Meer perspectief door praktijkleren
3 april 2024 11:35
Het tekort van passend personeel blijft ook de komende jaren één van de grote uitdagingen voor bedrijven in onze regio. Naast het werven van nieuw personeel zien we de aandacht van bedrijven daarom ook steeds meer verruimen richting vraagstukken zoals behoud en duurzame inzetbaarheid van personeel.
Scholing vervult een bepalende factor in deze ontwikkeling. Maar de manier waarop scholing wordt aangeboden, blijkt niet voor iedereen gunstig uit te pakken. Steeds vaker worden opleidingen onder-of afgebroken: te lang, te zwaar, te theoretisch, te star, etc.
Met de introductie van praktijkleren met praktijkverklaring komt nu een alternatieve (derde) leerweg in beeld die als maatwerkoplossing fungeert en adequaat aansluit bij de mogelijkheden en wensen van de leerling.
Wat precies is praktijkleren met praktijkverklaring?
Bij een praktijkleerroute knippen we een bestaande mbo opleiding (BBL of BOL) op in korte modules van samenhangende werkzaamheden, laten de werkgever (praktijkopleider) vaststellen wanneer deze werkzaamheden worden beheerst terwijl de kandidaat zijn eigen tempo bepaald. De kandidaat hoeft niet terug naar school voor extra lessen en examinering; alle handelingen vinden plaats op de werkvloer van het leerbedrijf.
Voor wie is deze leerroute interessant?
Praktijkleren is een zeer interessante optie voor niet of minder geschoolde werknemers die zich willen ontwikkelen, hun inzetbaarheid willen verruimen en hun positie op de arbeidsmarkt willen versterken. Maar praktijkleren is zeker ook interessant voor werkzoekenden die hiermee kennis en vaardigheden zichtbaar op hun cv kunnen zetten.
Soms kan praktijkleren trouwens ook een uitweg bieden: bijvoorbeeld voor een BBL student die echt niet terug wil naar school maar toch graag op het leerbedrijf verder wil werken. Werkgever, onderwijsinstelling en student kunnen dan een doorstart maken met het inzetten van een praktijkleerroute. Met het behalen van een praktijkverklaring na afloop van de route zien we ook het zelfvertrouwen van de deelnemers groeien; niet zelden gepaard gaande met meer motivatie en een verhoging van de productiviteit. En dat is dan weer interessant voor de werkgever.
De provincie Gelderland stimuleert praktijkleren als onderdeel van het GelrePact. Hoe precies ziet dit eruit?
De provincie maakt het mogelijk om praktijkleren beter onder de aandacht te brengen bij leerlingen, werkenden, werkzoekenden, werkgever en onderwijsinstellingen. Bijvoorbeeld door presentaties te verzorgen tijdens open dagen van scholen, workshops te organiseren tijdens banenmarkten, direct in gesprek te gaan met jobcoaches en klantmanager van gemeenten en pitches te verzorgen voor ondernemersnetwerken.
Op moment dat een kandidaat, werkgever en onderwijsinstelling elkaar gevonden hebben en overeenkomen om met elkaar een praktijkleerroute in te gaan, kan de arbeidsmarktregio ondersteunende instrumenten aanbieden (taaltrainingen, jobcoaching, etc.), over extra subsidies adviseren of de kosten van de onderwijsinstelling compenseren. Als de partijen elkaar nog niet gevonden hebben, worden vanuit het project de juiste verbindingen gelegd en op afstand gemonitord of alles goed gaat.
Investeren in mensen loont altijd. Maar investeren in mensen betekent vooral ook investeren in onontdekte talenten en onbenut (arbeids)potentieel. Genoeg redenen om met praktijkleren aan de slag te gaan.
Wat moeten werkgevers en kandidaten doen als ze voor een praktijkleerroute kiezen?
Leerbedrijven kunnen altijd contact opnemen met hun SBB adviseur of WSP accounthouder. Ook kunnen werkgevers direct contact maken met samenwerkingsverbanden op gebied van leven lang ontwikkelen zoals “MovetoMatch” (www.movetomatch.nl) of onderwijsinstellingen zoals Aeres. Kandidaten kunnen hun wens eerst met de werkgever bespreken of direct contact opnemen met het regionale leerwerkloket. «
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.