Offline marketing ouderwets? 5 redenen waarom dit niet het geval is

13 juni 2023 08:47

Offline marketing ouderwets? 5 redenen waarom dit niet het geval is

Lange tijd bestonden advertentiemogelijkheden voor bedrijven uit een soort heilige drie-eenheid: print, radio en tv. Met de komst van het internet kwam daar van de jaren negentig van de vorige eeuw een compleet nieuw medium bij. Dat dit nieuwe, zeer interessante (en uiteenlopende) manieren biedt om potentiële klanten te bereiken, blijkt wel uit de vlucht die online marketingkosten sindsdien hebben genomen. Maar is offline marketing intussen dermate ouderwets dat we het maar moeten afschrijven? Hieronder vind je vijf redenen waarom dit niet het geval is.

Offline adverteren: diverse mogelijkheden

Misschien goed om eerst nog eens even te verduidelijken wat er precies bedoeld wordt met offline adverteren. Offline marketing omvat alle offline reclame-uitingen op tv of de radio, of in printvorm. Vooral de laatste categorie biedt een breed scala aan advertentiemogelijkheden. Denk aan billboards, abri’s, advertenties in magazines en flyers. Vooral flyers zijn overigens erg effectief omdat ze goed de aandacht trekken, en gemakkelijk te verspreiden zijn.

Aan de verschijningsvorm van offline reclame is niet zoveel veranderd door de tijd heen. De manier om het te realiseren wel. Waar je vroeger bijvoorbeeld eerst allerlei bezoeken aan een ontwerpbureau en de drukkerij kwijt was, kun je tegenwoordig snel en gemakkelijk bijvoorbeeld bij Flyeralarm een flyer drukken online. Een flyer drukken bij bijvoorbeeld Flyeralarm kost zo niet alleen veel minder tijd (handig nu tijd schaars is vanwege het personeelstekort), maar ook nog eens een veel minder grote investering (handig nu veel ondernemingen toch al moeten omgaan met stijgende kosten).

Handige tip nu zowat iedere onderneming zit te springen om medewerkers: een flyer drukken is niet alleen een effectief medium om de aandacht te trekken van potentiële klanten, maar ook om personeel te werven!

1. Mensen waarderen de extra moeite

Haast iedereen weet tegenwoordig wel hoe je met een paar klikken een advertentie naar miljoenen Facebook-gebruikers kunt sturen. Maar heb je een pakkende tv- of radiospot laten maken, of heb je online een opvallende poster of flyer laten drukken? Veel mensen waarderen de extra moeite die je erin hebt gestoken de aandacht te trekken.

2. In contact met offline (potentiële) klanten

Zowat iedereen van jong tot oud doet wel iets online, of het nu via een computer, tablet of smartphone is. En dat is ook niet gek, want veel zaken kun je tegenwoordig niet eens meer zonder internet afhandelen. Toch is er een groeiende groep mensen die bewust minder online tijd doorbrengen. Wil je hen bereiken? Dan is daar vast ook een offline kanaal voor!

3. Meer opvallen

In de inleiding werd al aangestipt dat de online marketinguitgaven behoorlijk zijn toegenomen. Sinds een aantal jaar geleden overstijgen ze de offline reclame-uitgaven zelfs. Het gevolg daarvan? Online is het vechten om de aandacht geworden. Offline marketing geeft dus juist weer een mogelijkheid de online clutter te ontkomen.

4. Offline voelt als een meer persoonlijke benadering

Het valt niet te ontkennen dat het internet ons goede dingen heeft gebracht. Maar dit gaat niet geheel op voor persoonlijk contact. Hoewel het natuurlijk leuk is dat mensen over de hele wereld vrij eenvoudig contact kunnen leggen, zijn de contacten online over het algemeen wel veel vluchtiger. Veel mensen hechten nog veel waarde aan een persoonlijke benadering, ook omdat de non-verbale communicatie hier een grote rol speelt. Direct persoonlijk contact wekt vertrouwen, en dit herinneren mensen zich ook beter.

5. Online en offline reclame combineren

Na vooral de voordelen van offline marketing genoemd te hebben, is het vooral belangrijk te wijzen op de effectieve combinatie van online en offline marketing. Door te kiezen voor multimediale reclame benut je de voordelen van offline marketing en de beste online marketingstrategieën, en versterken ze elkaar.

Offline marketing blijft relevant

Online marketing is sterk in opkomst. Toch is offline marketing zeker nog niet irrelevant of overbodig te noemen. De juiste mix van diverse media geeft ondernemingen de kans de naamsbekendheid te vergroten en de omzet te verhogen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.