Maatwerk website vaak onmisbaar voor makelaars

8 mei 2023 11:27

Maatwerk website vaak onmisbaar voor makelaars

In lijn met het bredere beeld binnen Nederland, zien ook makelaars de concurrentie online toenemen. Er zijn steeds meer online bedrijven op de markt gekomen, die de strijd aangaan met de gevestigde orde. Gek is dat niet, daar consumenten steeds minder trouw zijn aan vaste leveranciers. Waar men voorheen vaak voor dezelfde organisatie koos, zoekt men tegenwoordig online naar de goedkoopste aanbieder of de partij met de meest gunstige voorwaarden. Het maakt het voor makelaarskantoren cruciaal om online vindbaar te zijn. Zo ziet ook een partij als Topsite.nl, gespecialiseerd in het maken van websites voor makelaars. Woningzoekenden starten hun zoektocht in veel gevallen online, waarbij zij een eerste inventarisatie maken van de eisen waaraan hun nieuwe woning moet voldoen. Dit doen zij op een platform als Funda, maar ook op de websites van lokale makelaars. 

Websites die aansluiten op de behoeften van woningzoekenden

Bij een makelaars website laten maken is het voornamelijk van belang, dat de website past bij de behoeften van woningzoekenden. Richt je hierbij niet uitsluitend op kopers, maar bijvoorbeeld ook op huurders. Zij willen snel kunnen zien of het makelaarskantoor momenteel woningen aanbiedt, die passen bij hun interesses. Laat bezoekers het woningaanbod sorteren op basis van het bouwjaar van woningen, op basis van de prijs van woningen en bijvoorbeeld op basis van het oppervlak ervan. 

Ontwerp laten aansluiten bij de huisstijl

Niet alleen qua functionaliteit is het belangrijk dat het gebruiksgemak van de website geoptimaliseerd wordt voor een woningzoekende. Kijk ook naar de indeling van de website; zal een gebruiker in één, twee of maximaal drie klikken vinden waarvoor deze gekomen is? Duurt het langer, dan zal dit een gebruiker irriteren; deze stapt over naar de website van een concurrent. Een derde factor is de huisstijl van de website. Het gebruik van specifieke kleuren doet veel met het type gebruiker wat zich prettig voelt op de website. Waar blauw of bijvoorbeeld zwart rust en vertrouwen uitstraalt, zal een opvallende kleur als rood of oranje met name een jonge doelgroep aanspreken.

Mogelijkheid bieden tot het uitbrengen van een bod

Breng in kaart welk proces een woningzoekende doorloopt, vanaf het moment dat deze op zoek gaat naar een woning op je website. De kans is groot dat een woningzoekende direct een afspraak in wil plannen voor een bezichtiging van de woning. Een stap hiervoor is wellicht een virtuele wandeling door de woning op basis van 3D foto’s en video’s. Daarbij is het wenselijk dat een gebruiker van de website na zo’n bezichtiging direct een bod uit kan brengen. Door dit proces zo goed mogelijk te automatiseren en via de website te laten verlopen, heb je hier zelf weinig omkijken naar en vergroot je het gebruiksgemak voor de gebruiker. Deze hoeft geen losse e-mails meer te sturen. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.