“Mensen betrekken bij het bedrijf is een continu proces met veel facetten”
20 oktober 2022 14:31
“Batenburg Nijmegen opereert aan het front van de verduurzaming en energietransitie op haar elektrotechnische expertisegebieden”
Mensen ‘vinden en binden’ kan op allerlei manieren. Batenburg Installatietechniek in Nijmegen zet in op brede samenwerking met opleidingsinstituten, de inzet van eigen medewerkers als begeleiders op de werkplek én versterking van het ‘clubgevoel’.
Even terug in de tijd… Dik negentig jaar was familiebedrijf Schekman Elektrotechniek in en rond Nijmegen een begrip. Vanaf 1992 ging Schekman deel uitmaken van de Batenburg Groep, maar voerde nog wel de oude naam. Tot 2021. Sinds januari van dat jaar heet het bedrijf officieel Batenburg Installatietechniek Nijmegen. Op de locatie werken 60 mensen.
In beweging
Batenburg Nijmegen is intern volop in beweging. Chantal Schipperheyn, als HR- en verandermanager werkzaam op de locatie in Nijmegen, schetst de uitdagingen waar het bedrijf voor staat en hoe de organisatie deze praktisch tegemoet treedt.
“Dat de naam Schekman niet meer wordt gevoerd voelen met name medewerkers die hier al langer werken als een verlies. Ja, het is een kwestie van beleving. Je kunt het negeren, maar het is ook een uiting van loyaliteit naar het bedrijf. Dat is waardevol en moet je koesteren. Het zijn gevoelens en signalen die je als organisatie kunt inzetten om het bedrijf te versterken, want betrokken medewerkers zijn de beste ambassadeurs voor het bedrijf.”
“Naast de naam is – uiteraard- ook het werk veranderd. Organisatorisch en inhoudelijk. Dat staat weliswaar los van de naamsverandering, maar wordt er in de beleving wel aan gekoppeld. Dat het werk en de organisatie ervan anders wordt is logisch. Techniek ontwikkelt zich. Zo leidt bijvoorbeeld de toenemende digitalisering tot nieuwe manieren van werken en samenwerken, waarbij andere competenties en vakkennis vereist zijn.”
De Nijmeegse vestiging is totaalinstallateur van elektrotechniek. Meer specifiek ligt de expertise op vakgebieden als inbraakbeveiliging, camerasystemen, brandbeveiliging, toegangscontrole, data-installaties en (VOIP) telefonie. Batenburg Elektrotechniek Nijmegen ontwerpt, levert en onderhoudt technische installaties, producten en diensten. Dit doet het bedrijf voor klanten in de industrie, utiliteitsbouw en infrastructuur. Denk aan zorgverlener Pluryn, de Radboud Universiteit, scholen zoals Dominicus College, Basisschool De Ster in Lent, de gemeente Nijmegen et cetera.
Op al de genoemde expertisegebieden gaan de ontwikkelingen snel. Chantal Schipperheyn: “Elektrotechnische installaties van nu en de toekomst zijn anders dan die van een aantal jaren geleden. Systemen worden geïntegreerd in netwerken, die op afstand worden bediend en gemonitord. De vakkennis, de manier van werken en de rol van de monteurs ontwikkeld zich hier parallel aan naar een ander niveau. Klanten stellen door de zich uitbreidende elektrotechnische mogelijkheden ook andere eisen dan voorheen.”
Scholing
Dat het bedrijf transformeert is niet meer dan logisch. Het betekent onder meer een organisatorische herinrichting, met een nieuwe directie en een deels nieuw managementteam. Ook het team van projectleiders is opnieuw samengesteld en bevindt zich in transitie naar een meer zakelijke, op de eisen van de toekomst, toegesneden manier van projectmanagement. “Batenburg Nijmegen opereert aan het front van de verduurzaming en energietransitie op haar elektrotechnische expertisegebieden”, zegt Chantal Schipperheyn. “Dit vereist zakelijkheid en professionaliteit. Daar horen, nog meer dan in het nabije verleden, transparantie, resultaatgerichtheid en inzichtelijkheid in processen bij.”
“Vaktechnisch zijn onze medewerkers uitstekend onderlegd. Belangrijke component hierin is dat Batenburg scholing biedt over de grenzen van de afzonderlijke bedrijven heen. Voor jonge professionals als projectleiders en managers, en technici zijn er binnen de Batenburg Groep eigen scholings- en ontwikkelprogramma’s. Hier blijkt de kracht van samenwerking binnen de bedrijvengroep.”
Vinden en binden
Grote uitdaging, voor alle bedrijven in de techniek, is het ‘vinden en binden’ van nieuwe medewerkers. En dat vereist creativiteit en permanente vasthoudendheid. Uiteraard onderhoudt Batenburg warme contacten met middelbare scholen en opleidingsinstituten als ROC Nijmegen, Rijn IJssel en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. En even vanzelfsprekend is dat het bedrijf participeert in initiatieven vanuit de installatiebranche, zoals de ‘Vrienden van Elektro Nijmegen. In deze stichting werken dertien bedrijven samen aan vakinhoudelijke kwaliteitsbevordering en borging van mensen die werken in de elektro- en installatietechniek en van de kwaliteit van het onderwijs. Denk hierbij aan leerling- en docentstages, het ondersteunen van scholen, het geven van gastlessen op basis- en middelbare scholen, excursies naar bedrijven en aanwezig zijn op banenmarkten. Daarnaast werkt Batenburg samen met initiatieven als de WIL Groep, waar onder andere omscholers het vak leren in de praktijk. “Niet iedereen hoeft via de geijkte route bij ons binnen te komen. We richten ons ook op mensen die via praktische omscholing bij ons terecht komen. We leiden de mensen wel zelf in het bedrijf verder op tot volwaardige vakkracht”, aldus Chantal Schipperheyn.
Inmiddels zijn binnen Batenburg Nijmegen tien werkplekbegeleiders actief, gerekruteerd uit het bestaande personeel en intern opgeleid. Zij gaan stagiairs en nieuwe medewerkers op de werkplek verder begeleiden op het gebied van arbeidsvaardigheden en vakinhoudelijke kennis en kunde. “Niet alleen het vinden van nieuwe mensen vraagt voortdurende aandacht, ook het ‘binden’ aan het bedrijf”, betoogt Chantal Schipperheyn.
“Nieuwelingen hebben nog geen loyaliteit naar een bedrijf toe. Die moet groeien door positieve ervaringen met het werk en met de mensen waarmee ze samenwerken. Dat is een proces. Technici zijn doeners. Samen werken aan mooie projecten, samen resultaten boeken, erkenning krijgen voor wat je doet en wie je bent. Samen lol hebben. Het zijn allemaal ingrediënten die bijdragen aan het ontstaan van ‘clubgevoel’ en loyaliteit. Dat bevorderen we als bedrijf door bijvoorbeeld aansluitend aan het werk laagdrempelige gezelligheidsbijeenkomsten te organiseren. Zo werken we binnen Batenburg permanent aan goed werkgeverschap en teamsfeer, want het ‘vinden en binden’ van mensen heeft vele facetten.”
Batenburg installatietechniek Nijmegen
Factorijweg 15
6541 DM Nijmegen
Telefoon 024 371 7777
E-mail info.nijmegen@batenburg.nl
www.batenburg.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.