrijft waarom internetgebruikers voor jouw bedrijf moeten kiezen wanneer ze advies willen krijgen.

Overige SEO tips voor het MKB

Is de fysieke vestiging voor jou als consultant minder belangrijk? Dan kun je je beter richten op algemenere SEO tips. We zetten de belangrijkste SEO tips voor jou op een rij:

  1. Zorg voor relevante backlinks voor jou als consultant

Bij het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten kijkt Google met name naar de links die naar jouw website verwijzen en dat zijn in dit geval links die iets kunnen betekenen in het soort advies dat jij verstrekt. Om deze reden is het belangrijk om relevante backlinks te genereren. Kijk eens naar invloedrijke websites in de consultancy sector. Hoe kun je ervoor zorgen dat deze websites linken naar jouw website? Denk bijvoorbeeld aan een gastblog, een interview of publiceer zelf relevante content waar andere websites binnen de consultancy sector naar willen verwijzen.

  1. Schrijf SEO-geoptimaliseerde content voor je doelgroep waaraan je advies verstrekt

Voortbordurend op de vorige tip is het aan te raden om veel relevante en unieke content voor je doelgroep te publiceren, waaraan jij je advies verstrekt als consultant. Onderzoek de vragen en uitdagingen van je doelgroep en speel hierop in met de content die je publiceert. Je kunt bijvoorbeeld je webteksten aanvullen, blogs schrijven, casussen publiceren of video’s produceren. Zorg er altijd voor dat de content die je op je website plaatst SEO-geoptimaliseerd is door er de juiste zoektermen in te verwerken.

  1. Zorg ervoor dat je website technisch in orde is

Wanneer je website traag is of technische problemen heeft, zal Google je benadelen in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat je website technisch in orde is. De belangrijkste handvatten voor wat betreft SEO-geoptimaliseerde websitetechnieken zetten we hieronder voor je op een rij:

– Verbeter de laadtijd van je website. Dit kun je doen door het formaat van afbeeldingen te optimaliseren, gebruik te maken van browsercaching en door JavaScript- en CSSbestanden te verkleinen of te combineren.

– Zorg voor een sitemap van je website en zorg ervoor dat Google deze kan crawlen. Zo weet Google precies wat de indeling is van jouw website. – Wil je webpagina’s vervangen? Zorg dan voor een 301-redirect. Hiermee neem je de opgebouwde ranking mee naar de nieuwe pagina.

– Heb je gebroken links op jouw website? Zorg er dan voor dat deze werken!

Maak jouw website beter vindbaar en zet jezelf als consultant online op de kaart met de SEO tips.  Nu je kennis hebt van de voornaamste tips voor het beter vindbaar maken van jouw

website, is het tijd om aan de slag te gaan. Deze kleine inspanningen die je met weinig tijd en geld kunt waarmaken, hebben een groot effect op de online aanwezigheid voor jou als consultant.

Ga niet lukraak aan de slag, maar zet voor jezelf een duidelijke strategie uit. Welke punten pak je wanneer op? En onthoud dat zoekmachine-optimalisatie een langetermijnstrategie is. Je zult waarschijnlijk weken -soms zelfs maanden- moeten wachten tot je de resultaten ziet. Maar weet dat je hier blijvend de vruchten van zult plukken.

 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.