Met deze B2B Inbound Marketing trends voor 2019 blijf jij de concurrentie voor

10 april 2019 11:47

Met deze B2B Inbound Marketing trends voor 2019 blijf jij de concurrentie voor

De ontwikkelingen op het gebied van online marketing volgen elkaar razendsnel op. Om voor te blijven op de concurrentie is het voor jou als B2B ondernemer belangrijk dat je niet achter blijft, maar juist inspeelt op de trends en ontwikkelingen. Benieuwd op welke Inbound Marketing trends en ontwikkelingen je in 2019 zeker moet inzetten? 5 belangrijke B2B Inbound Marketing trends voor 2019 delen we graag met je!

1. Next level marketing automation

Bij veel B2B-bedrijven was de inrichting van Marketing Automation voorheen niet veel meer dan een eenvoudige flow waarin 5 e-mails elkaar opvolgden. Echter zien we nu dat steeds meer B2B bedrijven krachtige marketing automation-instrumenten inzetten, waaronder lead scoring, cross-sell, up-sell en abandoned shoppingcarts, om hun commerciële doelen te behalen.

  • Waarom elke lead nog afzonderlijk e-mailen als je softwarematig gepersonaliseerde mailings kunt uitsturen die volledig passen bij zijn of haar behoefte?
  • Waarom zelf een tijdrovende offline database aanleggen van je leads en klanten, terwijl je met online tracking tools automatisch een database aanlegt die ook inzicht geeft in de informatiebehoeftevan je leads?

Met B2B Marketing Automation kun je klantprocessen veel efficiënter en effectiever inrichten. Zo blijft er meer tijd over voor andere waardevolle taken!

2. Influencer Marketing ook in B2B

Influencer Marketing is al een tijdje hot in B2C, maar ook in B2B wordt het steeds vaker toegepast. Terwijl 49% van alle B2B bedrijven nog experimenteert met deze vorm van marketing, zijn de resultaten van lopende B2B campagnes onmiskenbaar.

Influencer Marketing campagnes genereren een 11 keer hogere ROI dan andere vormen van marketing, zo blijkt uit onderzoek (bron). In 2019 zullen dan ook steeds meer B2B bedrijven hierop inzetten.

"Influence will lead marketing efforts by 2020. It's the most effective form of advertising there is, and coupled with a solid content strategy, no TV or Facebook ad can even compare." - Ted Coine

3. Gepersonaliseerde content

  • 74% van alle B2B-kopers voelt zich gefrustreerd wanneer website content niet is afgestemd op zijn of haar persoonlijke voorkeuren.
  • 75% van alle kopers geeft aan dat ze eerder een aankoop zullen doen bij een bedrijf dat hen herkent bij naam, producten aanbeveelt op basis van eerdere aankopen of de volledige bestelgeschiedenis weet (bron).

Hieruit kun je opmaken dat het enorm belangrijk is om ervoor te zorgen dat de content van je website is afgestemd op de persoonlijke wensen en behoeften van je bezoeker. Hierdoor voelt je bezoeker zich meer ‘in control’ over welke informatie hij tot zich neemt.

Het inzetten van gepersonaliseerde content zorgt voor duidelijke resultaten! 79% van de B2B bedrijven die hun omzetdoelstellingen hebben overtroffen, beschikken over een gedocumenteerde personaliseringsstrategie.

4. Chatbots nemen over

In deze tijd, waarin communicatie eenvoudig is en razendsnel gaat, verwacht een (potentiële) klant dat hij of zij op ieder moment van de dag (of nacht) een gesprek aan kan gaan met je bedrijf. Natuurlijk beschikt niet ieder bedrijf over het budget om 24/7 een klantenservicemedewerker in te zetten die deze dialoog aangaat.

Chatbots zijn wat dat betreft een uitkomst en het is dan ook niet gek dat we het gebruik hiervan in 2019 zien toenemen. Hoewel volledig geautomatiseerde chatbots nooit het persoonlijk klantcontact compleet kunnen vervangen, verwachten we dat ze steeds vaker het eerste kanaal worden wanneer een klant contact zoekt met je bedrijf. De klant is in ieder geval klaar voor deze vorm van service. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat 48% van alle B2B-kopers liever contact legt met je bedrijf via chat dan via elke andere vorm van communicatie!

Hoe komt het dat de chatbot interessanter wordt voor B2B bedrijven?

  • Ze worden steeds menselijker met natuurlijk taalgebruik
  • Ze kunnen steeds meer taken uitvoeren
  • Ze bieden de mogelijkheid om een optimale klantervaring te bieden d.m.v. personalisatie (hiermee speel je tevens in op de trend van punt 3, handig!).
  • Ze zijn steeds vaker spraakgestuurd te bedienen.
  • Ze worden dankzij machine learning steeds slimmer en kunnen hierdoor betere antwoorden geven.

 

5. Nóg meer video

Al jaren komt video voor in de marketing trends. Waarom we video nog steeds als trend zien? Met alle ontwikkelingen en mogelijkheden, zoals 360-video, ephemeral marketing, virtual en augmented reality is het een marketingtool waar niemand omheen kan!

Maar liefst 70% van alle B2B marketingprofessionals geeft aan dat video’s beter converteren dan andere soorten content. Het blijft niet alleen bij video’s die je van tevoren opneemt. Ook live-video’s (bijvoorbeeld via Facebook Live of Instagram Stories/Live) worden in de B2B steeds populairder. De voorspelling, volgens onderzoek van Cisco, is dat maar liefst 82% van al het internetverkeer in 2021 bestaat uit video.

Blijf je concurrenten een stapje voor!

Na het lezen van deze B2B Inbound Marketing trends voor 2019 weet je waar je dit jaar zeker op in moet zetten. Ga aan de slag met personalisatie, automatisering en content marketing en blijf je concurrenten een stapje voor! Geen idee waar je moet beginnen? Presult, B2B Digital Agency, helpt je graag je online doelen te behalen. Neem gerust contact op voor een afspraak, de koffie staat klaar!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.