Martijn Schaap: ‘Bedrijven kunnen exceptioneel groeien door persoonlijke ontwikkeling van medewerkers’

20 juli 2023 14:26

Martijn Schaap: ‘Bedrijven kunnen exceptioneel groeien door persoonlijke ontwikkeling van medewerkers’

Executive coach en business trainer Martijn Schaap (52) is al bijna 15 jaar CEO van trainingsorganisatie Martijnschaap.com. Martijn werkt voor zeer uiteenlopende organisaties en hanteert een unieke werkwijze. Hij wordt sinds kort geholpen door YouLynq.me, dat bedrijven ondersteunt bij het opbouwen van zakelijke relaties. "YouLynq.me zorgt ervoor dat ik top-of-mind blijf", zegt Martijn.

Hoe ben je ooit begonnen?

"Ik ben ooit gestart met het verkopen van document solutions, printers, kopieermachines en later zogenaamde MFP’s. Maar dat is heel lang geleden, om precies te zijn in 1993. Ik heb daarna nog zo'n zeven jaar voor diverse werkgevers gewerkt, zoals IBM en de voorganger van het huidige Orange Business Services. Uiteindelijk ben ik op 30-jarige leeftijd voor mezelf begonnen als franchiser bij Kenneth Smit Training.”

Tot wat voor inzichten kwam je toen?

“Ik liep na vier jaar al wel snel rond met de vraag: wat maakt mensen, en daarmee organisaties, nu eigenlijk écht succesvol? En dat bleek niet op het niveau te zitten waar ik destijds veel op acteerde. Houding en gedrag veranderen door vaardigheden en kennis aan te reiken gaf niet de resultaten die ik voor ogen had voor mijn opdrachtgevers. Dat werkt slechts heel mondjesmaat. Wil je mensen écht intrinsiek laten veranderen dan moet je ze inzicht geven in hun eigen onbewuste overtuigingen.

Na veel studie en onderzoek zijn Harrie van den Berg en ik erin geslaagd een wetenschappelijk beproefde methodiek te ontwikkelen die veel verder gaat dan alleen kennis en vaardigheden, of houding en gedrag. Het begint altijd met een interventie op overtuigingsniveau. Als mensen eerst iets leren over zichzelf ontstaat er daarna veel ruimte om juist andere zaken te leren.”

Je bent nu mede-eigenaar van het trainingsinstituut Martijnschaap.com?

“Klopt! We hebben momenteel vijf franchisenemers en een paar mensen op kantoor. Waar ik me richt op sales en trainingen, houdt mijn zakenpartner Leroy Jansen zich volledig bezig met digitalisering, de interne organisatie, en videoproductie. We doen alles op het gebied van Learning & Development, online en op locatie trainen, en natuurlijk coaching. We produceren ook digitale leeromgevingen en hebben twee YouTube-kanalen. Eén is gelieerd aan onze business, waar we veel content produceren over persoonlijke ontwikkeling, business, en het realiseren van Doelen. Het andere kanaal is compleet iets anders; dat is puur een aviation kanaal. De afwisseling maakt het erg dynamisch en fun.

Het bedrijf heette aanvankelijk Vision Foward, maar uit onderzoek is naar voren gekomen dat identificatie heel erg belangrijk is. Vandaar dat het bedrijf nu naar mij is vernoemd. Door de extensie .com communiceren we dat we een complete organisatie zijn met verschillende specialisaties.”

Je presenteert je ook sterk op YouTube.

"Op dit kanaal krijgen mensen een goed beeld van wat we doen. Het verleent je een bepaalde mate van autoriteit. Mensen kijken hiernaar en denken: Fantastisch! Die man weet heel veel en het is leuk om naar te kijken. Dus het zal ook wel een goede trainingsorganisatie zijn. Daar hebben wij als organisatie veel baat bij."

Wie zijn jullie klanten?

"We werken voor zeer uiteenlopende organisaties. Bij voorkeur organisaties die op zoek zijn hoe ze hun toegevoegde waarde kunnen kapitaliseren en waarbij de medewerkers het kapitaal van de onderneming zijn. Dat zijn bedrijven zoals VodafoneZiggo, Eurofiber, TOPdesk, Natixis en Xelvin maar ook veel mkb-bedrijven en startups tot en met overheden aan toe. Heel divers dus."

Waarin verschillen jullie van andere trainingsorganisaties?

"Wij starten altijd met persoonlijke ontwikkeling van het individu om daarna pas richting de business en vaardigheden te gaan. De meeste andere partijen kijken naar vaardigheden en kennis om daarmee gedrag te veranderen. Maar wij zeggen: als je niets doet met de overtuigingen van mensen, dan gebeurt er niets. Dus je moet daar iets mee doen voordat je mensen nieuwe vaardigheden aanleert. Mensen komen tenslotte niet in actie als ze niet overtuigd zijn van die acties. Persoonlijke ontwikkeling gaat vooraf aan de ontwikkeling van de organisatie."

Hoe ben je in contact gekomen met YouLynq.me?

"Ze hebben me via LinkedIn benaderd. Ik had eerst contact met een andere partij op dit gebied, maar ik vond de resultaten hiervan tegenvallen. Ik dacht: laat ik het drie maanden met YouLynq proberen. En dat bevalt tot dusver heel goed. Er komen veel goede resultaten uit."

Wat doet YouLynq voor jou?

"Het is bijna een soort van volledig ontzorgende oplossing en daarmee heel anders dan bijvoorbeeld e-mailcampagnes. Het gaat over het leggen van relaties. Ze sturen connectieverzoeken en daar komen gesprekken uit. Ze maken de afspraak en zetten die ook in mijn agenda. Er zijn nu 6.000 mensen met mij gelinkt en dat zorgt ervoor dat je publiek hebt. Omdat we veel produceren op YouTube, kun je dat ook op LinkedIn zetten. YouLynq zorgt er ook voor dat we kwaliteitsartikelen posten. Zo blijf je constant top-of-mind. Dat is wat ik juist voor ogen heb met LinkedIn. En YouLynq faciliteert dat voor mij."

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.