Maak van je whitepaper een feest der herkenning voor klanten en prospects

5 juli 2022 08:30

Maak van je whitepaper een feest der herkenning voor klanten en prospects

Een sterk whitepaper is praktisch en informatief en focust op één specifiek onderwerp. In zo’n informatiedocument breng je een dienst of product onder de aandacht of leg je een bepaalde methodiek uit, maar verwar het niet met een verkooppraatje over hoe fantastisch je aanbod is. Hoe schrijf je een whitepaper waarin je jezelf of jouw organisatie neerzet als expert en dat ook helpt bij het aantrekken van nieuwe klanten?

Stap één is te weten voor wie je gaat schrijven en wat je van je doelgroep wilt. Maak het onderwerp niet te breed. Zoom in op een specifiek vraagstuk of problematiek waarvan je weet dat je doelgroep ermee dealt. Is je onderwerp veelomvattend? Hak het in een paar brokken en maak er een reeks whitepapers van.

Zorg in de inleiding direct voor een feest der herkenning. Ga in op het businessprobleem van de lezer en laat zien dat je zijn situatie kent, begrijpt én de oplossing biedt. Kleine kans dat hij afhaakt als je zijn nieuwsgierigheid weet te wekken naar jouw antwoorden, handvatten en oplossingen.

Verstand van zaken

Een whitepaper is de tool bij uitstek om te laten zien dat je verstand hebt van de zaken. Het kan de lezer (jouw potentiële klant) net dat ene zetje in jouw richting geven (in plaats van richting de concurrent). Indirect kan een whitepaper dus leiden tot sales, maar hou het qua inhoud feitelijk en laat een commerciële lading achterwege (je bedrijf noem je bij voorkeur niet).

Het gebruik van praktijkvoorbeelden, onderzoeksresultaten of andere bronnen maken een whitepaper sterk en verstevigen de geloofwaardigheid van jou als auteur. Denk eraan om bij relevante ontwikkelingen je whitepaper te updaten. Zo rendeert het document ook op de langere termijn. Door waardevolle kennis te delen, blijf je autoriteit en betrouwbaarheid uitstralen.

Duidelijke structuur

Om dieper te kunnen ingaan op bepaalde materie, telt een whitepaper meestal tussen de vier en tien pagina’s. Het schrijven ervan kost de nodige tijd en aandacht en verloopt volgens een duidelijke, vaste structuur. Te beginnen met een titel die uitnodigt tot lezen. Vind de gulden middenweg: creatief, prikkelend, maar duidelijk over het onderwerp. In de inleiding maak je zoals eerder aangegeven, meteen duidelijk waarom de lezer zeker moet doorlezen: what’s in it for him? Waarom is het stuk van waarde? Verdeel de inhoudelijke tekst in vlot leesbare, overzichtelijke alinea’s en tussenkopjes.

Voor de afwisseling van tekst en beeld, is het goed om ook aandacht te besteden aan illustraties, grafieken, data, kaders, opsommingen, stappenplannen en praktijkvoorbeelden etc. Sluit af met persoonlijke informatie over jou als auteur (en je organisatie) en een call to action: bij wie kan de lezer terecht voor meer informatie. Heb je externe bronnen gebruikt? Wel zo netjes om ze in een bronnenlijst op te nemen.

Laagdrempelig kennismaken

Een whitepaper past prima als download op je website. Of de lezer ontvangt hem na het invullen van zijn e-mailadres in zijn mailbox. De perfecte manier om, mét toestemming, leads te vergaren en contactgegevens te gebruiken voor mailingen of uitnodigingen voor (online) events van jouw bedrijf. Is het voornaamste doel van je whitepaper de naamsbekendheid vergroten van jouw merk of organisatie of gezien worden als thought leader? Maak het document dan gewoon openbaar toegankelijk. Als mensen geen gegevens hoeven achter te laten, weerhoudt niets ze ervan om jouw whitepaper aan te klikken en te lezen.

Bedenk dat alle lezers in potentie een nieuwe relatie of klant zijn. Je verzamelt dan misschien geen contactgegevens, maar je bereikt veel meer mensen die laagdrempelig kennismaken met jouw organisatie en expertise.

Tekst: Influx PR & Communicatie

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.