Nieuwe ronde Jan Terlouw Innovatieprijs: de springplank voor groene pioniers
10 juli 2019 16:11
Op 30 september reikt Kiemt de Jan Terlouw Innovatieprijs 2019 uit, op het Kiemt Congres. Het is alweer de negende keer dat de prijs erkenning geeft aan een duurzame pionier uit Oost-Nederland. Er hoort ook een geldbedrag bij van 10.000 euro en veel media-aandacht.
Als je genomineerd wordt: ga ervoor! We kregen meteen al veel reacties, van bedrijven die we al kenden en die we nog niet kenden.
Helena Bühler is projectassistent Cleantech Energy Crossing bij Kiemt en zat vorige jaren bij het jury-overleg: “Jan Terlouw is heel erg betrokken bij het onderwerp duurzaamheid. Het maakt niet uit over welke innovatie het gaat, hij stelt kritische vragen. Hij ziet precies wat er belangrijk is voor het bevorderen van samenwerking.”
De winnaar van 2018: Time Shift energy storage
https://www.youtube.com/watch?v=IRqh7ntVlAw
Vorig jaar won het Arnhemse Time Shift energy storage de prijs. Time Shift energy storage levert flexibele energieopslag aan de industrie voor duurzaam opgewekte energie.
What makes you tick (here)?
Medeoprichter Casper Scheltinga vertelt wat er bij komt kijken als je genomineerd bent. “Toen we eenmaal genomineerd waren door Generation-e, zijn we er ook voor gegaan. Businessplan, pitch, filmpje opnemen, je moet er wel energie in steken. En we wilden vanaf dat moment natuurlijk ook winnen!”
Voor de prijs moet je een businessplan aanleveren, met een goede omschrijving van wat je maakt én wat dieper ingaan op je motivatie. Daarbij word je aan het denken gezet met een aantal gerichte vragen. Bijvoorbeeld: hoe kijk jij naar de regio? Scheltinga: “Ik ben bewust naar Arnhem verhuisd vanuit Amsterdam om dit bedrijf hier te beginnen. Het zwaartepunt rond energie was natuurlijk belangrijk. Ik deed het ook voor het personeel, dat we straks hopelijk gaan inhuren. Mensen uit het Oosten zijn volgens mij echte doeners.“
Springplank
Ook al deed Time Shift energy storage z’n best, toch kwam de prijs als een verrassing, Scheltinga ervoer het als een cadeau. De prijs zorgde ervoor dat mensen het bedrijf Googelen en beter weten te vinden. “We showen er ook graag mee, het staat bijvoorbeeld op onze offertes. En we kregen meteen al veel reacties, van bedrijven die we al kenden en die we nog niet kenden. We zijn daardoor heel druk bezig met de communicatie naar de markt. En daar zijn al veelbelovende gesprekken en zelfs opdrachten uit voortgekomen.“
Naast de gegroeide aandacht heeft de prijs ook gezorgd voor nieuwe ontwikkelingen in het productieproces. Nieuwe klanten hadden weer nieuwe wensen. “Daarvoor bedachten we aanpassingen, voegden we functionaliteit toe en pasten we de software aan. Ook een mooi gevolg van de prijs.”
En last, but not least: dit jaar nam het bedrijf al vijf nieuwe mensen aan. Het streven is om voor het eind van het jaar op tien nieuwe werknemers te zitten!
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.