Maak je doelen SMARTE (concreet, meetbaar, enthousiasmerend)

7 februari 2024 16:02

Maak je doelen SMARTE (concreet, meetbaar, enthousiasmerend)

Neem even de tijd om het jaarplan van je organisatie of afdeling erbij te pakken. Grote kans dat je daar een paar financiële targets in ziet, duidelijk gedefinieerd met een euroteken ervoor. Maar waarschijnlijk staan er ook doelen in zoals "efficiënter werken", "hogere klanttevredenheid", "betere samenwerking tussen collega's" of "meer focus op professionalisering". Op het eerste gezicht ook prima doelen, toch?

Hier zit echter een addertje onder het gras. Deze doelen zijn eigenlijk geen echte doelen. Een  doel is iets wat je op een gegeven moment echt bereikt hebt. En bovenstaande ‘doelen’? Wanneer weet je of je ze hebt bereikt? Is dat als collega’s minder werk van elkaar hoeven over te nemen, als klanten je net een fractie hoger waarderen, als niemand uitvalt met een burn-out, of als je een keer extra vergadert over werkzaken? Dat is waarschijnlijk niet wat je echt willen bereiken. Deze 'doelen' zijn algemene intenties – en daar is op zich niets mis mee. Maar het is tegelijk niet iets waar je echt je tanden in kunt zetten.

Wees SMART én enthousiasmerend

Intenties worden pas echt doelen als je ze concreet en meetbaar maakt, oftewel SMART. En nog beter: maak ze ook enthousiasmerend (SMARTE). Dit is essentieel om mensen in beweging te krijgen en om bijvoorbeeld aan het eind van het jaar te kunnen zeggen of je organisatie succesvol was. En let op: meetbaar betekent niet alleen dat alles in getallen moet zijn uitgedrukt! Het kan ook op een andere manier vaststelbaar zijn: door kijken, luisteren, interpreteren.

Het concreet maken van intenties dwingt de mensen die de plannen maken om echt na te denken over wat nu het uiteindelijke doel is. Gaat het bij efficiëntie echt om de efficiëntie zelf, of wil je bijvoorbeeld de levertijd met 25% verkorten zodat klanten niet naar de concurrent overstappen? Plotseling wordt zo’n doel veel specifieker en meetbaarder. En vooral ook enthousiasmerend, want relevanter en urgenter. Ja, het planningsproces wordt uitdagender, maar het bespaart ook een hoop gedoe en verwarring later in het jaar.

Helemaal geen intenties?

Betekent dit dat er in jaarplannen geen ruimte meer is voor intenties? Zeker niet. Voor nieuwe projecten is een intentie vaak het meest haalbare startpunt, omdat je nog niet precies weet wat realistisch is. En de illusie creëren dat alles meetbaar en concreet gemaakt kan worden, negeert de complexiteit en onvoorspelbaarheid van de wereld waarin we leven.

info@adburdias.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.