Medewerkers op afstand betrokken houden bij je bedrijf? 3 tips om betrokkenheid te creëren

17 januari 2022 12:01

Medewerkers op afstand betrokken houden bij je bedrijf? 3 tips om betrokkenheid te creëren

Voor de pandemie bleven je medewerkers betrokken door een gesprekje bij het koffieapparaat of met een collega op de werkvloer. In de afgelopen twee jaar is dit totaal veranderd. Werken op afstand werd in korte tijd de norm en op de hoogte blijven van wat er op het werk gebeurt, werd dus een stuk lastiger. Voor veel ondernemers roept dit nieuwe uitdagingen op: hoe blijf je in contact met je medewerkers op afstand en zorg je voor goede onderlinge communicatie en afstemming? Daar komt nog bij dat er ook ondernemers zijn met medewerkers zijn die sowieso zelden te vinden zijn in een kantooromgeving, ook al voor de pandemie. Zij lopen bijvoorbeeld door magazijnen, werken op fabrieksvloeren of voeren inspecties uit. Zij zijn bijna altijd ‘op afstand’ en dat zal zo blijven ook na de pandemie.

Verdubbeling van het aantal thuiswerkers

Ondernemers zullen hier dus een oplossing voor moeten vinden want dat deze uitdagingen zullen blijven bestaan, is wel duidelijk. Gelukkig is er steeds meer bekend over wat ondernemers hier aan kunnen doen. Bas van der Horst is Managing Director van ICT bedrijf Appronto. Hij geeft drie tips om medewerkers op afstand toch betrokken te houden:

1. Organiseer virtuele evenementen en ontmoetingsmomenten

In een traditionele bedrijfsomgeving is het relatief eenvoudig sterke werkrelaties op te bouwen. Eén van de nadelen van werken op afstand is dat het moeilijker is om dit contact te behouden, laat staan nieuwe contacten op te doen. Erg jammer, want juist dit soort relaties helpen medewerkers vaak aan nieuwe ideeën en daarmee je bedrijf vooruit. Ondernemers zullen dus extra hun best moeten doen hun mensen in staat te stellen deze relaties alsnog virtueel op te bouwen. En laten we eerlijk zijn: met alleen e-mail en zakelijke online meetings gaat dat niet lukken. Door virtuele bedrijfsevenementen te organiseren en andere online meetings die niet alleen over werk gaan zoals een regelmatige ‘virtual coffee’ of een’ virtual happy hour’ met het eigen team, blijft het enthousiasme hoog en blijven medewerkers elkaar ook op afstand inspireren.

2. Zorg voor regelmatig persoonlijk contact

Ondernemers kunnen hun medewerkers op afstand ook betrokken houden door regelmatig persoonlijk contact te maken via de chat of een online meeting. Chat met ze over hun werktijden, projectplanningen en opdrachten en maak tijdens persoonlijke gesprekken ook tijd vrij om met te praten over hun familie, hun hobby's en hun emotionele gezondheid. Door je persoonlijke betrokkenheid te laten zien laat aan je medewerkers zien dat je hun welbevinden belangrijk vindt, ook als ze werken vanaf een andere locatie. Medewerkers zullen zich op hun beurt automatisch meer betrokken voelen bij je bedrijf.

3. Hou ze op de hoogte

Je medewerkers ook op afstand op de hoogte houden van projecten, de voortgang van het team en wat er gebeurt in je bedrijf is onmisbaar. Aangezien veel informatie wordt verspreid via gesprekken op de werkvloer, kunnen medewerkers op afstand snel informatie missen. Regelmatige bedrijfsupdates zijn daardoor belangrijker dan ooit voor medewerkers op afstand. Als deze medewerkers het gevoel hebben dat ze deel blijven uitmaken van het geheel, zullen ze zich meer verbonden en betrokken voelen.

Inzet van de juiste digitale tools onmisbaar voor betrokkenheid

De inzet van de juiste technologie kan een cruciale rol spelen bij het creëren van betrokkenheid van je medewerkers op afstand. Dat geldt niet alleen voor  thuiswerkers op afstand, maar ook voor medewerkers die niet op een vaste plek zitten omdat ze bijvoorbeeld op een fabrieksvloer actief zijn of op een bouwplaats. Zij komen sowieso niet vaak samen op één vaste plek en moeten het daarom hebben van digitale communicatie om ‘een lijntje’ met hun collega’s en management te houden. Een verouderde en trage intranetpagina of het interne bedrijfskrantje zijn daarbij niet afdoende. Veel fijner is het om contact te houden via datgene dat ze wel altijd bij zich hebben: hun mobiele telefoon. Medewerkers die niet op een vaste plek zitten, betrokken houden, doe je vooral door contact te houden en ze goed te informeren.

Een medewerkers-app, zoals de 2GetR-app, maakt het supermakkelijk om snel en eenvoudig bedrijfsinformatie te delen, of het nu via video, tekst of alerts is. Bovendien vergemakkelijkt het de interactie tussen teams. Omdat zo’n app intuïtief werkt, net als bij social media, wordt de drempel om elkaar te contacten veel lager. En omdat er ook praktische functionaliteit in zo’n app zit zoals het bekijken van planning en het aanvragen van vakantiedagen wordt zo’n app sowieso veel gebruikt. Zo creëer je als ondernemer op een eenvoudige manier interactie met medewerkers op afstand en wordt hun betrokkenheid verhoogd waar ze ook zijn.”

Bas van der Horst
Managing Director Appronto

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.