‘Nare betaalervaringen in het MKB behoren tot het verleden’
8 maart 2019 08:00
Wat is de altijd blijvende wens – misschien zelfs: droom – van elke MKB-ondernemer? Het antwoord is eenvoudig: hij wil genoeg cashflow om te kunnen blijven groeien. Hij wil kunnen investeren. Maar ja… er is meteen een probleem: veel debiteuren betalen niet op tijd of de ondernemer heeft simpelweg te maken met een afgesproken betaaltermijn. Hij moet dus wachten op zijn geld. Is er toch een oplossing beschikbaar?
Ja. Die is er.
Dit jaar is de introductie. Nadat vorig jaar (2018) al de succesvolle lancering in de Verenigde Staten plaatsvond, is Nederland aan de beurt. Credit As A Service. MSTS. Aan het woord is de zichtbaar bevlogen Inez Berkhof, Vice President bij MSTS in Rijswijk en verantwoordelijk voor de marktbewerking in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. “De bottomline is eenvoudig: wij stellen bedrijven in staat om hun klanten op krediet te laten betalen,” zegt Inez. “Maar het mooie komt nog: het heeft geen invloed op de cashflow. De cashflow blijft juist in stand!”
Speciale technologie
“Eigenlijk beschouwen we onszelf als het alternatief voor de Credit Card. Of, definieer ons als het inhouse debiteurenbeheer. Niet onbelangrijk, want e-commerce wordt de komende jaren, ook in de business-to-business belangrijker. Een MKB-organisatie moet daar dus over nadenken. En, op inspelen. Het bedrijfsleven is veel meer op zoek naar de modus waarbinnen alle zorg over betalingen uit handen wordt genomen. Wij hebben in de afgelopen jaren daartoe speciale technologie ontwikkeld waarmee bedrijven hun facturering efficiënter kunnen organiseren. Het gevolg is dat de klantervaring – of zo men wil: de betaalervaring van de klant – veel prettiger en beter wordt. Consistentie is het toverwoord.”
“De voordelen zijn legio: zo is het MKB gegarandeerd van betalingen. Daar zorgen wij voor. Daarnaast is het makkelijker om speciale prijsafspraken voor speciale klanten voor speciale segmenten te implementeren. Je kunt dus sneller groeien; je creëert eerder middelen om zelf te investeren.”
“Ten derde is er in het systeem een modulair aanbod. “Het is helemaal niet nodig om het hele pakket af te nemen. Ze kunnen ook kiezen voor kredietverlening en bijvoorbeeld niet voor het debiteurenbeheer.”
Business Intelligence
Tevens worden Big Data belangrijker. “De data die wij genereren, zijn een ongekende impuls voor de Business Intelligence van je organisatie. Je marketing krijgt een boost. Wij geven nl. ook aan wat er is gekocht. Daardoor kunnen onze klanten – met de door ons ontwikkelde software – veel beter aan Forecasting gaan doen. Databeheer en data-analyse worden hierbij geïntegreerd. Welke ondernemer wil dit nu niet horen? Dus, dat hij beter kan voorspellen wat een klant een volgende keer zal bestellen.”
Inez legt uit dat er op dit moment al gesprekken worden gevoerd met eerste organisaties in het MKB, die belangstelling hebben. “Wij gaan in die ontmoetingen uiteraard niet over één nacht ijs. We willen weten wat het businessmodel van de klant is. Wat zijn de groeiplannen? En, hoe zijn de klanten van de klant eigenlijk klant geworden? Bovenal willen we weten hoe de betaallogistiek nu is georganiseerd. Daar zitten altijd pijnpunten. Die lossen we op.”
De lancering in de Verenigde Staten was een succes. “We kunnen daar al spreken van ongeveer 5,5 miljard euro op jaarbasis,” zegt Inez. “Betalingen kunnen dus simpeler en sneller. Wij halen de frictie uit betaalervaringen. Uiteindelijk levert dit meer loyaliteit op met je klanten. En dus een meer duurzame relatie voor de toekomst.”
MSTS
Lange Kleiweg 28
2288 GK Rijswijk
The Netherlands
Tel: +31 70 319 9000
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.