Om zwarte cijfers te schrijven
5 november 2020 09:37
Black Friday was lang een typisch Amerikaans fenomeen maar is inmiddels ook niet meer weg te denken uit Nederland. Naast alle grote webwinkels doen ook steeds meer zelfstandige detaillisten in binnensteden en dorpskernen aan de consumentenactie mee. Black Friday is de eigenlijke start van de kerst- en sinterklaasinkopen. Voor wie simpelweg volgt, een actie om omzet en marktaandeel te behouden, voor wie er slim op anticipeert een manier om die alle twee te vergroten.
In de VS is Black Friday ooit bedacht om de consument de knip van de beurs te laten halen. De actie vindt plaats vlak vóór Thanksgiving op 26 november. Dan komt kerstmis al in zicht en de hoop was dat de zin om inkopen te doen in de tussentijd aangewakkerd bleef. Dat bleek een juiste inschatting. “In Nederland kennen we jammer genoeg geen Thanksgiving maar wel Sinterklaas, dus ook bij ons fungeert Black Friday als het eigenlijke begin van de feestmaand en de daarbij horende inkopen,” zegt Pablo Druijts, eigenaar van Maddox Media en bedenker van Black Friday Nederland.
Massaal veel klanten
In Nederland was Mediamarkt in 2014 het eerste bedrijf dat Black Friday liet overwaaien vanuit Amerika. De stuntkortingen op elektronica trokken massaal veel klanten naar de winkels. Een jaar later nam Druijts met zijn platform het initiatief Black Friday breed bekend te maken in de retail. Dat lukte. Na de elektronica- volgde de telecom- en daarna de kledingsector. De grote onlineshops haakten stuk voor stuk aan, maar ook tal van andere ketens en zelfstandige detailhandelszaken, zowel met hun webshop als met hun offline winkels. Het fenomeen dankt zijn naam onder andere aan het feit dat winkels in crisistijd hun cijfers van rood weer zwart zagen worden. En wie er met verstand op inspeelt slaagt er ook in die cijfers zwart te maken.
Toch een leuke marge
“Je kunt als retailer meedoen omdat je vreest dat je klanten anders bij de concurrent gaan shoppen,” zegt Pablo Druijts. “Dan is het een defensieve actie. Maar je kunt ook lang voor november al beginnen met plannen en bijvoorbeeld afspraken maken met één of meer leveranciers over hoe je de Black Friday actie in jouw winkel zult invullen. Dan kun je opmerkelijke kortingen bieden en er toch nog een leuke marge op maken. Maar zelfs als je dat niet doet heeft Black Friday altijd nog bijkomende voordelen die de moeite waard zijn. De actie vestigt de aandacht op je winkel van consumenten die er anders geen bezoek aan brengen. Ogenschijnlijk eenmalige aankopen van sterk afgeprijsde artikelen kunnen tot vervolgaankopen leiden van ‘normaal’ geprijsde producten en tot nieuwe trouwe klanten. Hoe slimmer en creatiever je op Black Friday inspeelt, hoe rijper de vruchten die je ervan plukt.”
Twee miljoen bezoekers
Het internetplatform dat Druijts en zijn medewerkers vijf jaar terug lanceerden levert een belangrijke bijdrage om consumenten en retailers elkaar te laten vinden. “Wij hebben ervoor gezorgd dat alle zoektermen de consument bij ons laten uitkomen. Op ons platform vindt hij alle deelnemende winkels maar ook de acties die zij hebben bedacht. Op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier kan hij bepalen welke online of offline winkel een bezoek waard zijn en vervolgens in één moeite doorklikken. Vorig jaar haalden we zo twee miljoen unieke bezoekers naar onze site toe. Dat blijkt niet toevallig het leeuwendeel te zijn van de consumenten die tijdens Black Friday een of meer aankopen doen.”
2020 is een uitzonderlijk jaar. De economie bevindt zich in een afwisseling van crisis en herstel, in harmonie met de lock downs, maar de consument heeft veel geld op de rekening en kan dit enkel spenderen aan geschenken voor zichzelf en anderen. Meer dan ooit kan Black Friday de trigger zijn die hem zijn zorgen en financiële terughoudendheid tijdelijk doet vergeten en uw cijfers pikzwart doen kleuren.
Tekst: Jeroen Kuypers
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.