Maak jij al gebruik van fulfilment voor je online winkel?
19 juli 2024 09:00
Steeds meer producten in de detailhandel worden tegenwoordig online verkocht. Dat heeft veel te maken met gedrag van de consument. Die vindt het in veel gevallen veel gemakkelijker en fijner om ’s avonds thuis op de bank wat hij of zij zoekt te bestellen en thuis te laten bezorgen dan om naar een winkel toe te moeten waar je niet eens weet of het product überhaupt op voorraad is. Dat betekent dat er voor ondernemers veel kansen liggen online, maar er komen ook een hoop nieuwe verantwoordelijkheden bij kijken. Om aan de hoge verwachtingen van de hedendaagse klant te voldoen, moeten de processen rondom het ontvangen, verpakken en verzenden van bestellingen soepel en efficiënt verlopen. Daarom is er steeds meer dienstverlening op het gebied van fulfilment. Maak jij daar al gebruik van voor je online winkel?
Er komt veel kijken bij het leveren van online bestellingen
Voor ondernemers in de detailhandel die een fysieke winkel gewend zijn, is het niet direct een zegen dat ze zich met online verkoop moeten gaan bezighouden om de klant te dienen. In een winkel komt de klant het product zelf ophalen, dus zitten er veel minder processen aan verbonden. Bij online bestellingen is voorraadbeheer cruciaal, en moeten orders op een deugdelijke manier verwerkt worden zodat ze verzameld, ingepakt en zo snel mogelijk verzonden kunnen worden. Dat zijn een hoop extra taken, zeker als je er ook nog bij meeneemt dat je met retourzendingen te maken gaat krijgen. Dat is een belasting waar niet iedereen op zit te wachten, maar tegelijkertijd wil je als ondernemer ook niet de boot missen.
Wat houdt fulfilment in?
Professionele ondersteuning voor zaken waar je zelf niet in gespecialiseerd bent, kan nooit kwaad. Zo ook het verwerkingsproces van online bestellingen. Dat is een taak die je volledig kunt uitbesteden aan een aanbieder van diensten op het gebied van fulfilment. Die slaat dan je voorraad voor je op, zodat hij zelf de binnenkomende orders kan verwerken. Dat gaat dus van het ontvangen van de bestelling tot het verzamelen, inpakken, adresseren en verzenden ervan. Het is zelfs mogelijk dat deze dienstverlener je voorraadbeheer van je overneemt, zodat je producten altijd op voorraad zijn of niet ten onrechte als voorradig weergegeven worden. Ook kan degene die de fulfilmentdiensten levert je retourzendingen voor je beheren, wat alleszins natuurlijk een vervelende bijkomstigheid van online verkopen is.
Waarom kiezen voor hulp bij fulfilment?
Het spreekt voor zich dat deze diensten op het gebied van fulfilment geld kosten. Maar dat doet het ook als je het zelf moet doen. Je moet de voorraad ergens kwijt, je hebt personeel nodig om de orders af te handelen en je moet voor verpakkingsmateriaal en frankering zorgen. Het is goed mogelijk dat je met efficiënte externe dienstverlening goedkoper uit bent. En zo niet, dan scheelt het je in ieder geval een hoop tijd, werk en zorgen om een andere partij er verantwoordelijk voor te maken. Die partij is er in gespecialiseerd en kan ervoor zorgen dat aan de hoge verwachtingen van de hedendaagse klant wordt voldaan wat betreft een snelle en nauwkeurige afhandeling. Als dit beter loopt bij jou dan bij je concurrenten, dan levert het nog een voordeel op ook.
Als je je bezig houdt met online verkoop en je doet nu nog alles zelf, is het dus het overwegen waard of je al deze taken niet toch liever uitbesteedt aan professionals. Zit je wel in de detailhandel, maar heb je de stap naar online verkoop nog niet gemaakt omdat je niet ziet hoe je het kunt managen? Dan kan dienstverlening op het gebied van fulfilment de drempel verlagen om de stap alsnog te maken!
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.